PROGRAMACIÓ
GEOGRAFIA 2n BATXILLERAT
SEMINARI
DE GEOGRAFIA I HISTÒRIA
INS
MARTÍ I FRANQUÈS
Índex
1.-Introducció,
Criteris d’avaluació, Temporització, Activitats complementàries
i Materials
pàg 2
2.-
Programació: pàg 5
Unitat
1. La Geografia, una ciència per al segle XXI pàg 5
Unitat
2. El Medi Físic d’Espanya i de Catalunya pàg 7
Unitat
3. La diversitat climàtica i la vegetació d’Espanya i de
Catalunya pàg 9
Unitat
4. Els recursos i l’energia pàg 12
Unitat
5. Els paisatges naturals i culturals pàg 14
Unitat
6. La població d’Espanya pàg 16
Unitat
7. Els fluxos migratoris i la mobilitat pàg 18
Unitat
8. L’espai rural pàg 20
Unitat
9. La indústria i la construcció pàg 23
Unitat
10. Les activitats del sector terciari pàg 25
Unitat
11. El Ciutat: estructura i morfologia pàg 27
Unitat
12. Les xarxes urbanes i les problemàtiques de la ciutat
actual pàg 29
Unitat
13. L’organització política i territorial d’Espanya i
Catalunya pàg 31
Unitat
14. Espanya a Europa i al món pàg 33
Unitat
D. Geografia humana i econòmica de Catalunya pàg 36
3-
Treball de Camp pàg 38
4-
Fonts d’informació, bibliografia complementària i pàgines web de
consulta pàg 38
1.
Introducció
La
programació de la matèria de Geografia de Batxillerat,
que s’inicia el present curs (2021-2022), està estructurada
seguint la normativa i diversos decrets que regulen els ensenyaments
secundaris a Catalunya i que estan recollits -en diferents formats-
en els materials que les diverses editorials publiquen i en els
llibres de text i materials didàctics per estudi dels temaris i
treballs, a l’aula i a casa, per part dels alumnes.
En
aquest cas, segons acord dels membres del seminari de Geografia i
Història de l’IES, el material i la proposta bàsica de treball
triada és la de l’Editorial VICENS VIVES.
Partim
de la proposta de l’editorial en quant a objectius, estructura de
continguts i activitats per temes, com a base de la feina d’aquest
curs amb algunes modificacions que especificarem al llarg de la
nostra adaptació.
Les
seqüències d’aprenentatge estan organitzades segons els
criteris següents:
Adequació.
Tot contingut d’aprenentatge està íntimament lligat als
coneixements previs de l’alumne/a.
Continuïtat.
Els continguts es van assumint al llarg del curs.
Progressió.
L’estudi en forma helicoïdal d’un contingut en facilita la
progressió. Els continguts, un cop assimilats, són represos
constantment al llarg del procés educatiu, perquè no siguin
oblidats. Unes vegades se’n canvia la tipologia (per exemple, si
s’han estudiat com a procediments, es reprenen com a valors);
altres vegades es reprenen com a continguts interdisciplinaris en
altres àrees.
Interdisciplinarietat.
Això suposa que els continguts apresos en una àrea serveixen
per a avançar en d’altres i que els continguts corresponents a un
eix vertebrador d’una àrea serveixen per a aprendre els continguts
d’altres eixos vertebradors de la mateixa àrea, és a dir, que
permeten donar unitat a l’aprenentatge entre diverses àrees.
Priorització.
Es parteix sempre d’un contingut que actua com a eix organitzador
i, al voltant seu, es van integrant altres continguts.
Integració
i equilibri. Els continguts seleccionats busquen cobrir les
capacitats que s’enuncien en els objectius i en els criteris
d’avaluació. Així mateix, es busca l’harmonia i l’equilibri
en el tractament de conceptes, procediments i valors, a més
d’introduir el treball dels valors transversals.
Interrelació
i globalització. S’han tingut en compte els continguts que són
comuns a dues o més àrees, de manera que, quan siguin abordats, se
n’obtingui una visió completa. Així mateix, es presenten els
continguts en el seu aspecte més general, per tal de poder analitzar
els aspectes més concrets al llarg de les unitats didàctiques, fins
a arribar a obtenir-ne una visió global.
Amb
tots aquests criteris, la matèria s’estructura en una
Introducció al coneixement Geogràfic (tema 1) i 14
unitats didàctiques, l’última (Unitat D) considerada com un
annex del temari.
Materials
dels alumnes:
Llibre
de text de la Editorial VICENS VIVES, atles, llibreta i fulls
mil·limetrats, apunts i materials fotocopiats, materials diversos al
Moodle de l’INS, materials complementaris portats per la professora
o professor en diversos formats: PDF ...etc.
Temporització:
La
proposada per el projecte de l’Editorial VICENS VIVES, calculada
per les setmanes de duració del curs (a 4 hores setmanals) amb
modificacions que s’introduiran en aquesta adaptació, que ve a ser
aproximadament d'uns cinc temes per trimestre.
Activitats
complementàries:
-
Participació dels alumnes en activitats a l’aula i fora de l’IES
organitzades des de l’Unitat
de geografia de la l’URV i
dirigides a alumnes de secundària:
Conferències,
visites i participació en les activitas organitzades per la Unitat
de Geografia en les Jornades de portes obertes de l’URV.
Participació
en el projecte de creació d’un mapa conceptual dirigit des de la
Unitat de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili.
-
Visita didàctica de contingut geogràfic o interdisciplinar a espais
geogràfics de l’entorn, amb la realització de treballs en equips.
-
Realització de treballs utilitzant (TIC) fonts d’informació i
d’elaboració multimèdia especialment fonts accessibles a través
d’Internet, i elaboració de documents amb tècniques
informàtiques.
-
Realització d’un treball a partir del programa didàctic virtual
de innovació educativa sobre els Paisatges catalans.
-
Repàs de la cartografia descriptiva bàsica: mapes del Món i
d’Europa, Espanya i Catalunya (principals trets físics i mapes
polítics- administratius).
Coeducació:
Des
del Departament d’Història i Geografia del Institut Martí i
Franqués entenem que coeducar vol dir educar des de la igualtat
entre persones, independentment del seu sexe. La coeducació fomenta
l’autonomia real dels nois i de les noies, atorgant-los igualtat
d’oportunitats i entenent que les diferències són positives i
enriquidores. Per això durant el curs hem programat diverses
actuacions:
Treballar
i fer visible el paper de les dones a la història difonent les
seves aportacions i èxits aconseguits com a científiques,
polítiques, artistes, geoògrafes
o esportistes.
Celebrar
dies claus per a
la
igualtat i contra la violència de gènere a l’escola.
Donar
més temps d’ús de paraula a les noies
si es detecta que participen poc a classe, o que els costa més
intervenir que als nois.
Revisar
l’ús del llenguatge alternant l’ús gramatical del femení i
del masculí i dels genèrics: Ús de genèrics: alumnat,
professorat, persona sol·licitant.
Usar
el doble
gènere.
Utilitzar
el gènere femení a les professions: científica, presidenta,
dependenta,... etc.
Atenció
a la Diversitat
Juntament
amb la Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD), des del
Depatament de Geografia i Història es vetlla per atendre les
Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE)
del
nostre alumnat. A través dels Plans de Suport Individualitzat (PI)
es proposen les mesures i suports de carácter universal, addicional
i intensius necessaris per tal
de
satisfer aquestes necessitats.
Criteris
d’avaluació:
L’avaluació
serà contínua i personalitzada. Es valorarà el domini o grau
d’assoliment de les competències bàsiques i dels objectius de la
matèria, a més de la participació, l’actitud i l’expressió.
D’aquesta manera, a banda de l’assoliment dels objectius, serà
imprescindible per superar la matèria aspectes com ara l’interès
que demostri cada alumne/a, la participació a classe i, en especial,
haver mantingut al llarg del curs una actitud respectuosa vers el
professorat, la resta de companys i les instal·lacions.
Criteris
d’avaluació:
-
PROVES ESCRITES:
Aquestes
proves poden incloure un, dos o més temes. Es faran un màxim de
dos exàmens per avaluació, a criteri de cada professor/a.
Les
proves que no arribin a 3,75 no faran mitjana amb les altres i
s’hauran de recuperar tot i que el promig superi el 5.
La
no realització injustificada d’un examen puntua 0. En cas de
justificació raonada (família, metge) es tindrà dret a fer-lo en
una altra data.
-
TREBALL I ACTITUD:
Un
nombre variable d’activitats (pràctiques) que s’han de
realitzar individualment i/o en grup, i s’han de presentar el dia
indicat pel professor/a. No s’acceptaran fora del termini marcat.
Treballs
i petites recerques complementàries.
Sortides
i altres.
Actitud:
La participació en el treball de l’aula, l’educació i
correcció a l’aula, el respecte envers els companys i els
professors. Assistència a classe i puntualitat.
La
nota d’avaluació es calcula amb la ponderació següent: 80 %
proves escrites + 20 % treball i actitud
NOTA:
cal treure com a mínim un 3,75 en la l’apartat de les proves
escrites, en cas contrari no es sumarà la nota de treball i actitud.
I la nota d’avaluació serà igual a la mitjana de notes dels
exàmens.
A
final de curs, l’assignatura restarà aprovada quan s’hagin
aprovat els tres trimestres o bé la mitjana de les tres
avaluacions sigui igual o superior a 5 punts, i com a màxim se’n
suspengui una amb una nota igual o superior a 3,75.
La
nota final de cada matèria serà la mitjana de les notes de cada una
de les tres avaluacions, tot valorant la progressió de cada alumne.
Recuperacions:
L’alumne/a
tindrà dret a un examen de recuperació trimestral de cada avaluació
suspesa, sobre la totalitat dels continguts de la mateixa.
Els
alumnes que no hagin superat l’assignatura a la convocatòria
ordinària de juny hauran de presentar-se a la convocatòria
extraordinària de juny o setembre.
Alumnes
pendents del curs anterior: realitzaran
exàmens extraordinaris segons fixi la
normativa.
2.
Programació
Introducció
al coneixement geogràfic (1 hora de classe), i es facilitarà a
l’alumnat un esquema introductori.
Objectius
-
Saber que la geografia és una ciència que es divideix en geografia
física i humana i diferenciar els àmbits d’estudi d’aquestes.
-
Comprendre el significat d’espai geogràfic.
-
Conèixer els mètodes de la geografia i les possibilitats de la
professió de geògraf.
-
Conèixer alguns dels principals geògrafs, escoles i tendències en
geografia al llarg de la història.
Conceptes
-
La geografia com a ciència. La geografia física i la geografia
humana.
-
De l’espai geogràfic al lloc. La regió, el territori i el lloc.
-
La percepció de l’espai. L’entorn natural.
-
Els mètodes de la geografia. L’observació directa i indirecta.
-
La professió de geògraf.
-
Geògrafs, escoles i tendències en geografia. Els primers geògrafs.
L’Edat Moderna. El segle XIX. El segle XX. L’actualitat.
Actituds
-
Interès per augmentar els coneixements referents a la geografia com
a ciència.
-
Actitud interessada per conèixer les fonts de la geografia.
Criteris
d’avaluació
-
Emprar un vocabulari pertinent en l’explicació i comunicació de
fets i processos geogràfics.
Tema
1
|
Geografia,
una ciència per al segle XXI
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Indicar
què és la geografia.
Conèixer
les diferents definicions del concepte de geografia.
Determinar
quin és l'objecte d'estudi de la geografia i quines són les
seves utilitats.
Aprendre
a pensar el territori de manera crítica.
Determinar
l'espai geogràfic i els intercanvis que el formen.
Descriure
els trets que caracteritzen l'espai geogràfic: localització,
representació, homogeneïtzació, delimitació i caràcter
canviant.
Distingir
llocs i regions.
Reconèixer
la importància de la geografia regional.
Identificar
les principals sortides professionals de la geografia
relacionades amb les tec-nologies de la informació, el medi
ambient, la planificació urbana i territorial, el
desenvo-lupament regional, la societat del coneixement, i els
estudis socials, polítics i culturals del territori.
Reflexionar
sobre la presa de decisions dels geògrafs per tal de representar
la informació geogràfica i així afavorir-ne l'anàlisi i la
interpretació.
Identificar
i valorar les diferents tècniques cartogràfiques que utilitza
la geografia per comprendre i conceptualitzar el món on vivim.
Interpretar
i treballar amb mapes topogràfics.
Conèixer
aplicacions per traçar i practicar rutes.
Realitzar
anàlisis territorials a partir de la comparació d'imatges de
satèl·lit.
|
CONTINGUTS
|
El
concepte de geografia.
Les
diferents definicions del concepte de geografia.
L'objecte
d'estudi de la geografia i les seves utilitats.
La
geografia i el pensament crític del territori.
L'espai
geogràfic i els intercanvis que el formen.
Descripció
dels trets que caracteritzen l'espai geogràfic: localització,
representació, homogeneïtzació, delimitació i caràcter
canviant.
Llocs
i regions.
Reconeixement
de la importància de la geografia regional.
Identificació
de les principals sortides professionals de la geografia
relacionades amb les tecnologies de la informació, el medi
ambient, la planificació urbana i territorial, el
desen-volupament regional, la societat del coneixement, i els
estudis socials, polítics i culturals del territori.
Reflexió
sobre la presa de decisions dels geògrafs per tal de representar
la informació geogràfica i així afavorir-ne l'anàlisi i la
interpretació.
Identificació
i valoració de les diferents tècniques cartogràfiques que
utilitza la geogra-fia per comprendre i conceptualitzar el món
on vivim.
Interpretació
i treball amb mapes topogràfics.
Coneixement
d'aplicacions per traçar i practicar rutes.
Realització
d'anàlisis territorials a partir de la comparació d'imatges de
satèl·lit.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Assegurar-se
que indiquen què és la geografia.
Comprovar
que coneixen les diferents definicions del concepte de geografia.
Verificar
que determinen quin és l'objecte d'estudi de la geografia i
quines són les seves utilitats.
Observar
que aprenen a pensar el territori de manera crítica.
Valorar
que determinen l'espai geogràfic i els intercanvis que el
formen.
Descobrir
que descriuen els trets que caracteritzen l'espai geogràfic:
localització, representació, homogeneïtzació, delimitació i
caràcter canviant.
Veure
que distingeixen llocs i regions.
Constatar
que reconeixen la importància de la geografia regional.
Notar
que identifiquen les principals sortides professionals de la
geografia relaciona-des amb les tecnologies de la informació, el
medi ambient, la planificació urbana i ter-ritorial, el
desenvolupament regional, la societat del coneixement, i els
estudis socials, polítics i culturals del territori.
Assegurar-se
que reflexionen sobre la presa de decisions dels geògrafs per
tal de re-presentar la informació geogràfica i així
afavorir-ne l'anàlisi i la interpretació.
Comprovar
que identifiquen i valoren les diferents tècniques
cartogràfiques que utilitza la geografia per comprendre i
conceptualitzar el món on vivim.
Verificar
que interpreten mapes topogràfics i que hi treballen.
Observar
que coneixen aplicacions per traçar i practicar rutes.
Valorar
que realitzen anàlisis territorials a partir de la comparació
d'imatges de satèl-lit.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
Es desenvolupa mitjançant
l'adquisició de procedi-ments, instruments i conceptes que
possibilitin un coneixement científic del medi físic, així com
l’aplicació posterior dels coneixements adquirits en la nostra
relació amb l’entorn propi.
Competència
social i ciutadana. Es treballa
a partir de la reflexió sobre la presa de decisions que han de
fer els geògrafs per tal de representar la informació
geogràfica a través de diferents tipus de mapes.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada en el comentari de mapes i imatges, així com
en la definició de conceptes relacionats amb la geografia
regional.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es desenvolupa en les activitats que proposen l'anàlisi de mapes
anamòrfics, mapes topogràfics i d'imatges de satèl·lit, així
com a partir de la cerca d'informació en diferents fonts
documentals.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activi-tats que requereixen posar en
pràctica les habilitats de planificació i organització de les
tasques assignades: anàlisi de mapes, descripció d'imatges,
etc.
Competència
emocional. Es treballa de
manera transversal a les activitats que es duen a terme de forma
col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el desenvolupament
d'habilitats socials com l'escolta activa, l'empatia, el respecte
pel torn de paraula i la valoració de les opinions diferents de
la pròpia.
|
Tema
2
|
El
medi físic d’Espanya i Catalunya
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Localitzar
la península Ibèrica a la Terra, assenyalar les
característiques generals del relleu peninsular espanyol i
caracteritzar els tipus de sòl a Espanya.
Analitzar
la formació del relleu peninsular: construcció de relleus i
erosió.
Caracteritzar
la formació geològica del relleu peninsular en les Eres
Paleozoica, Mesozoica, Cenozoica i el Període Quaternari.
Comprendre
els processos d'orogènesi alpina i glacialisme així com la seva
importància en la formació del relleu peninsular espanyol.
Definir
el concepte d'unitat morfoestructural.
Identificar
i explicar les característiques de les unitats morfoestructurals
del relleu espanyol.
Situar
i descriure les unitats del relleu que conformen les unitats
morfoestructurals de la Meseta i de les serralades exteriors a la
Meseta.
Caracteritzar
els processos de formació geològica de les unitats del relleu
de la Meseta i les serralades exteriors a la Meseta.
Caracteritzar
el procés de formació de les depressions de l'Ebre i del
Guadalquivir.
Localitzar
i explicar les característiques de les costes atlàntiques i
mediterrànies.
Conèixer
les característiques del relleu de l'arxipèlag balear i canari.
Conèixer
i descriure la geomorfologia de Catalunya i les unitats
estructurals més importants del seu relleu.
Analitzar
els problemes que es plantegen al delta de l'Ebre.
|
CONTINGUTS
|
Localització
geogràfica de la península Ibèrica i característiques
generals del relleu peninsular espanyol i dels tipus de sòl.
Coneixement
de les coordenades en les quals es localitza la Península
Ibèrica.
Utilització
de diferents tipus d'imatges per descriure la localització i els
diferents tipus del relleu espanyol.
La
formació geològica del relleu peninsular.
Descripció
de processos geològics i aplicació a la comprensió del relleu
peninsular espanyol.
Adquisició
i aplicació del vocabulari geogràfic específic del tema.
La
Meseta: serres interiors i vores muntanyoses.
Identificació
i localització de les unitats morfoestructurals del relleu
espanyol.
Observació
i interpretació de talls de relleu sobre la geografia espanyola.
Les
serralades exteriors a la Meseta.
Localització
de les unitats estructurals dels Pirineus i de les Serralades
Bètiques.
Les
depressions de l'Ebre i del Guadalquivir.
El
relleu del litoral peninsular.
Situació
en un mapa de les costes peninsulars espanyoles.
Els
relleus insulars: Balears i Canàries.
Observació
de mapes físics dels arxipèlags canari i balear.
Les
unitats geomorfològiques de Catalunya.
Anàlisi
del relleu d'un mapa i disseny d'un perfil topogràfic.
Anàlisi
dels problemes que es plantegen al delta de l'Ebre.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Assegurar-se
que descriuen els trets generals del relleu i del sòl peninsular
espanyol.
Comprovar
que caracteritzen la formació geològica del relleu peninsular
en les Eres Paleozoica, Mesozoica, Cenozoica i el Període
Quaternari.
Verificar
que identifiquen i expliquen
les característiques de les quatre unitats morfoestructurals del
relleu espanyol.
Observar
si interpreten correctament diferents talls de relleu i
fotografies assumint la seva importància com a instruments de
coneixement geogràfic.
Valorar
si comprenen els processos d'orogènesi alpina i glacialisme
assenyalant la seva importància en la formació del relleu
peninsular espanyol.
Descobrir
si assimilen i empren correctament el vocabulari bàsic del tema.
Veure
si localitzen les unitats morfoestructurals
d'Espanya, les unitats estructurals dels Pirineus i de les
Serralades Bètiques en diferents mapes.
Constatar
que coneixen els processos de formació geològica de les unitats
del relleu de la Meseta i les serralades exteriors a la Meseta.
Verificar
que caracteritzen i descriuen el procés de formació de les
depressions de
l'Ebre i del Guadalquivir.
Observar
si descriuen el relleu litoral peninsular i localitzen les costes
atlàntiques i mediterrànies en un mapa.
Constatar
que coneixen les característiques generals del relleu balear i
canari.
Veure
si coneixen la geomorfologia catalana, així com les grans
unitats del seu relleu.
Valorar
si reflexionen sobre l'impacte de les activitats humanes sobre el
medi ambient.
Assegurar-se
que són capaços d'interpretar el relleu d'un mapa i plasmar-lo
en un perfil topogràfic.
Notar
que identifiquen les diferents amenaces del delta de l'Ebre.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
Es desenvolupa mitjançant
l'adquisició de procediments, instruments i conceptes que
possibilitin un coneixement científic del medi físic així com
la posterior aplicació dels coneixements adquirits en la nostra
relació amb el propi entorn.
Competència
social i ciutadana. Es treballa
a partir de l'anàlisi de l'evolució del delta de l'Ebre,
mitjançant la qual porta a una reflexió sobre l'impacte de
l'activitat humana al medi ambient.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada en el comentari de mapes i imatges, així com
en la definició de conceptes relacionats amb la geografia
espanyola i catalana.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es desenvolupa en les activitats que proposen l'anàlisi de mapes
geogràfics i de talls de relleu de diferents unitats del relleu
espanyol.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que requereixen posar en
pràctica les habilitats de planificació i organització de les
tasques assignades: anàlisi de mapes, descripció d'imatges,
interpretació de talls de relleu, etc.
Competència
emocional. Es treballa de forma
transversal a les activitats que es realitzen de forma
col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el desenvolupament
d'habilitats socials com l'escolta activa, l'empatia, el respecte
pel torn de paraula i la valoració de les opinions diferents de
la pròpia.
|
Tema
3
|
La
diversitat climàtica i la vegetació d’Espanya i de Catalunya
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Identificar
i localitzar els conjunts climàtics d'Espanya.
Descriure
els mecanismes que influeixen en el clima: circulació
atmosfèrica en altura i en superfície. Conèixer els factors
que influeixen en el clima d'Espanya.
Interpretar
mapes isobàrics sobre la circulació atmosfèrica i sobre els
factors que influeixen en el clima d'Espanya.
Comprendre
la importància de l'anticicló de les Açores sobre el clima
d'Espanya.
Establir
els criteris a partir dels quals es classifiquen els conjunts
climàtics d’Espanya.
Caracteritzar
els diferents tipus o conjunts climàtics d'Espanya i les seves
varietats.
Analitzar
diferents tipus de clima a Espanya a partir de la interpretació
de mapes climàtics i climogrames.
Relacionar
el tipus de clima amb els paisatges i activitats agrícoles que
predominen a cada zona climàtica.
Assimilar
i emprar el vocabulari bàsic necessari per descriure els
fenòmens meteoro-lògics tractats en el tema.
Caracteritzar
les particularitats del clima canari i descriure les seves
diferents varietats.
Assimilar
el règim tèrmic i pluviomètric de Catalunya.
Localitzar
els climes de Catalunya. Descriure la vegetació de Catalunya.
Analitzar
el temps atmosfèric i realitzar prediccions meteorològiques a
partir de l'anàli-si de mapes del temps, mapes isobàrics i
imatges del Meteosat.
|
CONTINGUTS
|
Mecanismes
i factors que influeixen en el clima global i d'Espanya.
Localització
en un mapa dels conjunts climàtics d'Espanya.
Descripció
del comportament del jet
stream i
realització d'una previsió del temps a partir de l'anàlisi de
mapes isobàrics.
Comprensió
de la importància de l'anticicló de les Açores en el clima
espanyol.
Observació
de la influència de les masses d'aire tropical, aire polar, i
els centres d'ac-ció sobre la Península mitjançant mapes
isobàrics i imatges del Meteosat.
Els
climes de l'Espanya peninsular i de les Balears.
Identificació
del règim pluviomètric com a criteri bàsic per establir quins
són els con-junts climàtics d'Espanya.
Reconeixement
de les varietats de cada un dels conjunts climàtics d'Espanya.
Utilització
de mapes climàtics i climogrames en la descripció dels conjunts
climàtics del nostre país i les seves varietats.
Relació
entre les característiques climàtiques d'una zona d'Espanya amb
el seu paisatge i les activitats agrícoles que s’hi
desenvolupen.
Els
climes de les Canàries: la importància dels vents alisis i la
seva influència en les varietats climàtiques de l’arxipèlag.
Descripció
de les temperatures i de les precipitacions de Catalunya.
Localització
dels climes i descripció de la vegetació de Catalunya.
Reflexió
a partir d'un text sobre les causes de la desertització a
Espanya, la responsabilitat de l'ésser humà en aquest procés i
les possibles mesures per tractar el problema.
Anàlisi
del temps atmosfèric a partir de la interpretació de mapes
isobàrics, imatges del Meteosat i mapes del temps.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Verificar
que descriuen la circulació atmosfèrica en altura, la
circulació de l'aire en superfície i la seva influència en el
temps meteorològic.
Assegurar-se
que són capaços de comprendre un mapa de circulació
atmosfèrica i realitzar prediccions del temps a partir de la
seva anàlisi.
Constatar
que reconeixen els factors que influeixen sobre el clima del
nostre país.
Descobrir
si són conscients de la importància de l'anticicló de les
Açores sobre el clima d'Espanya.
Veure
si descriuen la influència de les masses d'aire tropical, les
borrasques i les masses d'aire polar sobre la Península a partir
de mapes isobàrics i imatges del Meteosat.
Comprovar
que identifiquen, localitzen i caracteritzen els diferents
conjunts climàtics d'Espanya.
Reconèixer
i descriure les varietats que presenta cada un dels conjunts
climàtics de l'Espanya peninsular, de les Balears i, en concret,
de Catalunya.
Constatar
que empren mapes climàtics i climogrames
en la descripció dels conjunts climàtics del nostre país i les
seves varietats.
Verificar
que descriuen les varietats del clima de les Canàries
relacionant cada una d'aquestes varietats amb la influència dels
vents alisis sobre l'arxipèlag
canari.
Observar
si descriuen correctament la vegetació de Catalunya.
Descobrir
si poden descriure la distribució tèrmica i pluviomètrica de
Catalunya.
Assegurar-se
que són capaços d'analitzar el temps atmosfèric a partir de la
interpretació conjunta de mapes del temps, mapes isobàrics i
imatges del Meteosat.
Valorar
si són conscients de les repercussions de l'acció humana sobre
l'entorn i adopten actituds favorables a la preservació del medi
ambient.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
S'articula a través de la descripció del temps meteorològic
des d'una perspectiva científica i a la posterior aplicació
d'aquest coneixement a la predicció del temps meteorològic a
partir de l'observació de mapes del temps i isobàrics o imatges
satèl·lit.
Competència
social i ciutadana.
La reflexió sobre el problema de la desertització al nostre
país, la nostra responsabilitat en aquest procés i les
possibles mesures a adoptar per la seva solució potencien
aquesta competència.
Competència
en comunicació lingüística.
Es potencia mitjançant la descripció de fenòmens meteorològics
i la utilització dels conceptes propis d'aquest camp.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es treballa mitjançant l'anàlisi i interpretació de la
informació que ofereixen mapes meteorològics, imatges del
Meteosat, climogrames i mapes isobàrics a partir dels quals es
descriurà el temps atmosfèric i es realitzaran prediccions
meteorològiques.
Autonomia
i esperit emprenedor.
Es desenvolupa a partir de la recerca i explicació raonada de
mesures per afrontar el complex problema de la desertització a
Espanya.
Competència
emocional.
Es treballa de forma transversal en les activitats que es
realitzen de forma col·lectiva o en grups reduïts. Es potencia
el desenvolupament de les habilitats de comunicació
interpersonal: escolta activa, empatia, respecte pel torn de
paraula i valoració de les opinions diferents de la pròpia.
|
Tema
4
|
Els
recursos i l’energia
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Conèixer
i localitzar les principals conques hidrogràfiques d'Espanya.
Descriure
els recursos hídrics del nostre país i la seva desigual
distribució en el territori.
Reconèixer
els diferents usos de l'aigua a Espanya i els agents responsables
de la contaminació o de la seva sobreexplotació.
Prendre
consciència de la limitació dels recursos naturals a Espanya,
particularment l'aigua i l'energia, i de la necessitat de fer-ne
un ús sostenible.
Caracteritzar
les polítiques hídriques que permeten l'obtenció o distribució
d'aigua i conèixer la seva aplicació a Espanya.
Analitzar
la demanda i els recursos energètics i miners existents a
Espanya, així com els problemes que comporta la dependència
energètica del nostre país.
Emprar
mapes, gràfics i taules de dades en l'anàlisi dels recursos
energètics i hídrics.
Conèixer
la demanda d’aigua i els recursos energètics i minerals de
Catalunya.
Conèixer
les maneres d'aprofitament de l'aigua, el carbó, el petroli, el
gas natural, l'energia nuclear i les energies renovables a
Espanya.
Reflexionar
sobre el canvi de model productiu i de consum energètic actual,
per valo-rar l'impacte de les nostres decisions i accions
quotidianes.
Interpretar
gràfics amb variables múltiples.
Participar
en discussions i debats amb una actitud crítica i constructiva.
|
CONTINGUTS
|
Les
conques i els recursos hídrics d'Espanya i de Catalunya i la
demanda
d'aigua i els seus diferents usos.
Comprensió
de l'escassetat i desigual distribució de l'aigua al nostre
país.
Interpretació
de mapes sobre les conques i la distribució dels recursos
hídrics d’Espanya.
Anàlisi
de taules de dades i gràfics sobre
la despesa, l'estalvi la sobreexplotació i els diferents usos de
l'aigua en el nostre país.
Reconeixement
dels agents responsables de la contaminació i de la
sobreexplotació de l'aigua a Espanya.
Les
polítiques hídriques a Espanya: transvasaments, dessalinització
d'aigua de mar, recuperació dels aqüífers i sanejament de
rius.
El
dèficit d'energia i els recursos energètics renovables i no
renovables a
Espanya.
Descripció
de les fonts d'energia no renovables emprades
a Espanya, la seva manera d'explotació, els seus avantatges i
inconvenients.
Localització
a mapes dels embassaments més importants del país.
Anàlisi
de taules de dades sobre l'evolució del mercat de carbó
espanyol i sobre la refinació de petroli.
Localització
en un mapa de les centrals nuclears espanyoles i anàlisi en un
gràfic del cost i producció de l'energia nuclear.
Reflexió
sobre l'estancament de la producció d'energia nuclear al nostre
país.
Els
recursos miners a Espanya i a Catalunya.
Interpretació
de gràfics amb variables múltiples.
Reflexió
sobre el canvi de model productiu i de consum energètic actual i
valoració de l'impacte de les nostres decisions i accions
quotidianes.
Argumentació
d'opinions personals sobre problemes complexos relacionats amb
l'explotació dels recursos naturals d'Espanya.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Verificar
que coneixen les conques hidrogràfiques i els recursos hídrics
existents al nostre país.
Assegurar-se
que comprenen que Espanya és un país amb escassetat d'aigua i
de recursos
energètics.
Veure
si caracteritzen la realitat hidrogràfica espanyola a partir de
la interpretació de mapes i taules de dades.
Constatar
que reconeixen els diferents usos de l'aigua a Espanya i els
agents responsables de la contaminació o de la seva
sobreexplotació.
Descobrir
si coneixen les polítiques hídriques i la seva aplicació a
Espanya.
Comprovar
que coneixen els recursos energètics i minerals d’Espanya.
Observar
si s'ajuden de mapes, gràfics i taules de dades per conèixer
els recursos energètics amb els quals compta Espanya i la seva
distribució en el territori.
Valorar
si reflexionen sobre els avantatges i inconvenients de l'energia
nuclear i de les energies renovables alternatives.
Veure
si coneixen la demanda d’aigua i els recursos energètics i
minerals de Catalunya.
Comprovar
que són capaços de formular hipòtesis explicatives sobre la
realitat formant-se una opinió fonamentada a les fonts
consultades.
Assegurar-se
que són capaços d'interpretar gràfics amb variables múltiples.
Verificar
que participen en debats amb una actitud constructiva i tolerant
i que refle-xionen sobre el procés de la descarbonització.
Observar
si expressen opinions personals sobre problemes mediambientals o
de sobreexplotació dels recursos.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
S'articula
en l'anàlisi dels problemes de sobreexplotació de l'energia i
els recursos hídrics que comporta l'actual model de gestió dels
recursos d'Espanya, la qual cosa afavorirà la valoració de la
Geografia com un instrument de comprensió i transformació de la
realitat.
Competència
social i ciutadana. Es
desenvolupa amb la presa de consciència d'adoptar actituds que
afavoreixin la sostenibilitat del medi ambient contribuint
individualment amb un ús sostenible de l'aigua i l'energia.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada en l'anàlisi i
comentari de textos, gràfics i taules de dades; així com en
l'adquisició i l’ús del vocabulari propi de l'àrea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es desenvolupa a les activitats que proposen l'anàlisi i
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que afavoreixen
l'expressió d'opinions personals sobre els problemes
mediambientals i de sobreexplotació dels recursos així com amb
l'aportació de possibles solucions raonades a aquests problemes.
Competència
emocional. Es treballa a les
activitats de grup en les quals s'intercanvien opinions i es
potencia el desenvolupament de les habilitats socials de
comunicació i relació interpersonal: escolta activa, empatia,
etc.
|
Tema
5
|
Els
paisatges naturals i culturals
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Descriure
els paisatges vegetals d'Espanya, així com la seva biodiversitat
i el paper dels incendis.
Caracteritzar
els fenòmens responsables de la contaminació i el canvi
climàtic.
Valorar
les repercussions de l'acció de l'ésser humà i de l'actual
model de creixement econòmic sobre el medi ambient.
Entendre
els elements que fonamenten la cultura i l'evolució dels
paisatges culturals. Comprendre la importància de la protecció
dels paisatges culturals.
Conèixer
les polítiques de protecció i conservació del medi natural a
Espanya.
Ser
conscient dels canvis en els paisatges de Catalunya i de la
necessitat d'una plani-ficació paisatgística.
Interpretar
gràfics, mapes temàtics i taules de dades.
Desenvolupar
una actitud favorable a la conservació del medi ambient.
Prendre
consciència de la necessitat de preservar els nostres espais
naturals i interès per conèixer els espais protegits del nostre
país.
Observar,
analitzar i interpretar un paisatge.
Valorar
l'impacte polític, econòmic i social de les cimeres climàtiques
dels darrers anys, per mitigar o evitar les conseqüències del
canvi climàtic.
Realitzar
treballs de grup i participar en discussions i debats amb una
actitud constructiva, crítica i tolerant.
|
CONTINGUTS
|
Descripció
dels paisatges vegetals d'Espanya i la seva biodiversitat.
Reflexió
sobre les repercussions socials i mediambientals negatives del
procés de globalització.
Valoració
del medi natural com a recurs i element important en la qualitat
de vida dels grups humans, i disposició favorable a la seva
conservació i defensa.
Utilització
de mapes, gràfics i taules de dades en l'anàlisi dels problemes
mediambientals d'Espanya i del món.
La
interacció natura-societat: condicionants i problemes.
Anàlisi
dels problemes que comporta la degradació del medi natural.
Els
paisatges culturals i la seva evolució i protecció.
Els
canvis en els paisatges de Catalunya i els organismes de la
planificació paisatgís-tica a Catalunya.
Polítiques
de protecció i conservació.
Localització
d'espais protegits de la geografia espanyola.
Polítiques
sobre el paisatge.
Valoració
del paper destructor dels incendis.
Identificació
de paisatges humanitzats i naturals.
Argumentació
raonada de les conclusions elaborades i de les opinions
personals.
Realització
de debats amb una actitud participativa i tolerant.
Rigor
crític en la realització del propi treball i en la transmissió
dels nostres coneixements.
Observació
i anàlisi d'un paisatge.
Les
cimeres climàtiques.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Constatar
que descriuen les repercussions ambientals i socials de les
activitats econòmiques.
Observar
si valoren les repercussions de l'acció de l'ésser humà i de
l'actual model de creixement econòmic sobre el medi ambient.
Veure
si comprenen la importància de la preservació del medi ambient
per al desenvolupament i manteniment de la qualitat de vida dels
éssers humans.
Assegurar-se
que entenen l'evolució i la protecció dels paisatges culturals.
Comprovar
que descriuen els canvis en els paisatges de Catalunya i que són
cons-cients de la necessitat d'una planificació paisatgística.
Valorar
si reconeixen la necessitat d'introduir noves mesures i si
realitzen propostes raonades per assolir
un desenvolupament sostenible.
Verificar
que descriuen les principals polítiques de protecció i
conservació del medi ambient.
Observar
si són capaços de localitzar en un mapa els principals
paisatges vegetals i els espais protegits d'Espanya i Catalunya.
Descobrir
si descriuen les polítiques sobre el paisatge.
Observar
si valoren el paisatge com un patrimoni de tots que ha de ser
conservat.
Assegurar-se
que són capaços d'observar, analitzar i interpretar un
paisatge.
Constatar
que assimilen i empren el lèxic
propi del tema.
Valorar
si expressen opinions personals sobre problemes mediambientals o
socioeconòmics del món actual.
Notar
que valoren els impactes de les cimeres climàtiques.
Comprovar
que són capaços de formular hipòtesis explicatives sobre la
realitat i que participen en debats amb una actitud crítica i
constructiva.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
Es
treballa a l'anàlisi dels problemes mediambientals i socials que
comporta l'actual model econòmic, així com de les seves
possibles alternatives; cosa que afavorirà la valoració de la
Geografia com un instrument de comprensió i transformació de la
realitat.
Competència
social i ciutadana.
Es
treballa tant a través
de l'anàlisi de les repercussions de l'actual model econòmic
sobre el medi ambient i les persones com del coneixement de
possibles models econòmics alternatius a l'actual.
Competència
en comunicació lingüística.
Està
contemplada a l'anàlisi i comentari de textos, gràfics i taules
de dades; així com a l'adquisició i ús
del vocabulari propi de l'àrea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es
desenvolupa a les activitats que proposen l'anàlisi i la
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor.
Es promou el seu desenvolupament a les activitats que afavoreixen
l'expressió d'opinions personals a l’entorn de problemes
mediambientals i socioeconòmics del món actual.
Competència
emocional.
Es treballa de forma transversal a les activitats que es
realitzen de forma col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el
desenvolupament de les habilitats d'escolta activa, empatia,
respecte pel torn de paraula i valoració de les opinions
diferents de la pròpia.
|
Tema
6
|
La
població d’Espanya
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Explicar
els conceptes de geografia de la població, projeccions
demogràfiques, cen-sos i
padrons municipals, així com la seva metodologia d'obtenció.
Analitzar
les diferents fases en l'evolució de la població espanyola en
diferents moments històrics a partir de la interpretació de
gràfics i dades demogràfiques.
Caracteritzar
la distribució de la població espanyola i europea en el
territori, tenint en compte els factors geogràfics i econòmics
que expliquen les diferències regionals.
Conèixer
les actuals característiques de la població espanyola: índexs
de natalitat i mortalitat, nupcialitat, fecunditat, esperança de
vida, piràmides d'edats, etc.
Determinar
l'actual evolució de la població espanyola.
Reconèixer
les tendències dels factors del creixement i saber calcular les
seves taxes.
Valorar
les diferents causes i conseqüències del ràpid envelliment de
la població a Espanya.
Conèixer
la situació actual de la població activa i el problema de
l'atur a Espanya.
Analitzar
el procés d'envelliment de la població espanyola i comparar-lo
amb diverses tendències mundials.
Assimilar
la gradual incorporació de la dona al món laboral i valorar les
seves conseqüències positives.
Portar
a terme feines en grup i participar en debats sobre alguna
qüestió rellevant del món actual, fonamentant adequadament les
pròpies opinions.
Realitzar
un comentari de text seguint pautes prèviament donades.
|
CONTINGUTS
|
La
geografia de la població, les projeccions, els censos i els
padrons municipals.
Interpretació
de gràfics i dades sobre l'evolució de les taxes de natalitat i
mortalitat a Espanya al llarg de la seva història: la Transició
Demogràfica.
La
dinàmica actual de la població espanyola.
Anàlisi
de les causes de l'augment de l'esperança de vida a Espanya.
La
incorporació de la dona al món laboral i els canvis socials i
econòmics que ha comportat aquesta nova situació.
L'estructura
de la població espanyola.
Observació,
anàlisi i interpretació de mapes, piràmides d'edats,
gràfiques, sèries estadístiques i índexs demogràfics.
Presa
de consciència dels problemes derivats de l'actual piràmide
d'edats espanyola i de les
elevades taxes de desocupació.
La
distribució de la població al territori espanyol i europeu.
Reconeixement
de les causes de la desigual distribució de la població al
territori espanyol.
La
població activa espanyola.
Estudi
del grau d'ocupació de la població espanyola per sexes i grups
d'edat.
Extracció
de conclusions i realització d'inferències sobre les dades que
s'hagin obtingut mitjançant les diferents fonts.
El
problema de l'atur i les economies submergides en el context de
l'actual crisi global.
Anàlisi
del procés d'envelliment de la població espanyola.
Interès
per estar ben informat mitjançant una actitud crítica davant la
informació i els missatges procedents dels mitjans de
comunicació.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Verificar
que interpreten correctament gràfics i dades demogràfiques i
que coneixen la Transició Demogràfica.
Comprovar
que saben com es distribueix la població espanyola i europea al
territori i coneixen els factors responsables de les diferències
regionals.
Descobrir
si expliquen de forma adequada les característiques de la
població espanyola actuals: índex de natalitat, de mortalitat,
esperança de vida, piràmide d'edats...
Observar
si reflexionen sobre alguns dels problemes de la societat
espanyola com l'envelliment de la població.
Constatar
que són conscients de l'actual problema de l'atur, el seu ràpid
augment, així com el tema de les economies submergides.
Valorar
si saben els aspectes positius que ha tingut la gradual
incorporació de la dona al món laboral.
Veure
si saben com es reparteix la població espanyola en els diferents
sectors pro-ductius.
Observar
si coneixen i apliquen adequadament a la realitat espanyola els
conceptes bàsics de la demografia.
Constatar
que analitzen el procés d'envelliment a Espanya i que el
comparen amb diverses tendències a escala mundial.
Verificar
que utilitzen de forma precisa i rigorosa el vocabulari específic
de la geogra-fia de la població.
Assegurar-se
que realitzen activitats en grup i participen en discussions i
debats amb una actitud constructiva, crítica i tolerant.
Assegurar-se
que assimilen i apliquen la tècnica del comentari de text a
l'anàlisi pautat d'un text.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
Es treballa al llarg del tema amb la resolució o plantejament de
problemes o càlculs matemàtics amb la finalitat de descriure la
realitat demogràfica espanyola i catalana.
Competència
social i ciutadana.
Es potencia valorant positivament la incorporació de la dona al
món laboral com aspecte positiu del progrés de la societat
espanyola i desenvolupant actituds crítiques davant els
comportaments masclistes.
Competència
en comunicació lingüística.
Es
desenvolupa la capacitat per expressar-se per escrit i oralment a
través de la descripció i anàlisi del panorama demogràfic
espanyol i català.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es
treballa a les activitats que proposen l'anàlisi i interpretació
de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor.
Es promou el seu desenvolupament a les activitats que afavoreixen
l'expressió d'opinions personals a l’entorn de problemes
socioeconòmics del món actual.
Competència
emocional.
A partir del coneixement de les condicions de vida de les
persones sense ocupació i amb
greus dificultats econòmiques es podran desenvolupar actituds
d'empatia i solidaritat cap a aquests col·lectius, amb el qual
es potenciarà aquesta competència.
|
Tema
7
|
Els
fluxos migratoris i la mobilitat
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Analitzar
els factors econòmics i les raons històriques que expliquen el
fenomen migratori en el context de la globalització.
Classificar
les tipologies, les causes i les conseqüències dels moviments
migratoris.
Localitzar
en un mapa els principals moviments migratoris actuals.
Conèixer
les migracions de la població mundial, espanyola, a l'actualitat
i al llarg de la història recent, a partir de l'anàlisi de
gràfiques i dades demogràfiques.
Reconèixer
els motius que porten a l'emigració de les persones i aprendre a
ser solidaris amb els éssers humans que pateixen discriminació
social.
Valorar
els pros i els contres de l'arribada massiva d'immigració al
nostre país.
Conèixer
els diferents tipus de mobilitat quotidiana o habitual.
Aprendre
a distingir el que són dades del que són opinions, i tractar la
informació de manera autònoma i crítica d'acord amb el final
perseguit.
Llegir
i comentar textos d'actualitat que aborden des de diferents
perspectives problemes relacionats amb els fluxos migratoris.
Portar
a terme feines en grup i participar en debats sobre alguna
qüestió rellevant del món actual, fonamentant adequadament les
pròpies opinions.
Desenvolupar
la capacitat i tècniques d'observació participant.
Realitzar
una observació participant.
|
CONTINGUTS
|
Les
migracions: causes i conseqüències.
Explicació
dels factors que expliquen el repartiment desigual de la població
mundial.
Observació,
anàlisi i interpretació de piràmides d'edat, gràfics, sèries
estadístiques i índexs demogràfics.
Tipus
de moviments migratoris: les migracions de treball.
Localització
dels principals focus emissors i receptors de població
immigrant.
Enumeració
dels factors d'expulsió i d'atracció que motiva l'emigració.
Valoració
positiva de l'arribada d'immigrants sobre el desenvolupament
social i econòmic del país.
Definició
de conceptes relacionats amb l'estudi de la població.
Repercussions
econòmiques i polítiques de les migracions.
Tipus
de mobilitat quotidiana o habitual.
Recerca,
obtenció i selecció d'informació rellevant per al coneixement
geogràfic: observació directa, fonts cartogràfiques,
estadístiques, visuals, bibliogràfiques i procedents de les
Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
Extracció
de conclusions i realització d'inferències sobre les dades que
s'hagin obtingut mitjançant les diferents fonts.
Interès
per estar ben informat mitjançant una actitud crítica davant la
informació i els missatges procedents dels mitjans de
comunicació.
Argumentació
de les conclusions elaborades i de les opinions personals.
Rebuig
de les actituds racistes i xenòfobes i consideració de la
immigració com un fenomen positiu per a l'economia mundial i
l'enriquiment cultural mutu.
Interès
per estar ben informat mitjançant una actitud crítica davant la
informació i els missatges procedents dels mitjans de
comunicació.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Verificar
que analitzen els factors econòmics i les raons històriques que
expliquen el fenomen migratori en el context de la globalització.
Comprovar
que reconeixen les conseqüències econòmiques, socials i
culturals de les migracions en l'actual societat globalitzada.
Assegurar-se
que classifiquen els diferents tipus de migracions i reflexionen
sobre els motius que porten als individus a emigrar.
Observar
si caracteritzen les migracions de la població mundial i
espanyola, a l'actualitat i al llarg de la història, a partir de
l'anàlisi de gràfics i dades demogràfiques.
Constatar
si adquireixen una visió global de l'emigració i immigració a
Espanya i al món.
Notar
que reconeixen els diferents tipus de mobilitat habitual o
quotidiana.
Verificar
que reflexionen sobre la situació actual de les persones
migrants a Espanya i valoren les polítiques migratòries que es
fan a l'Estat espanyol.
Comprovar
que manegen i interpreten correctament diversos instruments de
treball geogràfic, com els gràfics, els mapes i les
estadístiques.
Avaluar
si expressen opinions personals de forma raonada sobre qüestions
d'actuali-tat relacionades amb els fluxos migratoris i els
problemes que comporten.
Valorar
si són conscients de les contribucions positives dels immigrants
a la societat espanyola i rebutgen qualsevol actitud racista o
xenòfoba.
Comprovar
que són capaços de formular hipòtesis explicatives sobre la
realitat formant-se una opinió fonamentada a les fonts
consultades.
Verificar
que realitzen treballs en grup i que participen en discussions i
debats amb una actitud constructiva, crítica i tolerant.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica. Es
treballa en l'anàlisi de les causes i les conseqüències
socials, econòmiques i culturals que comporten els actuals
fluxos migratoris en el món, relacionant l'emigració massiva de
població amb l'actual model econòmic globalitzat i les
desigualtats econòmiques que provoca.
Competència
social i ciutadana. Es potencia
valorant positivament la immigració com a motor de progrés
socioeconòmic i desenvolupant actituds crítiques davant els
comportaments racistes o xenòfobs.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada en l'anàlisi i
comentari de textos, gràfics i taules de dades; així com, en
l'adquisició i ús del vocabulari propi de l'àrea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es
desenvolupa a les activitats que proposen l'anàlisi i
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que afavoreixen
l'expressió d'opinions personals a l’entorn de problemes
socioeconòmics del món actual.
Competència
emocional. Es desenvolupa a les
activitats en les quals es reflexiona sobre les causes dels
moviments migratoris i les condicions de vida dels emigrants,
fent un exercici d'empatia per entendre el drama que pateixen les
poblacions obligades a emigrar per fugir de l'extrema pobresa.
|
Tema
8
|
L’espai
rural
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Caracteritzar
l'economia de subsistència i l'economia de mercat.
Conèixer
els factors que han afavorit el pas de l'agricultura tradicional
a la de mercat.
Descriure
i situar en el temps els processos d'èxode rural i èxode urbà
que han tingut lloc a Espanya durant els segles XX i XXI.
Distingir
la població rural de l'agrària i descriure la diversificació
econòmica de les zones rurals espanyoles en l'actualitat.
Caracteritzar
la realitat socioeconòmica del món rural espanyol a partir de
l'anàlisi de gràfics, mapes temàtics i taules de dades.
Descriure
l'estructura de les explotacions agràries i la distribució
territorial dels diferents tipus de treball agrari a Espanya.
Valorar
el paper de la Política Agrària Comunitària en el
desenvolupament del camp.
Analitzar
la comercialització dels productes agraris espanyols.
Identificar
els factors que intervenen en la producció agrària i descriure
la producció agrària i ramadera espanyola.
Caracteritzar
i localitzar geogràficament els diferents tipus de paisatges
agraris espanyols.
Descriure
el sector pesquer a Espanya i reflexionar sobre les conseqüències
de la sobreexplotació dels recursos pesquers.
Analitzar
el procés de despoblament rural a Espanya i reflexionar sobre
algunes me-sures per evitar el despoblament als municipis rurals
espanyols.
|
CONTINGUTS
|
El
pas de l'agricultura tradicional a l'agricultura de mercat.
Anàlisi
de gràfics sobre la distribució de la població activa agrària
d'Espanya.
Descripció
dels èxodes rurals i urbans en la història recent espanyola.
Síntesi
del pas de l'agricultura tradicional a l'agricultura de mercat a
través d'un mapa conceptual.
Les
característiques generals de les explotacions i la feina agrària
a Espanya.
Estudi
de taules de dades i un mapa temàtic sobre les explotacions i la
feina agrària a Espanya.
La
Política Agrària Comunitària i les seves repercussions a
Espanya.
La
producció agrària i ramadera espanyola.
Anàlisi
de dades sobre els principals conreus i els censos ramaders
d'Espanya.
Definició
dels elements que constitueixen el paisatge agrari.
Localització
d'un mapa dels paisatges agraris espanyols.
Descripció
d'imatges representatives dels diferents paisatges agraris
espanyols.
L'activitat
pesquera espanyola.
Valoració
de les conseqüències de la sobreexplotació dels recursos
pesquers.
Anàlisi
del procés de despoblament rural a Espanya i reflexió sobre
algunes mesures per evitar el despoblament als municipis rurals
espanyols.
Argumentació
de les conclusions elaborades i de les opinions personals.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Comprovar
que caracteritzen l'agricultura tradicional i la de mercat
assenyalant els factors que han possibilitat el pas d'un tipus
d'agricultura a l'altre.
Valorar
si descriuen i situen en el temps els processos d'èxode rural i
èxode urbà que han tingut lloc en la història recent del
nostre país.
Veure
si comprenen el procés de diversificació econòmica del món
rural espanyol i diferencien la població agrària de la rural.
Observar
si caracteritzen la realitat socioeconòmica del món rural
espanyol a partir de l'anàlisi de gràfics, mapes temàtics i
taules de dades.
Assegurar-se
que coneixen les característiques generals de les explotacions
agràries a Espanya.
Valorar
si reflexionen sobre els avantatges i inconvenients al camp
espanyol de la incorporació d'Espanya a la UE.
Verificar
que descriuen la producció agrària i ramadera espanyola a
partir de l'anàlisi de dades de superfícies agràries i censos
ramaders.
Descobrir
si reconeixen els elements a partir dels quals es defineixen els
paisatges agraris.
Comprovar
que caracteritzen i localitzen geogràficament els diferents
tipus de paisatges agraris espanyols.
Observar
si assimilen i empren
correctament el lèxic propi del tema.
Constatar
que coneixen l'evolució de la pesca i l'aqüicultura a Espanya.
Observar
si reflexionen sobre les conseqüències dels recursos pesquers i
adopten postures favorables a l'explotació sostenible dels
recursos naturals.
Notar
que analitzen el procés de despoblament rural a Espanya i que
reflexionen sobre algunes mesures per evitar el despoblament als
municipis rurals espanyols.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica. Es
desenvolupa a través de l'anàlisi de la realitat agrària
espanyola mitjançant diferents magnituds i conceptes econòmics.
Competència
social i ciutadana. Es treballa
la valoració del paper de les ajudes de la UE com a motor de
transformació de la realitat agrària i rural espanyola.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada en l'anàlisi i comentari de textos relatius a
la realitat agrària espanyola, en la definició d'alguns
conceptes i en la descripció de paisatges agraris.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es
desenvolupa a les activitats que proposen l'anàlisi i
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que requereixen posar en
pràctica les habilitats de planificació i organització de les
tasques assignades: comentari de textos, anàlisi de taules de
dades, descripció
d'imatges, interpretació de mapes
temàtics, etc.
Competència
emocional. Es treballa de forma
transversal a les activitats que es realitzen de forma
col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el desenvolupament
d'habilitats socials com l'escolta activa, l'empatia, el respecte
pel torn de paraula i la valoració de les opinions diferents de
la pròpia.
|
Tema
9
|
La
indústria i la construcció
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Conèixer
les etapes de la industrialització espanyola assenyalant els
principals focus industrials de cada període.
Identificar
els factors que van afavorir el primer procés
d'industrialització d'Espanya i l'estancament de la indústria
entre 1939 i 1959.
Analitzar
les causes del desenvolupament industrial espanyol entre
1959-1974 i caracteritzar els models industrials fordista i
postfordista.
Descriure
el model de desenvolupament industrial espanyol actual analitzant
el pes específic de les Pimes a l'economia espanyola.
Conèixer
l'aplicació dels avenços tecnològics a l'empresa espanyola,
així com les noves formes d'organització de la producció i del
treball.
Caracteritzar
la realitat industrial espanyola a partir de l'anàlisi de
gràfics, mapes temàtics i taules de dades.
Identificar
els factors que intervenen en la localització industrial
espanyola al llarg de la història i a l'actualitat.
Descriure
el teixit industrial espanyol a l'actualitat i l'impacte de la
globalització en la seva configuració.
Valorar
el pes específic de la construcció i les conseqüències de la
crisi d'aquest sector sobre el conjunt de l'economia espanyola:
la bombolla immobiliària.
Analitzar
el valor econòmic de les petites i mitjanes empreses en el
teixit empresarial espanyol per valorar la seva repercussió
social.
Aprendre
a elaborar comentaris de gràfics.
Conèixer
què són les patents, les spin-off
i les startup.
|
CONTINGUTS
|
Les
etapes de la industrialització d'Espanya.
Cronologia
de la creació de sectors industrials al nostre país.
Anàlisi
d'un gràfic sobre els índexs de producció a Espanya entre 1956
i 1984.
El
model de desenvolupament industrial espanyol actual.
Anàlisi
de la transició del fordisme al postfordisme a través d'un
esquema.
Identificació
en una taula de dades del pes de les Pimes considerant la
classificació d'empreses espanyoles en funció del seu nombre
d'empleats.
Estudi
sobre l'evolució de la inversió espanyola en R + D.
Comentari
d'un text sobre la internacionalització de la producció i les
seves repercus-sions a Espanya.
La
fragmentació i la dispersió de la producció.
La
diversificació dels productes.
Anàlisi
del valor econòmic de les petites i mitjanes empreses en el
teixit empresarial espanyol i valoració de la seva repercussió
social.
El
teixit industrial espanyol i els factors de localització
industrial.
Interpretació
de mapes sobre la localització de la indústria espanyola.
El
sector de la construcció i la bombolla immobiliària.
Elaboració
a partir d'indicacions d'un comentari d'un gràfic.
Coneixement
de les patents, les spin-off i
les startup.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Constatar
que coneixen les etapes de la industrialització espanyola
assenyalant els principals focus industrials de cada període.
Verificar
que analitzen els factors que van produir avenços i retrocessos
en el progrés industrial espanyol al llarg de la història.
Observar
si caracteritzen la història i la realitat actual de la
indústria espanyola a partir de l'anàlisi de gràfics, mapes
temàtics, textos i taules de dades.
Assegurar-se
que caracteritzen el model de desenvolupament industrial espanyol
actual prestant especial atenció al paper de les Pimes, al canvi
tecnològic en la indústria espanyola i a les noves formes
d'organització de la producció.
Observar
si assimilen i empren
correctament el lèxic propi del tema.
Descobrir
si són capaços d'avaluar l'adaptació de la indústria
espanyola a l'actual model d'economia mundial globalitzada.
Comprovar
que caracteritzen el teixit industrial espanyol tenint en compte
els factors de localització industrial al llarg de la història
i a l'actualitat.
Verificar
que analitzen el pes de la construcció en l'economia espanyola
valorant les causes i conseqüències de la crisi actual del
sector.
Valorar
si expressen opinions personals de forma raonada sobre qüestions
d'actualitat relacionades amb la realitat industrial i de la
construcció a Espanya.
Constatar
que elaboren un mapa temàtic a partir d'una sèrie de dades i
pautes prè-viament donades.
Comprovar
que analitzen el valor econòmic de les petites i mitjanes
empreses en el teixit empresarial espanyol i que valoren la seva
repercussió social.
Notar
que aprenen a elaborar comentaris de gràfics.
Observar
que coneixen les patents, les spin-off
i les startup.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica. Es
desenvolupa a través de l'anàlisi de la realitat industrial
espanyola a partir de la interpretació de diferents magnituds i
l'ús de diversos conceptes de Geografia econòmica i humana.
Competència
social i ciutadana. Es treballa
amb la valoració del paper de la UE com a motor de transformació
de la realitat econòmica i, particularment, industrial
espanyola.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada en l'anàlisi i comentari de textos relatius a
la realitat industrial espanyola, en la definició d'alguns
conceptes i en la descripció del propi teixit industrial
espanyol.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es
desenvolupa a les activitats que proposen l'anàlisi i
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que requereixen posar en
pràctica les habilitats de planificació i organització de les
tasques assignades: comentari de textos, anàlisi de taules de
dades, descripció
d'imatges, interpretació de mapes
temàtics, etc.
Competència
emocional. Es treballa de forma
transversal a les activitats que es realitzen de forma
col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el desenvolupament
d'habilitats socials com l'escolta activa, l'empatia, el respecte
pel torn de paraula i la valoració de les opinions diferents de
la pròpia.
|
Tema
10
|
Les
activitats del sector terciari
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Conèixer
les característiques i la importància de les activitats
terciàries i els serveis, així com la seva expansió, destacant
els serveis socials, el turisme, els serveis informatius i
l'impacte de les noves tecnologies.
Caracteritzar
el procés de terciarització de l'economia.
Definir
el concepte de societat del benestar i analitzar el grau
d'implantació d'aquest model social a Espanya.
Analitzar
el desenvolupament turístic a Espanya i l'evolució d'aquest
sector.
Conèixer
les característiques més importants del sector turístic a
Espanya: la seva importància, la seva situació actual i la seva
problemàtica.
Adquirir
una visió crítica i global dels impactes econòmics, socials,
culturals i mediambientals del turisme a Espanya.
Reconèixer
els elements necessaris perquè puguin portar-se a terme les
activitats comercials i establir les diferències entre comerç
interior i comerç exterior.
Descriure
les característiques del comerç actual: productes, mitjans de
transport, intermediaris, etc.
Caracteritzar
la realitat del comerç, els transports i les comunicacions a
Espanya a partir de l'anàlisi de gràfics, mapes temàtics i
taules de dades.
Conèixer
com es realitza la gestió logística. Identificar l'ús del
transport intermodal.
Reconèixer
les funcions del transport i les seves problemàtiques.
Caracteritzar
els diferents mitjans de comunicació existents a la societat
actual i el seu impacte econòmic i social.
Conèixer
el desenvolupament de les Tecnologies de la Informació a
Espanya.
|
CONTINGUTS
|
L'heterogeneïtat
del sector serveis i la seva rellevància a l'actual
desenvolupament de l'economia.
Identificació
d'activitats pròpies i característiques del sector serveis.
La
terciarització de l'economia i la societat del benestar.
Anàlisi
de les causes i conseqüències del procés de terciarització de
l'economia.
Reflexió
al voltant de la implantació del model de benestar social a
Espanya.
Els
serveis relacionats amb el temps lliure i el turisme.
Anàlisi
de les repercussions positives i negatives del desenvolupament
del turisme per a l'economia i la societat espanyoles.
Valoració
de la importància de les activitats comercials en l'economia
mundial.
El
comerç interior i exterior d'Espanya i la balança de pagaments
d'Espanya.
La
gestió logística i el transport intermodal.
Les
funcions del transports i les seves problemàtiques.
Anàlisi
d'un gràfic sobre el consum d'energia per tipus de transport.
Disposició
favorable a adoptar mesures per evitar la contaminació i la
degradació del medi ambient, especialment en el que es refereix
als mitjans de transport.
Els
mitjans de comunicació i la revolució digital.
Caracterització
del món de la publicitat.
Interès
per estar ben informat mitjançant una actitud crítica davant la
informació i els missatges procedents dels mitjans de
comunicació.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Valorar
si coneixen les característiques, les transformacions i el
desenvolupament de les activitats del sector terciari,
especialment oci i serveis, al món i a Espanya.
Assegurar
que són capaços de caracteritzar el procés de terciarització
de l'economia.
Verificar
que defineixen el concepte de societat del benestar i analitzen
el grau d'implantació d'aquest model social a Espanya.
Constatar
que analitzen el desenvolupament turístic a Espanya i l'evolució
d'aquest sector al llarg de la història recent.
Veure
si coneixen les característiques més importants del sector
turístic a Espanya: la seva importància, la seva situació
actual i la seva problemàtica.
Valorar
si expressen opinions personals de forma raonada sobre qüestions
d'actualitat relacionades amb el turisme i els serveis a Espanya.
Comprovar
que descriuen les característiques bàsiques de l'activitat
comercial i estableixen les diferències entre comerç interior i
comerç exterior.
Assegurar
que caracteritzen els principals trets del comerç interior i
exterior espanyol.
Constatar
que analitzen la balança de pagaments d'Espanya.
Veure
si caracteritzen el transport intermodal i la importància de la
gestió logística.
Verificar
que reconeixen les funcions del transport i valoren el seu paper
clau en el desenvolupament de l'economia.
Constatar
que expliquen correctament les característiques de les
infraestructures i els mitjans de transport d'Espanya.
Valorar
si aprecien el paper clau de la UE en la modernització i millora
de les infraestructures espanyoles del transport.
Descobrir
si caracteritzen els diferents mitjans de comunicació existents
a la societat actual i el seu impacte econòmic i social.
Assegurar-se
que coneixen el desenvolupament de les TIC a Espanya.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica. Es
desenvolupa a través de l'anàlisi dels serveis i el turisme a
partir de la interpretació de diferents magnituds i l'ús de
diversos conceptes de Geografia econòmica i humana.
Competència
social i ciutadana. La reflexió
sobre els problemes que genera l'actual model de desenvolupament
turístic al nostre país i les possibles mesures o models
sostenibles alternatius a l'actual potencien aquesta competència.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada en l'anàlisi i comentari de textos, gràfics i
taules de dades; així com, en l'adquisició i ús del vocabulari
propi de l'àrea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es
potencia en les activitats que proposen l'anàlisi i
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es
desenvolupa a partir de la recerca i explicació raonada de
mesures per afrontar les repercussions negatives del turisme
sobre l'entorn i la proposta de possibles mesures per establir un
model turístic sostenible.
Competència
emocional. Es treballa de forma
transversal en les activitats que es realitzen de forma
col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el desenvolupament
d'habilitats socials com l'escolta activa, l'empatia, el respecte
pel torn de paraula i la valoració de les opinions diferents de
la pròpia.
|
Tema
11
|
La
ciutat: estructura i morfologia
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Descriure
les característiques bàsiques de la ciutat i els criteris que
defineixen un nucli de població com a ciutat.
Conèixer
i manejar conceptes i vocabulari bàsic de l'àrea urbanística.
Emprar
plànols per caracteritzar diverses realitats urbanístiques.
Identificar
els agents socials urbans i analitzar els possibles conflictes
d'interessos que puguin donar-se
entre aquests.
Adoptar
actituds i desenvolupar estratègies de resolució dialogada dels
conflictes.
Definir
els conceptes de valor d'ús, valor de canvi i especulació
immobiliària aplicats a la realitat urbanística.
Obtenir,
relacionar i contrastar tota mena d'informació a partir de
diferents fonts, especialment dels mitjans de comunicació.
Conèixer
els objectius de l'urbanisme i els diferents tipus de plans
urbanístics.
Classificar
els diferents tipus o categories de sòl considerats en els plans
urbanístics espanyols.
Analitzar
i caracteritzar els diferents tipus de plànols urbans.
Descriure
els dos models bàsics de morfologia urbana del segle XX: la
ciutat jardí i la ciutat funcionalista o racionalista.
Caracteritzar
les principals activitats i funcions urbanes.
Analitzar
els canvis i les continuïtats que es produeixen a la ciutat
contemporània i provoquen processos de polarització
socioeconòmica i de gentrificació o ennobliment.
|
CONTINGUTS
|
El
concepte de ciutat i els criteris a partir dels quals es defineix
la ciutat.
Anàlisi
d'imatges sobre les característiques i funcions de la ciutat,
així com de les formes de vida urbana.
Els
agents socials productors de la ciutat.
Consideració
de l’habitatge com un dret bàsic i reflexió sobre l'adequació
dels plans urbanístics a aquest dret.
Reflexió
entorn als conflictes d'interessos entre els diferents agents
urbans.
Realització
d'investigacions o recerques d'informació en el medi urbà
pròxim.
La
producció de
l'espai urbà.
Aproximació
a la realitat urbanística espanyola a partir de l'anàlisi
d'informació presentada en diversos formats.
Definició
del concepte de bombolla immobiliària i reflexió sobre les
repercussions negatives de l'especulació immobiliària.
L'urbanisme
i l'ordenació del territori.
Identificació
de les diferents qualificacions d'usos del sòl en un pla
urbanístic a partir de l'anàlisi del plànol d'una ciutat.
La
morfologia urbana: el plànol de la ciutat.
Observació
i anàlisi de l'estructura: plànols irregulars, radiocèntrics i
ortogonals.
Les
funcions urbanes.
Exemplificació
de plans urbanístics, models de morfologia urbana i funcions
urbanes a partir de l'observació i descripció d'imatges.
Anàlisi
dels canvis i les continuïtats que es produeixen a la ciutat
contemporània i que provoquen processos de polarització
socioeconòmica i de gentrificació o ennobliment.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Verificar
que descriuen les característiques bàsiques de la ciutat i els
criteris que defineixen un nucli de població com a ciutat.
Assegurar-se
que coneixen i manegen el vocabulari bàsic propi de l'urbanisme.
Constatar
que identifiquen els agents socials urbans i analitzen els
possibles conflictes d'interessos que puguin donar-se entre
aquests.
Veure
si són capaços de realitzar una investigació
de tipus descriptiu sobre algun tema local, mitjançant
informació aconseguida tant de
forma directa com indirecta.
Comprovar
que defineixen els conceptes de valor d'ús, valor de canvi i
especulació immobiliària aplicats a la realitat urbanística.
Observar
si valoren l'accés a l’habitatge com un dret bàsic.
Descobrir
si són capaços d'expressar opinions sobre qüestions rellevants
de l'actualitat adequadament i mantenint actituds de tolerància.
Constatar
que coneixen els objectius de l'urbanisme i els diferents tipus
de plans urbanístics.
Assegurar-se
que comprenen la importància de l'ordenació del territori en
l'organització urbanística i social de les nostres ciutats.
Comprovar
que analitzen i caracteritzen els diferents tipus de plànols
urbans.
Valorar
si descriuen els dos models bàsics de morfologia urbana del
segle XX: la ciutat jardí i la ciutat funcionalista o
racionalista.
Assegurar-se
que coneixen les principals activitats i funcions urbanes.
Verificar
que analitzen els canvis i les continuïtats que es produeixen a
la ciutat contemporània i que provoquen processos de
polarització socioeconòmica i d’ennobliment.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica. Es
desenvolupa mitjançant l'adquisició de procediments,
instruments i conceptes que possibilitin un coneixement científic
del nostre medi urbà així com la posterior aplicació dels
coneixements adquirits a la nostra relació amb el propi entorn
urbà.
Competència
social i ciutadana. La reflexió
sobre els diferents problemes urbanístics que afecten les
ciutats espanyoles, les seves repercussions socials i les
possibles mesures a adoptar per resoldre aquests problemes
potencien aquesta competència.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada a l'anàlisi i comentari de textos, plànols i
taules de dades; així com a l'adquisició i ús del vocabulari
propi de l'àrea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es treballa a través de la recerca i anàlisi crítica de la
informació que ofereixen els mitjans de comunicació sobre la
realitat urbanística espanyola. També es desenvolupa a través
de la interpretació de diferents tipus de plànols de ciutats.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es
potencia a través de la realització de petites investigacions
sobre l'entorn urbà més pròxim i la proposta raonada a
problemes urbanístics complexos.
Competència
emocional. Es treballa a les
activitats que es realitzen de forma col·lectiva o en grups
reduïts. Suposa el desenvolupament de les habilitats socials de
comunicació i relació interpersonal: escolta activa, empatia,
respecte pel torn de paraula i valoració de les opinions
diferents de la pròpia.
|
Tema
12
|
Les
xarxes urbanes i les problemàtiques de la ciutat actual
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Descriure
l'evolució de la ciutat a Espanya al llarg de la història.
Manejar
i interpretar correctament diversos instruments de treball
geogràfic, com els gràfics, els mapes i les estadístiques.
Conèixer
l'organització de les ciutats i la seva urbanització a Espanya
a partir del coneixement de les característiques de la ciutat
postintustrial.
Comprendre
el funcionament de les xarxes urbanes i la morfologia interior de
les ciutats, mitjançant l'estudi de diversos exemples.
Obtenir,
relacionar i contrastar tota mena d'informació a partir de
diferents fonts, especialment dels mitjans de comunicació.
Aprendre
a distingir el que són dades del que són opinions, i tractar la
informació de manera autònoma i crítica d'acord amb el final
perseguit.
Conèixer
i valorar críticament les transformacions en la morfologia de
les ciutats espanyoles.
Realitzar
petites investigacions de caràcter descriptiu, organitzant i
sintetitzant les dades i les idees.
Participar
en discussions i debats amb una actitud crítica i constructiva.
Valorar
les transformacions morfològiques de les ciutats espanyoles.
Descriure
el procés de desindustrialització de les ciutats espanyoles al
segle XXI.
Analitzar
les polítiques mediambientals i de regeneració urbana que
garanteixin el desenvolupament d'una ciutat perquè sigui
sostenible.
|
CONTINGUTS
|
L'evolució
de la ciutat a Espanya i la desindustrialització del segle XXI.
Anàlisi
de plànols, taules de dades i gràfiques relatius a l'evolució
històrica i la realitat actual de les ciutats espanyoles.
La
ciutat postindustrial del segle XXI.
Actitud
crítica davant de certes transformacions en les formes i
condicions de vida en les societats postindustrials per les
repercussions que tenen per a la salut de les persones.
Extracció
de conclusions i
realització d'inferències sobre les dades que s'hagin obtingut
mitjançant les diferents fonts.
Anàlisi
de la cooperació i la competència a les ciutats espanyoles.
Jerarquies
i xarxes urbanes.
Memorització
i ús del vocabulari propi del
tema necessari per descriure la realitat urbanística espanyola.
Les
transformacions en la morfologia de les ciutats espanyoles.
L'impacte
ambiental de la urbanització.
Anàlisi
de les polítiques mediambientals i de regeneració urbana que
garanteixen el desenvolupament d'una ciutat perquè sigui
sostenible.
Argumentació
de les conclusions elaborades i de les opinions personals.
Rigor
crític en la realització del propi treball i en la transmissió
dels nostres coneixements.
Interès
per estar ben informat mitjançant una actitud crítica davant la
informació i els missatges procedents dels mitjans de
comunicació.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Assegurar-se
que són capaços de descriure l'evolució de la ciutat a Espanya
al llarg de la història.
Veure
si són capaços de realitzar una investigació de tipus
descriptiu sobre algun tema local mitjançant informació
aconseguida de forma directa.
Verificar
que coneixen l'organització de les ciutats i la seva
urbanització a Espanya a partir del coneixement de les
característiques de la ciutat postindustrial.
Comprovar
que manegen i interpreten correctament diversos instruments de
treball geogràfic, com els gràfics, els mapes i les
estadístiques.
Observar
que descriuen els processos de desindustrialització de les
ciutats espanyo-les del segle XXI.
Constatar
que comprenen el funcionament de les xarxes urbanes i la
morfologia interior de les ciutats, mitjançant l'estudi de
diversos exemples.
Valorar
si expressen opinions personals de forma raonada sobre qüestions
d'actualitat relacionades amb les ciutats i els models
urbanístics espanyols.
Descobrir
si coneixen i valoren críticament les transformacions en la
morfologia de les ciutats espanyoles.
Notar
que analitzen i valoren les polítiques mediambientals i de
regeneració urbana que garanteixen el desenvolupament d'una
ciutat perquè sigui sostenible.
Valorar
que realitzen una anàlisi correcta d'un diagrama de dispersió o
núvol de punts.
Verificar
que realitzen treballs en grup i que participen en discussions i
debats amb una actitud constructiva, crítica i tolerant.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica. Es
desenvolupa mitjançant l'adquisició de procediments,
instruments i conceptes que possibilitin un coneixement científic
del nostre medi urbà així com la posterior aplicació dels
coneixements adquirits a la nostra relació amb el propi entorn
urbà.
Competència
social i ciutadana. L'anàlisi
crítica dels impactes ambientals de les ciutats i les possibles
mesures a adoptar per resoldre aquests problemes, així com la
proposta de models urbanístics alternatius més sostenibles
potencien aquesta competència.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada a l'anàlisi i comentari de textos, plànols i
taules de dades; així com, a l'adquisició i ús del vocabulari
propi de l'àrea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es potencia a les activitats que proposen l'anàlisi i
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que afavoreixen
l'expressió d'opinions personals a l’entorn de problemes
mediambientals i socioeconòmics del món actual.
Competència
emocional. Es treballa a les
activitats que es realitzen de forma col·lectiva o en grups
reduïts. Suposa el desenvolupament de les habilitats socials de
comunicació i relació interpersonal: escolta activa, empatia,
respecte pel torn de paraula i valoració de les opinions
diferents de la pròpia.
|
Tema
13
|
Organització
política i territorial d’Espanya i Catalunya
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Caracteritzar
els antecedents històrics de la concentració de població i els
recursos econòmics a determinades regions d’Espanya.
Comprendre
les desigualtats territorials d'Espanya com a fruit d'un procés
històric.
Manejar
i interpretar correctament diversos instruments de treball
geogràfic, com els gràfics, els mapes i les estadístiques.
Descriure
la distribució de la població espanyola en el territori, tenint
en compte els factors geogràfics i econòmics que expliquen les
diferències regionals.
Identificar
les diferències espacials i socioeconòmiques existents
actualment entre les diferents regions que conformen Espanya.
Valorar
la importància de l'Estatut del 2006.
Conèixer
les institucions de l'autogovern de Catalunya.
Identificar
l'organització territorial de Catalunya.
Explicar
la utilitat de les polítiques regionals i de cohesió d'Espanya.
Identificar
processos de participació ciutadana en l'àmbit de la gestió
política per afa-vorir l'enfortiment de la democràcia.
Assimilar
i emprar correctament el lèxic propi del tema.
Aprendre
a distingir el que són dades
del que són opinions, i tractar la informació de manera
autònoma i crítica d'acord amb el final perseguit.
Realitzar
feines en grup i participar en discussions i debats sobre les
desigualtats socials actualment existents a Espanya.
Analitzar
estadístiques seguint pautes prèviament donades.
|
CONTINGUTS
|
Els
contrastos territorials: antecedents històrics.
Identificació
de les causes que històricament van afavorir el desenvolupament
socioeconòmic de determinades zones d'Espanya en detriment
d'altres.
Els
desequilibris territorials a Espanya: diferències econòmiques,
demogràfiques i socials.
Anàlisi
en mapes temàtics de la distribució de la població i la
riquesa en el territori espanyol.
Reconeixement
de les causes de la desigual distribució de la població en el
territori espanyol.
El
paper dels factors polítics, socioeconòmics, tècnics i
culturals.
L'Estatut
del 2006.
Les
institucions de l'autogovern i l'organització territorial de
Catalunya.
Els
processos de participació ciutadana en l'àmbit de la gestió
política per afavorir l'enfortiment de la democràcia.
Proposta
de possibles solucions o mesures per afrontar les desigualtats
regionals a Espanya.
El
moviment regional europeu.
El
planejament territorial, el planejament urbanístic i el
planejament sectorial.
Argumentació
de les conclusions elaborades i de les opinions personals.
Anàlisi
exhaustiva d'estadístiques a partir de pautes prèviament
donades.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Verificar
que caracteritzen els antecedents històrics de la concentració
de població i els recursos econòmics en determinades regions
del país.
Assegurar-se
que són capaços de descriure la distribució de la població
espanyola en el territori, tenint en compte els factors
geogràfics i econòmics que expliquen les diferències
regionals.
Comprovar
que manegen i interpreten correctament diversos instruments de
treball geogràfic, com els gràfics, els mapes i les
estadístiques.
Avaluar
si identifiquen les diferències espacials i socioeconòmiques
existents actualment entre les diferents regions que conformen
Espanya.
Verificar
que utilitzen de forma precisa i rigorosa el vocabulari específic
d'aquest tema.
Comprovar
que són capaços de formular hipòtesis explicatives sobre la
realitat formant-se una opinió fonamentada en les fonts
consultades.
Valorar
si coneixen les diverses associacions del moviment regional
europeu, així com les diferents polítiques regionals europees.
Valorar
si reconeixen la importància de l'Estatut del 2006.
Observar
que coneixen les institucions de l'autogovern de Catalunya i que
identifiquen l'organització territorial de Catalunya.
Assegurar
que expliquen la utilitat de les polítiques regionals i de
cohesió d'Espanya.
Notar
que identifiquen processos de participació ciutadana en l'àmbit
de la gestió polí-tica per afavorir l'enfortiment de la
democràcia.
Verificar
que realitzen treballs en grup i que participen en discussions i
debats amb una actitud constructiva, crítica i tolerant.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
Es treballa al llarg del tema amb la resolució o plantejament de
problemes o càlculs matemàtics a partir dels quals poder
comprendre les desigualtats socioeconòmiques existents entre
diferents regions d'Espanya i de Catalunya.
Competència
social i ciutadana. Es
desenvolupa a partir de la valoració de les polítiques
regionals i de cohesió com a instrument per desenvolupar el
nostre país d'una forma més harmònica, solidària i justa.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada a l'anàlisi i comentari de textos, gràfics i
taules de dades; així com, a l'adquisició i ús del vocabulari
propi de l'àrea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es
potencia a les activitats que proposen l'anàlisi i interpretació
de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que requereixen posar en
pràctica les habilitats de planificació i organització de les
tasques assignades: comentari de textos, anàlisi de mapes, etc.
Competència
emocional. Es treballa de forma
transversal a les activitats que es realitzen de forma
col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el desenvolupament
d'habilitats socials com l'escolta activa, l'empatia, el respecte
pel torn de paraula i la valoració de les opinions diferents de
la pròpia.
|
Tema
14
|
Espanya
a Europa i al món
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Identificar
i caracteritzar el procés de globalització.
Distingir
les desigualtats territorials al món.
Constatar
els contrastos físics del continent europeu.
Visualitzar
els contrastos econòmics a la Unió Europea.
Analitzar
i interpretar esquemes, gràfics, quadres estadístics, textos i
mapes.
Definir
què és una institució supranacional i caracteritzar la Unió
Europea com a tal.
Caracteritzar
les diferents institucions que formen part de la Unió Europea,
la seva composició, funcions i capacitat de decisió.
Descriure
el procés d'adhesió espanyola a la Comunitat Europea.
Caracteritzar
els processos d'unificació
monetària i d'unificació política i social.
Analitzar
la política regional europea i l'impacte positiu dels Fons
Estructurals i de Cohesió i de les iniciatives comunitàries
sobre Espanya.
Realitzar
un balanç general sobre els efectes de la incorporació
d'Espanya a la UE.
Analitzar
i valorar la situació econòmica, demogràfica, social i
política d'Espanya en el context de la Unió Europea i del món.
Identificar
les polítiques espanyoles de cooperació internacional per al
desenvolupa-ment adreçades a lluitar contra la pobresa i a
aconseguir un desenvolupament humà sostenible als països de
l'Amèrica Llatina i el Carib.
Portar
a terme treballs en grup i participar en discussions i debats amb
una actitud constructiva, crítica i tolerant.
Desenvolupar
estratègies de recerca i interpretació d'informació a través
d'Internet.
|
CONTINGUTS
|
Identificació
i caracterització del procés de globalització.
Les
desigualtats territorials al món.
Els
contrastos físics del continent europeu.
Els
contrastos econòmics a la Unió Europea.
Les
organitzacions internacionals.
Les
institucions de la Unió Europea.
Espanya
i la construcció de la Unió Europea.
Cronologia
de les etapes de la unificació monetària a la UE.
Caracterització
de la unificació política i social de la UE amb especial
atenció a la política regional europea.
Balanç
de la incorporació d'Espanya a la UE.
Valoració
dels avantatges que significa
formar part de la Unió Europea i de les repercussions positives
dels fons europeus i iniciatives comunitàries a Espanya.
Espanya
en el context dels països de la Unió Europea i del món.
Comparació
de dades sobre la realitat espanyola
amb les d'altres països europeus i amb la mitjana de la Unió
Europea.
Identificació
de les polítiques espanyoles de cooperació internacional per al
desenvo-lupament adreçades a lluitar contra la pobresa i a
aconseguir un desenvolupament humà sostenible als països de
l'Amèrica Llatina i el Carib.
Desenvolupament
d'estratègies de recerca i interpretació d'informació a
Internet.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Comprovar
que identifiquen i caracteritzen el procés de globalització i
que constaten les desigualtats territorials al món.
Observar
que reconeixen els contrastos físics i econòmics de la Unió
Europea.
Comprovar
que manegen i interpreten correctament diversos instruments de
treball geogràfic, com els gràfics, els mapes i les
estadístiques.
Constatar
que descriuen les institucions que conformen la Unió Europea, la
seva composició i les seves funcions.
Observar
si descriuen el procés de construcció de la Unió Europea i
l'adhesió d'Espanya a la Comunitat Europea.
Verificar
que descriuen correctament la unificació monetària, política i
social de la UE.
Observar
si utilitzen adequadament el vocabulari adquirit en aquest tema.
Descobrir
si saben explicar de forma coherent la política econòmica
regional creada per la Unió Europea per corregir els
desequilibris dins dels països membres.
Constatar
que analitzen i valoren positivament els efectes de la
incorporació d'Espanya a la UE sobre el conjunt de la nostra
societat.
Assegurar-se
que comparen dades sobre la realitat espanyola amb les d'altres
països integrants de la UE i del món.
Comprovar
que coneixen i apliquen diferents estratègies de recerca i
interpretació d’informació a través d'Internet.
Assegurar-se
que identifiquen les polítiques espanyoles de cooperació
internacional per al desenvolupament adreçades a lluitar contra
la pobresa i a aconseguir un desenvolupament humà sostenible als
països de l'Amèrica Llatina i el Carib.
Verificar
que realitzen treballs en grup i que participen en discussions i
debats amb una actitud constructiva, crítica i tolerant.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica. Es
desenvolupa a través de l'anàlisi de la realitat espanyola
mitjançant diferents magnituds i conceptes relatius a l'economia
o la geografia humana d'Espanya.
Competència
social i ciutadana. Es treballa
amb la valoració de la importància de la integració d'Espanya
a la UE com a factor de progrés social i econòmic d'Espanya.
Competència
en comunicació lingüística.
Està contemplada a l'anàlisi i comentari de textos i a la
definició de conceptes relacionats amb la història i les
institucions de la Unió Europea.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es desenvolupa a les activitats que proposen l'anàlisi de mapes
sobre les diferents fases de la construcció europea, i a les
activitats en les quals s'analitzen taules que contenen dades
sobre els principals eixos econòmics i indicadors socials de la
Unió Europea i d'Espanya.
Autonomia
i esperit emprenedor. Es promou
el seu desenvolupament a les activitats que requereixen posar en
pràctica les habilitats de planificació i organització de les
tasques assignades: comentari de textos, anàlisi de taules de
dades, etc.
Competència
emocional. Es treballa de forma
transversal a les activitats que es realitzen de forma
col·lectiva o en grups reduïts. Suposa el desenvolupament de
les habilitats d'escolta activa, empatia, respecte pel torn de
paraula i valoració de les opinions diferents de la pròpia.
|
Tema
D
|
Geografia
humana i econòmica de Catalunya
|
OBJECTIUS
DIDÀCTICS
|
Caracteritzar
l'evolució, l'estructura i la dinàmica de la població catalana
i la seva distribució en el territori.
Conèixer
les característiques actuals de la població catalana: índexs
de natalitat i mor-talitat, nupcialitat, fecunditat, esperança
de vida, piràmides d'edats, etc.
Determinar
l’evolució actual de la població espanyola i catalana.
Conèixer
la situació actual de la població activa i el problema de
l'atur a Catalunya.
Conèixer
les migracions de la població catalana a l'actualitat a partir
de l'anàlisi de gràfiques i dades demogràfiques i la seva
distribució pel territori.
Caracteritzar
el sector primari català. Descriure les zones agràries
catalanes, les ex-plotacions agràries i la pagesia.
Descriure
la indústria a Catalunya i el canvi actual en el model de
producció.
Valorar
l’estat de les activitats terciàries a Catalunya.
Caracteritzar
els principals trets del comerç interior i exterior de
Catalunya.
Descriure
els diferents sistemes de transport a Catalunya.
Valorar
la situació del turisme i dels serveis socials a Catalunya.
Explicar
l'evolució de la morfologia urbana i l'ordenació del territori
de Catalunya.
Descriure
la xarxa urbana de Catalunya i les problemàtiques de les
ciutats.
Conèixer
i valorar positivament la presència de Catalunya en el marc
espanyol i en el context europeu i mundial.
|
CONTINGUTS
|
La
distribució de la població catalana.
Evolució,
dinàmica i estructura actual de la població catalana.
La
població activa a Catalunya.
Les
migracions a Catalunya: pes i procedència de la població
estrangera.
Distribució
territorial dels residents estrangers.
Els
emigrants catalans.
El
sector primari català.
Les
zones agràries de Catalunya.
Les
explotacions agràries i la pagesia.
El
sector industrial a Catalunya.
Canvis
en el model industrial i localització de la indústria a
Catalunya.
Les
activitats terciàries a Catalunya: comerç, transports, turisme
i serveis socials.
Evolució
de la morfologia urbana de Catalunya.
Els
principis i els objectius de l'ordenació territorial a
Catalunya.
La
xarxa urbana catalana i les problemàtiques de les ciutats
catalanes.
Catalunya
en el context espanyol.
Catalunya
en el context de la Unió Europea i el món.
Extracció
de conclusions i realització d'inferències sobre les dades que
s'hagin obtin-gut mitjançant les diferents fonts.
Interès
per estar ben informat mitjançant una actitud crítica davant la
informació i els missatges procedents dels mitjans de
comunicació.
|
CRITÈRIS
D’AVALUACIÓ
|
Comprovar
que saben com es distribueix la població catalana en el
territori i coneixen els factors responsables de les diferències
regionals.
Descobrir
si expliquen de forma adequada les característiques de la
població catalana actuals: índex de natalitat, de mortalitat,
esperança de vida, piràmide d'edats, etc.
Veure
si saben com es reparteix la població catalana en els diferents
sectors produc-tius.
Observar
si coneixen i apliquen adequadament a la realitat catalana els
conceptes bàsics de la demografia.
Constatar
si adquireixen una visió global de l'emigració i la immigració
a Catalunya.
Comprovar
que assimilen les característiques del sector primari català.
Veure
si coneixen la realitat industrial catalana.
Constatar
que analitzen el desenvolupament turístic a Catalunya i
l'evolució d'aquest sector al llarg de la història recent.
Valorar
si expressen opinions personals de manera raonada sobre qüestions
d'actuali-tat relacionades amb el turisme i els serveis a
Catalunya.
Veure
si interpreten gràfics, mapes temàtics i taules de dades sobre
el comerç i les infraestructures del transport a Catalunya.
Constatar
que expliquen correctament les característiques de les
infraestructures i els mitjans de transport de Catalunya.
Observar
si assimilen correctament la situació de Catalunya dins el
context espanyol, europeu i mundial.
Descobrir
si coneixen l'evolució morfològica de les ciutats catalanes i
les polítiques d’ordenació territorial de Catalunya.
Notar
que reconeixen la xarxa urbana catalana i les problemàtiques
relacionades amb les ciutats catalanes.
|
COMPETÈNCIES
|
Competència
social i científica.
Es treballa al llarg del tema amb la resolució o plantejament de
problemes o càlculs matemàtics, amb la finalitat de descriure
la realitat de la geografia humana i econòmica de Catalunya.
Competència
social i ciutadana.
Es potencia valorant les causes i les conseqüèn-cies del
fenomen migratori a Catalunya.
Competència
en comunicació lingüística.
Es
desenvolupa la capacitat per expres-sar-se per escrit i oralment
a través de la descripció i l’anàlisi del panorama
demogrà-fic català.
Tractament
de la informació i competència digital.
Es treballa a les activitats que proposen l'anàlisi i la
interpretació de mapes, gràfics, taules de dades i textos.
Autonomia
i esperit emprenedor.
Es promou el seu desenvolupament a les activi-tats que
afavoreixen l'expressió d'opinions personals sobre problemes
socioeconò-mics de l'actualitat catalana.
Competència
emocional.
A partir del coneixement de les conseqüències derivades de les
situacions de crisi i les seves repercussions sobre la societat
catalana, es po-dran
desenvolupar actituds d'empatia i solidaritat envers aquests
col·lectius, amb la qual cosa es potenciarà aquesta
competència.
|
El
treball de camp:
Realitzar
un treball de camp, estudi d’un ecosistema, estudi d’una àrea
urbana, estudi econòmic d’un territori.
Enguany
(curs 2021-2022), aquest treball està condicionat a la proposta o
propostes que des de la Divisió de Geografia de l’URV s’han
ofert al Seminari de Geografia i Història de l’INS i que s’han
de concretar.
També
es pot realitzar un estudi de camp sobre les activitats portuàries
de Tarragona.
Fonts
d’informació, bibliografia complementària i pàgines webs de
consulta
No
incloses al material didàctic que recomana -a les diverses unitats
didàctiques- la proposta que fa la editorial Vicens Vives i que ara
recomanem als alumnes:
-Atles
de Le Monde Diplomatique (en la seva edició impresa i en la digital)
-Anuari
Agostini
-Anuari
El Estado del Mundo, Editorial Akal
-Atles
d’Edicions 62 i Enciclopèdia catalana
-Atles
digital de Catalunya de l’ICC
-Pàgina
web de l’Ajuntament de Tarragona (Agenda local 21)
-Google
Earth
-Diaris
en edició impresa i virtual.
Departament
de Geografia i Història de l'INS Antoni de Martí i Franquès
Tarragona
a 18 d’ octubre de 2021
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada