PROGRAMACIÓ D’HISTÒRIA DE L’ART
2n DE
BATXILLERAT
INS
MARTÍ I FRANQUÈS
La
història de l'art és una disciplina científica que té com a finalitat la
identificació, descripció, anàlisi i interpretació de l'obra d'art, entesa com
a producte resultant de la creativitat i actuació humanes, que s'expressa amb
codis propis i enriqueix la visió global de la realitat i les seves múltiples
formes de manifestar-se. La història de l'art és una disciplina de gran
tradició educativa per les seves qualitats formatives, tant en el camp de les
humanitats com de les arts. Ajuda l'alumnat a construir una idea rellevant i
significativa del procés de continuïtats i canvis en la societat, i de la
diversitat de respostes humanes a algunes de les necessitats i problemes
profunds i comuns de les persones. La història de l'art, a més, constitueix una
eina privilegiada per afavorir la maduresa intel·lectual i humana, ja que
facilita el treball autònom per mitjà de tècniques d'indagació i investigació
sobre obres representatives i rellevants que ajuden a l'adquisició d'habilitats
d'observació, anàlisi, interpretació, sistematització, valoració i comunicació
que també es poden aplicar a la vida pràctica, especialment en el consum del
lleure i en la formació de la sensibilitat. Tot plegat contribueix a ampliar la
mirada personal amb el consegüent desenvolupament de la sensibilitat estètica i
del respecte per la diversitat de manifestacions artístiques, superant certs
prejudicis.
D'altra
banda, cal no oblidar que l'obra d'art es produeix en un marc social concret i
en un context històric determinat que proporciona les claus fonamentals de la
seva explicació. Així, doncs, l'obra d'art, al costat d'altres fonts de
coneixement històric, constitueix en si mateixa un valuós document i un
testimoniatge indispensable i singular per conèixer l'esdevenir de les
societats. Per això resulta imprescindible l'estudi de l'obra d'art en el seu
context sociocultural com a punt de partença per a l'anàlisi dels diferents factors
i circumstàncies implicats en el procés de creació de l'obra artística. Cal,
doncs, ensenyar a apreciar l'art contextualitzat en la cultura visual de cada
moment històric, incidint alhora en el fet que les obres artístiques tenen una
altra dimensió en perdurar a través del temps com a objectes susceptibles
d'usos, lectures i funcions socials diferents en cada època. Caldrà en aquest
punt considerar, fer visible i valorar la contribució de les dones a la
història de l'art i de la cultura, reflexionant sobre el procés de configuració
dels papers socials assignats a les dones i els homes al llarg de la història i
contribuint, en conseqüència, a una redefinició d'aquests rols en el marc d'una
relació entre iguals.
La
introducció a la història de l'art troba el seu punt de partença en els
continguts iniciats en etapes educatives anteriors i, d'una manera especial, en
les ciències socials de l'educació secundària obligatòria i el grau de
desvetllament de les sensibilitats personals desenvolupades a través de l'àrea
d'educació visual i plàstica. Per la naturalesa del seu objecte, mètode,
finalitat i potencialitat educativa, la matèria d'història de l'art col·labora
activament en l'assoliment de les competències i dels objectius generals del
batxillerat: facilita l'ús correcte de tècniques de comunicació icòniques,
col·labora en l'obtenció d'un bagatge cultural, facilita la comprensió de les
continuïtats i els canvis de les societats passades i actuals, així com de la
rapidesa de les seves mutacions, ajuda de manera eficaç a la transferència de
l'experiència cultural adquirida, transmet i consolida el valor social del
respecte i la defensa del patrimoni artístic del nostre país i de la humanitat
en general, i també és idònia per potenciar una orientació cap a estudis i
professions diversos. D'altra banda, la importància del patrimoni artístic, els
desafiaments que planteja la seva conservació i difusió, juntament amb el
potencial de recursos que conté per al desenvolupament present i futur de la
societat, són altres motius fonamentals que demanen una adequada formació que
promogui el seu coneixement, gaudi i conservació, com a llegat d'una memòria
col·lectiva que s'ha de transmetre a les generacions del futur. Finalment, la
presència i puixança de l'art en el món actual, com a objecte de consum
cultural, demana una contemplació activa crítica i ben fonamentada.
1. Objectius generals de l’etapa
DECRET
142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments
del batxillerat.
Finalitat:
Garantir
una formació integral dels alumnes que els permeti:
– Proporcionar als
estudiants formació i maduresa tant intel·lectual com humana.
– Adquirir
coneixements i habilitats que permetin que l'alumnat desenvolupi funcions
socials i s’incorpori a la vida activa amb responsabilitat i competència.
– Capacitar els
alumnes per accedir a l'educació superior
Objectius del batxillerat
El
batxillerat ha de contribuir a desenvolupar en els alumnes i les alumnes les
capacitats que els permetin:
a) Exercir la
ciutadania democràtica, des d'una perspectiva global, i adquirir una
consciència cívica responsable, inspirada en els valors de la Constitució
espanyola, de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i en la Declaració Universal
dels Drets Humans, que fomenti la corresponsabilitat en la construcció d'una
societat justa i equitativa i afavoreixi la sostenibilitat.
b) Consolidar una
maduresa personal i social que els permeti actuar d'una manera responsable i
autònoma i desenvolupar el seu esperit crític. Preveure i resoldre pacíficament
els conflictes personals, familiars i socials.
c) Fomentar la
igualtat efectiva de drets i oportunitats entre homes i dones, analitzar i
valorar críticament les desigualtats existents i impulsar la igualtat real i la
no-discriminació de les persones amb discapacitat.
d) Refermar els
hàbits de lectura, estudi i disciplina, com a condicions necessàries per a
l'aprofitament eficaç de l'aprenentatge i com a mitjà de desenvolupament
personal.
e) Dominar, tant
en la seva expressió oral com escrita, la llengua catalana i la llengua
castellana.
f) Comprendre amb
eficàcia una o més llengües estrangeres i expressar-s'hi amb fluïdesa i
correcció.
g) Usar amb
solvència i responsabilitat les tecnologies de la informació i la comunicació.
h) Conèixer i
valorar críticament les realitats del món contemporani, els seus antecedents
històrics i els principals factors de la seva evolució. Participar de manera
solidària en el desenvolupament i la millora del seu entorn social.
i) Accedir als
coneixements científics i tecnològics fonamentals i dominar les habilitats
bàsiques pròpies de la modalitat triada.
j) Comprendre els
elements i procediments fonamentals de la investigació i dels mètodes
científics. Conèixer i valorar de manera crítica la contribució de la ciència i
la tecnologia en el canvi de les condicions de vida, així com refermar la
sensibilitat i el respecte vers el medi ambient.
k) Refermar
l'esperit emprenedor amb actituds de creativitat, flexibilitat, iniciativa,
treball en equip, confiança en si mateix i sentit crític.
l) Desenvolupar la
sensibilitat artística i literària, així com el criteri estètic, com a fonts de
formació i enriquiment cultural.
m) Utilitzar
l'educació física i l'esport per afavorir el desenvolupament personal i social.
n) Refermar
actituds de respecte i prevenció en l'àmbit de la seguretat viària.
2. Objectius generals de l’àrea
La
matèria d'història de l'art del batxillerat té com a finalitat el
desenvolupament de les capacitats següents:
1. Comprendre i
valorar els canvis en la concepció de l'art i l'evolució de les seves funcions
socials al llarg de la història.
2. Conèixer el
llenguatge artístic de les diferents arts plàstiques i visuals i adquirir una
terminologia específica, utilitzar-la amb precisió i rigor i aplicar-la a
l'esquema d'un mètode d'anàlisi i interpretació de les obres d'art.
3. Entendre les
obres d'art en la seva globalitat, com a exponents de la creativitat humana,
susceptibles de ser gaudides per si mateixes i valorades com a documents
testimonials d'una època i una cultura concretes.
4. Conèixer
algunes de les metodologies i tipologies de fonts per a l'estudi de l'obra
d'art i valorar la seva contribució a l'anàlisi i interpretació de les diverses
manifestacions artístiques.
5. Identificar,
analitzar, caracteritzar i diferenciar algunes de les manifestacions
artístiques més destacades dels principals estils de la història de l'art
occidental, situar-les en les coordenades espaciotemporals, descobrir-ne les
connexions explicatives amb el context social i històric i sintetitzar-ne les
significacions i els processos diacrònicament observables, tot relacionant-los
amb els estils precedents i consegüents.
6. Conèixer els
grans corrents de la creació artística contemporània i reflexionar sobre el
paper de l'art i dels i les artistes en el món actual.
7. Analitzar
autors, obres i temes d'estils rellevants en la producció artística dins
l'àmbit de la història de Catalunya, caracteritzant els elements particulars a
partir de l'observació directa i indirecta.
8. Portar a terme
activitats de documentació i d'indagació a partir de diverses fonts en les
quals s'analitzin, es contrastin i s'interpretin informacions i valoracions
diverses sobre aspectes de la història de l'art.
9. Conèixer,
gaudir i valorar el patrimoni artístic, contribuint de manera activa a la seva
conservació, com a font de riquesa i llegat que cal transmetre a les
generacions futures i rebutjant els comportaments que el deterioren.
10. Adquirir
criteris per conformar el gust personal, la capacitat de gaudir de l'art i el
desenvolupament del sentit crític, aprenent a expressar sentiments propis
davant les creacions artístiques, respectant la diversitat de percepcions
davant l'obra d'art i superant estereotips i prejudicis.
Connexió amb altres matèries
La
història de l'art té una connexió estreta amb diverses matèries del
batxillerat. En primer lloc hi situaríem la història de la filosofia, la
literatura, el grec i el llatí, en la mesura que moltes de les explicacions de
les obres arquitectòniques i plàstiques necessiten les aportacions de
l'imaginari social o del pensament d'una època determinada. Molts temes de la
plàstica tenen la seva font en temes literaris o mitològics o bé narracions
d'importància universal. Connecta també de manera important amb la matèria comuna
d'història i amb la història del món contemporani, atès que hi comparteix la
dimensió temporal de l'experiència de la humanitat com a éssers individuals i
socials. Aquesta darrera disciplina forneix el context del bloc obligatori de
la història de l'art i proporciona fets, idees i situacions que en part es
tradueixen en la formalització de les obres plàstiques i arquitectòniques. Cal
recordar que, molt especialment a l'època contemporània, l'art no és un mirall
de la societat sinó que sovint sorgeix en oposició a la societat en qüestió.
D'altra
banda, la història de l'art manté relacions evidents amb la història de la
música i la dansa, amb la qual s'alimenta mútuament, ja que comparteixen
vincles estrets i configuren, com a fenòmens artístics, concepcions estètiques
característiques dels diferents estils. Finalment, la història de l'art, en
especial de l'època contemporània, té connexions amb matèries com cultura
audiovisual, arts escèniques, disseny, dibuix artístic, tècniques d'expressió
graficoplàstica i volum, ja que proporciona coneixements específics per
percebre i verbalitzar el llenguatge de les formes de les arts plàstiques, que
es veu enriquit progressivament en els seus aspectes formals, materials i
tècnics i amb l'aportació d'altres manifestacions procedents de la creació i la
comunicació visual.
Història.
Història contemporània. Geografia
Localització
en el temps i en l'espai dels processos, estructures i esdeveniments rellevants
d'època contemporània a escala local, europea i mundial.
Filosofia
i ciutadania. Història de la filosofia
Caracterització
de la relació lingüística i simbòlica dels individus i societats amb el seu
entorn i context històric.
Valoració
de la incidència dels corrents filosòfics en l'evolució artística.
Història
de la música i la dansa. Arts escèniques. Literatura catalana. Literatura
castellana. Literatura universal
Anàlisi
i interpretació de les obres d'art dins el seu context i establiment de
relacions entre els moviments estètics i literaris i l'evolució artística.
Relacions
entre diferents llenguatges expressius.
Valoració
de la necessitat de protegir i difondre el patrimoni artístic i cultural com a
herència dels grups humans.
Àmbit
de llengües. Cultura audiovisual
Ús
de tècniques i estratègies per organitzar i sistematitzar la informació.
Elaboració
del discurs propi de la història a partir de les competències lingüístiques
orals i escrites (descripció, explicació, justificació interpretació i
argumentació) i de llenguatges icònics i audiovisuals
Disseny.
Tècniques d'expressió graficoplàstica. Volum. Dibuix artístic. Anàlisi musical.
Llenguatge i pràctica musical
Relacions
entre diferents llenguatges expressius.
Anàlisi
i interpretació de les obres d'art dins el seu context. Identificació i
classificació dels vehicles, tècniques, materials i tipologies artístiques.
Valoració
de la necessitat de protegir i difondre el patrimoni artístic i cultural com a
herència dels grups humans.
Identificació
de les funcions de l'art en les diferents èpoques en relació amb artistes,
clients i promotors i del paper de les dones en la creació artística.
Grec.
Llatí
Valoració
del llegat patrimonial grec i romà i de la seva influència en diferents etapes
de la història de l'art.
3. Metodologia
Com
assenyala el decret del currículum, la Història de l’Art és una matèria
fonamental per al coneixement de la història de la humanitat. Llur finalitat
principal consisteix en observar, analitzar, interpretar i sistematitzar les
obres d’art, situant-les en el seu context temporal i espacial. Així mateix,
aporta coneixements específics, necessaris per a percebre el llenguatge de les
formes, contribuint al desenvolupament de la sensibilitat artística en
l’alumnat.
La
complexitat de l’obra d’art requereix articular un mètode d’anàlisi
històrica-artística que reculli aportacions de distintes metodologies, evitant,
en el possible, enfocaments excessivament reduccionistes. Sense rebutjar la
catalogació, la descripció i la cronologia, és convenient ensenyar a percebre
l’art com un llenguatge amb múltiples codis que permeten comunicar idees i
compartir sensacions. Aquesta matèria deu contribuir al coneixement, valoració
i gaudiment del patrimoni històrico-artístic, com exponent de la nostra memòria
col·lectiva, del llegat que devem conservar i transmetre a les generacions
futures.
La
matèria té com a objectiu l'estudi de l'evolució de l'art a través dels
principals estils artístics de la cultura occidental: des de l’art clàssic,
passant per l’art medieval i modern, i acabant amb l’art contemporani. El
propòsit fonamental consisteix en dotar a l’alumnat de les eines bàsiques per
llegir obres d'art i la introducció a la terminologia específica de la
disciplina.
L'amplitud
que comporta referir-se al conjunt de la creació artística occidental posa de
manifest la dificultat d'abastar la complexitat dels continguts d'aquesta
matèria. Per tant, és necessari fer una
selecció que en prioritzi l'aprofundiment, amb una especial atenció a
l'art contemporani.
Les
unitats didàctiques es desenvoluparan segons una metodologia mixta: expositiva
i d’indagació, ambdues recolzades en la participació activa de l’alumnat.
L’expositiva per facilitar la comprensió i introducció dels temes, i la
indagativa per fomentar en els alumnes la capacitat d’anàlisi i de recerca. En
suma, les estratègies d’ ensenyament i aprenentatge que plantegem són de tres
tipus:
1)
Estratègies expositives, fonamentals com a suport de l’aprenentatge de
continguts, perquè faciliten punts de referència i estructures. El
desenvolupament dels continguts es realitza de forma cronològica, per a una
millor comprensió dels esdeveniments històrics; no obstant això, s’utilitzaran
encadenaments lògics del present al passat contínuament per reforçar els
conceptes.
2)
Estratègies d’indagació que enfronten als alumnes amb qüestions que cal
resoldre. La professora farà d’orientadora d’aquest aprenentatge, proporcionant
explicacions i materials a l’alumnat.
3)
Estratègies d’anàlisi causal dels fets socials, històrics, relacions causa
efecte, multicausalitat, etc. Es treballarà el comentari d’imatges sobretot i,
a més, el comentari de textos, que ajuda
al desenvolupament de les capacitats d’anàlisi i crítica.
Recursos didàctics:
- Llibre de text:
Ed. Vicens Vives
- La pàgina web de
l’assignatura al Moodle de l’institut
- Dosssier de
l’assignatura
- Powerpoints amb
el comentari de les obres que entren a selectivitat
- Documentals i
pel·lícules.
- Visites a museus
i exposicions, si s’escau, especialment al MNAC
En
general, la metodologia aplicada contemplarà dues vessants:
- explicació
magistral del professor en la part conceptual, amb aclariment continu dels
dubtes. Amb el suport de material audiovisual.
- participació
dels alumnes: es fomenta la participació dels alumnes en l’explicació de la
matèria i la resolució de les activitats, per incentivar la seva implicació
Desenvolupament
de les classes:
- sessions
teòriques explicant les característiques generals de cada estil artístic
recolzant l’explicació en power-points.
- powerpoints
explicatius de les obres que entren a selectivitat.
- dossiers dels
alumnes amb comentaris d’obres. L’alumnat haurà de realitzar la fitxa-resum de
totes les obres i varis comentaris d’obres al llarg del curs, de manera
individual o per parelles i seguint la pauta lliurada per la professora.
4.
Criteris d’avaluació i de recuperació
Criteris d'avaluació
1.
Exposar una definició del concepte d'art, tot resumint algunes de les seves
funcions al llarg de la història a partir d'exemples concrets i analitzant i
comparant els canvis produïts en la seva concepció en diferents moments
històrics i en diferents cultures.
2.
Resumir l'esquema d'un mètode de comentari i lectura d'una obra d'art que tingui
en compte els elements que la componen i la seva relació amb el context
històric i cultural, aplicar-lo a l'anàlisi i interpretació de diverses obres
arquitectòniques i plàstiques, emprant els diferents tipus de discurs
lingüístic i utilitzant la terminologia adequada per identificar els vehicles
artístics i les tipologies.
3.
Identificar, analitzar i interpretar diverses obres d'art representatives d'una
època que no sigui la contemporània i també l'evolució de l'obra d'un o una
artista no contemporanis, tot assenyalant-hi les peculiars relacions entre el
rol dels artistes i la societat en els casos estudiats i els canvis respecte
d'èpoques precedents o consegüents.
4.
Resumir i caracteritzar els components determinants i les línies bàsiques de
les formes, temes i funcions dels estils d'una de les èpoques de la història de
l'art (llevat de la contemporània), situar-los amb la màxima precisió possible
en unes coordenades espaciotemporals, establir-hi les ruptures i continuïtats
pertinents i relacionar-los amb el context històric en què es desenvolupen.
5.
Reconèixer i analitzar obres significatives d'artistes rellevants, amb especial
atenció a artistes espanyols i catalans, distingint tant els trets
diferenciadors del seu estil com els elements que comparteixen amb artistes
coetanis, així com valorant la diversitat de corrents o models estètics que es
poden desenvolupar en una mateixa època.
6.
Explicar de manera resumida les continuïtats i canvis observables dels estils
plàstics vuitcentistes, així com el tractament dels temes i les actituds de
l'imaginari col·lectiu que s'hi poden observar per mitjà de l'anàlisi i
interpretació d'alguns exemples paradigmàtics.
7.
Identificar, analitzar i interpretar obres significatives del segle XX que
revelin la diversitat de plantejaments i tendències plàstiques i visuals de
l'art contemporani, valorant les innovacions que aporten i les funcions socials
en cada cas i argumentant el paper de l'art en el món actual.
8.
Resumir les tendències arquitectòniques dels segles XIX i XX a partir de
l'anàlisi d'algunes edificacions característiques. Identificar, analitzar i
interpretar algunes obres arquitectòniques contemporànies.
9.
Observar directament i analitzar monuments artístics i obres d'art en museus i
exposicions, prèvia preparació amb informació pertinent, apreciar la qualitat
estètica de les obres i expressar, oralment o per escrit, una opinió
fonamentada. Planificar i realitzar petits treballs d'indagació a partir del
patrimoni artístic o de rutes historicoartístiques.
L'avaluació
serà inicial (per a conèixer el punt de partida de cada alumne/a), sumativa
(del procés d'estudi del tema) i final (al final del tema i del curs). A
l'avaluació es tindrà molt en compte tant el que treballa l'alumnat com
l'actitud cap a l'assignatura i resta de companys de la classe. L'avaluació es
farà de manera molt variada i no es basarà sols en proves escrites, així es
faran servir diversos instruments d’avaluació
Instruments de qualificació:
– Proves escrites:
dues per avaluació, cada dues / tres unitats didàctiques. Són un element
fonamental d’avaluació a segon de batxillerat. Consistiran en el
desenvolupament escrit de diverses qüestions relacionades amb els continguts de
cada unitat. A cada prova escrita podrà introduir-se matèria de les unitats
anteriors. S’intentarà mantenir, sempre que es pugui, l’esquema de prova
utilitzat als exàmens de selectivitat.
– Preguntes orals
relacionades amb la matèria.
– Diferents
activitats realitzades a cada tema, especialment els comentaris de les obres de
selectivitat.
– Valoració dels
treballs que es faran durant el curs, tant els individuals com els treballs en
grup. (Es valorarà: claredat, rigor, creativitat, autonomia, correcta
expressió, presentació, puntualitat a la presentació).
– Lectures obligatòries
encomanades i avaluables amb una prova escrita o un treball, que es concretarà
segons l’evolució del curs.
– Observació a
l’aula: participació activa i positiva per part de l’alumne/a (intervencions,
treball en grup, exposicions orals, participació en debats o discussions,
puntualitat en l’entrada a l’aula, etc.).
Criteris i percentatges:
- Les
qualificacions seran numèriques, de l'1 al 10. L’estructura de les proves serà
prioritàriament el model establert a les proves de selectivitat.
- Si un alumne és
sorprès copiant un examen (sigui pel procediment que sigui) serà automàticament
suspès a l’avaluació, que podrà recuperar al llarg del curs.
La nota final
serà el resultat de:
– 80% Mitjana
aritmètica de les proves escrites. Per a poder tenir en compte l’apartat
següent cal treure com a mínim 4 en cada prova escrita.
– 20% Mitjana
aritmètica dels treballs, activitats, actitud…
A
l’avaluació de maig es considerarà aprovada la matèria quan s’obtingui una
qualificació mitjana final igual o superior a 5, i es tinguin, al menys, dues
avaluacions aprovades i cap avaluació suspesa amb qualificació inferior a 4.
Recuperació:
Els/les
alumnes que no hagin superat la matèria tindran l’oportunitat de fer un examen
de recuperació de la matèria pendent a final de cada avaluació.
L’alumnat
que a final de curs tingui tres o dues avaluacions suspeses haurà de recuperar
la matèria no superada, tot i que la nota mitjana final pogués ser igual o
superior a 5.
Es
realitzarà un examen de recuperació extraordinari al mes de juny per als
alumnes que, un cop finalitzat el curs i valorats tant la nota ponderada dels
exàmens com el treball per competències de les activitats d’aprenentatge, no
superin la nota mínima per aprovar. En aquest examen hi entren tots els
continguts treballats durant el curs (el model d’aquest examen serà el de
selectivitat).
5.
Competències bàsiques: contribució de la matèria
Competències generals.
Les
sis competències generals continuen el desenvolupament de les competències
bàsiques de l'educació obligatòria i preparen per a la vida activa i per actuar
de manera eficient en els estudis superiors.
1. Competència
comunicativa
2. Competència en
gestió i tractament de la informació
3. Competència
digital
4. Competència en
recerca
5. Competència
personal i interpersonal
6. Competència en
el coneixement i interacció amb el món
La
història de l'art, per la seva pròpia naturalesa, contribueix de manera notòria
a l'assoliment de les competències comunicatives comunes del batxillerat en la
mesura que la verbalització, oral o escrita, i les formes d'explicació o
exposició estructurades són un element formal per a la construcció del
coneixement de la disciplina. La història de l'art, d'altra banda, col·labora
en la competència en recerca i competència digital, en la mesura que planteja
investigacions i resolució de problemes, dimensions comunes en la construcció
d'un pensament crític i científic, i pot ser un marc idoni per a l'elaboració
del treball de recerca del batxillerat. També es pot afirmar que les formes de
comunicació i d'obtenció de la informació necessiten sovint l'ús de tecnologies
d'informació digital i de mitjans audiovisuals per accedir a un ventall ampli
d'informacions que, en el cas de les manifestacions artístiques, es vehiculen
sovint per mitjà de les noves tecnologies. Finalment, atès que la història de
l'art implica l'estudi de les formes visuals produïdes per agents de contextos
històrics concrets, facilita el desxiframent de codis de significació que
ajuden de manera notòria a l'alfabetització de la imatge i, en conseqüència, a
l'assoliment de la competència en el coneixement i la interacció amb el món, la
qual també inclou una dimensió social i cívica que, en el cas de la història de
l'art, es concreta en l'aproximació empàtica a altres cultures sense prejudicis
i estereotips, que permeti l'apreciació i valoració de les seves creacions,
així com del patrimoni que és propi.
Competències
pròpies de la matèria
La
matèria d'història de l'art comporta el domini de bases teòriques, procediments
i actituds que es relacionen amb tres competències fonamentals:
1.
Competència en la dimensió temporal de les manifestacions artístiques:
- que l'alumnat
conegui, identifiqui i apliqui a les informacions, a les fonts històriques i,
molt concretament, a les obres d'art, les convencions cronològiques habituals,
les formes de la seva representació i les categories temporals del temps
històric (successió, durada, simultaneïtat i ritme).
- establir
relacions entre els precedents i consegüents de les obres d'art que s'estudien,
així com les seves possibles connexions amb les formulacions estètiques de
l'art actual.
- competència en
la identificació del fet que, al llarg de la història, els estils artístics
representen, des del punt de vista del ritme temporal, una de les maneres
específiques d'entendre l'evolució dels imaginaris socials i la tensió entre
les continuïtats i els canvis, les similituds i les diferències.
2.
Competència en l'observació, anàlisi i interpretació de les obres d'art:
- La competència
en l'observació, anàlisi i interpretació de les obres d'art implica que
l'alumnat, a més dels discursos estructurats sobre obres i estils artístics
situats en períodes històrics que s'ofereixen al seu coneixement, s'introdueixi
en el mètode de l'historiador de l'art i apliqui un sistema de comentari de les
obres d'art que inclogui la identificació, comparació, anàlisi formal i
interpretació en relació amb el context històric amb l'ajut de diverses fonts.
En definitiva, es tracta que l'alumnat sigui capaç de mobilitzar els
coneixements obtinguts i les tècniques apreses davant les obres d'art dels
períodes estudiats que siguin diferents a les presentades en les classes i,
alhora, sigui capaç d'interioritzar un mètode per enfrontar-se a l'observació i
interpretació d'obres d'art de manera autònoma, ampliant la seva capacitat
de veure.
3.
Competència en el desenvolupament de la sensibilitat estètica.
- Per competència
en el desenvolupament de la sensibilitat estètica s'entén el desenvolupament de
la capacitat del gaudi per les obres d'art, com a exponents de la creativitat
humana i testimoniatges d'una època i d'una cultura, però també susceptibles de
ser apreciades per si mateixes, amb independència de la funció per la qual van
ser concebudes en el seu origen. Aquesta valoració de les obres com a vehicles
per comunicar idees i compartir i verbalitzar sensacions, més enllà de les
seves funcions socials, contribueix a generar actituds de respecte, així com
experiències d'emoció estètica que ajuden l'alumnat a conformar els seus gustos
personals.
Contribució de la matèria a les
competències generals del batxillerat
La
història de l'art, per la seva pròpia naturalesa, contribueix a l'assoliment de
les competències comunicatives comunes del batxillerat en la mesura que la
verbalització, oral o escrita, i les formes d'explicació estructurades són un
element formal per a la construcció del coneixement de la disciplina. La
història de l'art, d'altra banda, col·labora en la competència en recerca i
competència digital, en la mesura que planteja investigacions i resolució de
problemes, dimensions comunes en la construcció d'un pensament crític i
científic. També es pot afirmar que les formes de comunicació i d'obtenció de
la informació necessiten sovint l'ús de tecnologies d'informació digital i de
mitjans audiovisuals per accedir a un ventall ampli d'informacions que, en el
cas de les manifestacions artístiques, es vehiculen sovint per mitjà de les
noves tecnologies. Finalment, atès que la història de l'art implica l'estudi de
les formes visuals produïdes en contextos històrics concrets, facilita el
desxiframent de codis que ajuden a l'alfabetització de la imatge i, en
conseqüència, a l'assoliment de la competència en el coneixement i la
interacció amb el món, la qual també inclou una dimensió social i cívica que es
concreta en l'aproximació empàtica a altres cultures sense prejudicis i
estereotips, que permeti l'apreciació i valoració de les seves creacions, així
com del patrimoni que ens és propi.
6.
Seqüenciació de continguts
La
matèria s’imparteix en 4 hores lectives setmanals
La
matèria està dividida en 4 blocs:
el
primer bloc (l’art, és a dir, que entenem per art, tipologia
arquitectònica, pictòrica i escultòrica, materials...) que comprèn
la
unitat 1: Què és l’art 14
hores
el segon bloc
que comprèn l’art clàssic 26
hores
la
unitat 2- art grec
la
unitat 3- art romà
el tercer bloc
que comprèn l’art medieval i l’art modern 44
hores
la
unitat 4- art bizantí i islàmic
la
unitat 5- art romànic
la
unitat 6- art gòtic
la
unitat 7- art del Renaixement i Manierisme
la
unitat 8- art del Barroc i Rococó
el quart bloc
que comprèn l’art contemporani 40
hores
la
unitat 9- art dels segles XVIII - XIX
la
unitat 10- art del segle XX:
les
primeres Avantguardes
les
segones Avantguardes
1 avaluació
|
Unitats
1, 2 i 3
(introducció
i art clàssic)
|
40
sessions
|
2 avaluació
|
Unitats
4, 5, 6, 7 i 8
(art
medieval i modern)
|
44
sessions
|
3 avaluació
|
Unitats
9 i 10
(art
contemporani)
|
40
sessions
|
7.
Programació de les unitats didàctiques:
UNITAT 1 – Què és l’art? Entendre l’art
|
Objectius didàctics
Entendre que l'art és una forma
d'expressió que reflecteix la manera de ser i de pensar de cada temps i de
cada cultura.
Conèixer les diferents maneres
d'analitzar i classificar les obres d'art: el comentari de l'obra d'art.
Identificar les diferents fases del
procés creador i els elements que participen en el procés artístic.
Classificar els diferents tipus de
manifestacions artístiques.
Identificar els materials i els
procediments tècnics utilitzats en l'arquitectura, l'escultura, la pintura i
el gravat.
Conèixer l'evolució que han
experimentat les tècniques pictòriques des de la Prehistòria fins a
l'actualitat.
Utilitzar el vocabulari de les arts
plàstiques específic de l'arquitectura, l'escultura, la pintura i la resta de
manifestacions artístiques.
|
Criteris d’avaluació
Esbrinar si coneixen les diferents
fases del procés creador i els elements que participen en el procés artístic.
Veure si distingeixen les diferents
maneres de classificar les obres d'art.
Comprovar que valoren la utilitat de
l'obra d'art com a document gràfic d'un temps, d'una cultura o civilització.
Confirmar que reconeixen els diversos
tipus de manifestacions artístiques i que les saben classificar en diferents
categories.
Veure si coneixen i saben descriure
alguns dels elements materials i tècnics que s'utilitzen en l'arquitectura.
Constatar que reconeixen les
tècniques escultòriques principals.
Valorar si saben explicar l'evolució
que han experimentat les tècniques pictòriques al llarg de la història.
Assegurar-se que valoren la
importància del patrimoni arqueològic i artístic com a font de coneixement de
les societats
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural:
mitjançant el coneixement de les principals tècniques artístiques, així com
la diversitat de la teoria artística.
Competència en el tractament de la
informació i competència digital: mitjançant l’anàlisi de diverses fonts
textuals, així com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana. Es
pretén que valorin les obres seleccionades i que puguen relacionar la
importància del patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor. Es
pretén que desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació
lingüística: La utilització de les tècniques de comentari i vocabulari
artístic adients
|
Continguts
– El
procés artístic i l'anàlisi de l'obra d'art.
– L'art
com a document històric. Art i societat
-
La funció de l’art
– Les
diverses tipologies artístiques. Criteris de classificació.
– L'arquitectura.
Tipologies arquitectòniques.
Els espais interiors, els espais
exteriors i l'ornamentació.
Elements materials i tècnics.
– L'escultura.
Formes, materials i instruments.
Anàlisi d‘obres
– La
pintura.
Instruments, suports i tècniques.
Anàlisi d’obres
|
Temporització
14 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier de la matèria (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
Comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 2 – L’ART CLÀSSIC: GRÈCIA
|
Objectius didàctics
Situar la civilització
grega en el temps i l'espai en què es desenvolupa. Analitzar el context
històric en el que es desenvolupa l'art grec.
Resumir les
característiques de l'art grec i la seva periodització per etapes
Diferenciar les
característiques dels ordres arquitectònics dòric, jònic i corinti, a partir
de l’observació d’imatges i de fotografies.
Descriure la planta i
els elements arquitectònics dels diferents tipus de temples.
Analitzar obres
arquitectòniques, no només des del punt de vista tecnicoformal, sinó també
pel que fa a la seva funció i significat.
Reconèixer les
característiques generals de l'arquitectura civil grega, a partir de
l'exemple del teatre d'Epidaure.
Enumerar les
característiques generals de l'escultura grega.
Analitzar escultures de
diversos períodes de la història grega (arcaisme, classicisme, hel·lenisme) i
comparar les seves característiques.
Comprendre la influència
que el classicisme grec ha tingut sobre l'art posterior i valorar el llegat
cultural de la Grècia Antiga.
Aplicar el model de
comentari d’obra arquitectònica i escultòrica.
Desenvolupar la
sensibilitat estètica i ser capaços de gaudir contemplant i analitzant
diferents obres d'art.
|
Criteris d’avaluació
Descobrir si situen en el
temps les diferents etapes de la civilització grega.
Veure si reconeixen les
característiques generals de l'art cretenc i del micènic.
Comprovar que saben
relacionar l'arquitectura amb les necessitats de la societat grega i la
mentalitat de l'època.
Confirmar que reconeixen
les característiques de l'arquitectura clàssica i que identifiquen els
elements estructurals dels tres ordres arquitectònics.
Valorar si coneixen els
aspectes principals del conjunt de l’Acròpoli,
en especial el Partenó.
Observar si saben comparar
obres arquitectòniques dels diferents períodes.
Veure si saben explicar
l'evolució estilística de l'escultura monumental grega i reconeixen els
principals escultors grecs i algunes de les seves obres.
Veure si saben diferenciar
les característiques principals de l’art hel·lenístic.
Comprovar que saben
aplicar el mètode d’analisi i interpretació de les obres d’art seguint les
pautes marcades
Comprovar que coneixen i
fan servir adequadament el vocabulari específic de la història de l'art grec.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– La
geografia i la cronologia de l'art grec.
– Els
fonaments socials i culturals de l'art grec.
– Els
antecedents de l'art grec: les civilitzacions minoica i micènica.
– L'urbanisme
i la concepció de l'espai a les ciutats gregues
2. L’arquitectura grega:
– Els
ordres arquitectònics: dòric, jònic i corinti.
– L'arquitectura
religiosa: el temple grec.
– L'arquitectura
civil: el teatre.
Obres analitzades: L’Acròpoli d’Atenes (temples: Partenó, Erecteon i Atena Nike), teatre d’Epidaure, altar de Zeus a Pèrgam.
3. L’escultura grega:
– Característiques
i evolució estilística de l'escultura grega.
Obres analitzades: Kore del peplum, Guerrers de Riace,
Discòbol de Miró, Dorífor de
Policlet, Hermes amb Dionís nen de
Praxíteles, Victòria de Samotràcia,
Laocoont i els seus fills.
|
Temporització
13 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier de la matèria (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica i una d’escultòrica
|
UNITAT 3 – L’ART CLÀSSIC: ROMA
|
Objectius didàctics
Situar en el temps i a l'espai la
cultura etrusca i la romana.
Conèixer les característiques
generals de les civilitzacions etrusca i romana, i valorar la influència de
la primera sobre la segona.
Identificar els aspectes formals de
l'escultura etrusca i valorar el sentit de les pintures funeràries,
relacionant-ho amb el temor a la mort i les creences en el més enllà.
Entendre l'art romà com un element
important del procés de romanització.
Comprendre la importància de la
ciutat al món romà, reconèixer l'estructura de les ciutats i valorar la
funció de les diferents obres d'enginyeria.
Analitzar de forma detallada algunes
de les obres més emblemàtiques de l'arquitectura romana: el Panteó, el Colosseu i la Maison Carrée de Nimes.
Reconèixer les característiques dels
retrats i els relleus romans.
Comprendre el realisme del retrat
romà i analitzar la seva evolució al llarg del temps.
Valorar la importància del relleu
històric, prenent com a punt de partida i model d'anàlisi la Columna Trajana.
Distingir les característiques dels
quatre estils pictòrics de l'art romà i identificar les mostres més
representatives de cada un d'ells.
Conèixer les diferents tècniques i
tipologies del mosaic romà .
Valorar la importància del llegat
cultural i artístic de la civilització romana.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
Desenvolupar la sensibilitat estètica
i ser capaços de gaudir contemplant i analitzant diferents obres d'art.
|
Criteris d’avaluació
Comprovar que situen en el temps i
l'espai les cultures etrusca i romana, que coneixen el context històric en
què es van desenvolupar totes dues civilitzacions i que valoren la influència
de la civilització etrusca sobre la romana.
Comprovar que identifiquen els
aspectes formals de l'escultura etrusca i valoren el sentit de les pintures
funeràries, relacionant-lo amb el temor a la mort i les creences en el més
enllà.
Veure si reconeixen els elements
arquitectònics bàsics de l'art romà.
Comprovar que coneixen la importància
de les ciutats en el món romà, que saben dibuixar la seva planta i que saben
situar-hi els diferents espais i edificis.
Observar saben analitzar
detalladament algunes obres arquitectòniques romanes, tant pel que fa als
seus aspectes formals com a la seva funció i el seu significat.
Descobrir si coneixen les
característiques dels retrats amb la fitxa d’August de Prima Porta .
Assegurar-se que valoren la
importància del relleu històric i analitzen correctament els aspectes
formals, tècnics i simbòlics de la Columna Trajana i de l’Ara Pacis.
Veure si distingeixen els quatre
estils pictòrics de l'art romà i identifiquen les característiques més
representatives en el fresc del Sacrifici d’Ifigènia.
Comprovar que reconeixen els
diferents tipus de mosaics romans i que analitzen correctament els aspectes
formals, tècnics i simbòlics del mosai Cave canem.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
Comprovar que coneixen i fan servir
adequadament el vocabulari específic de la història de l'art romà.
Comprovar que valoren la importància
de la cultura romana i la influència de la romanització sobre el llegat
cultural europeu.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història de l'imperi romà.
– La
geografia i la cronologia de l'art etrusc i de l'art romà
2. L’escultura etrusca
– Característiques
generals de l’art estrusc
– L'escultura
etrusca
– Obra
analitzada: el sarcòfag dels esposos de
Cerveteri.
3. L’arquitectura romana:
– Característiques
de l’arquitectura.
– Identificació
dels elements arquitectònics que van utilitzar els romans.
– L'urbanisme
romà: l'estructura de les ciutats, les obres d'enginyeria, les cases, els
monuments de caràcter administratiu i els monuments commemoratius.
Obres analitzades: Colosseu o amfiteatre Flavi, Panteó,
Maison Carrée, Aqüeducte de Tarragona, Casa del Poeta Tràgic (Pompeia)
4. L’escultura romana:
– Característiques
generals
– L'escultura
romana: el retrat.
– L'escultura
romana: el relleu històric.
Obres analitzades: August de Prima Porta, Ara Pacis Augustae,
Marc Aureli a cavall
5. El mosaic i la pintura romanes :
– Els
quatre estils pictòrics: incrustació, arquitectònic, il·lusionista i
ornamental.
– El
mosaic romà: tècniques, temàtica i estils.
Obra analitzada: Casa del Poeta Tràgic (Pompeia)
|
Temporització
13 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 4 – ART ISLÀMIC I BIZANTÍ
|
Objectius didàctics
Situar en el temps i a l'espai
l'Imperi bizantí i la civilització islàmica
Conèixer el context històric en el
que es desenvolupa l'art bizantí.
Conèixer els diversos condicionants
de l'art islàmic a la Península Ibèrica i les principals etapes en què es
divideix.
Reconèixer els tres grans períodes en
els que es divideix l'art bizantí.
Identificar els elements constructius
de l'arquitectura bizantina.
Analitzar l'obra arquitectònica més
important de l'arquitectura bizantina: Santa
Sofia de Constantinoble.
Reconèixer les característiques
tecnicoconstructives de l'arquitectura islàmica, en general, i de la
hispanomusulmana, en particular.
Valorar la importància de la mesquita
dins de l'arquitectura religiosa islàmica.
Distingir les característiques
pròpies de la mesquita de Còrdova.
Descriure la iconografia representada
en els mosaics bizantins.
Analitzar els aspectes formals,
tècnics i simbòlics dels mosaics bizantins
Reconèixer els diferents tipus
d'obres pictòriques de l'art bizantí: la il·luminació miniaturada de llibres
i les icones.
Descriure els elements decoratius que
introdueix l'art islàmic.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica i pictòrica.
Desenvolupar la sensibilitat estètica
i ser capaços de gaudir contemplant i analitzant diferents obres d'art.
|
Criteris d’avaluació
Descobrir si saben situar en el temps
i l'espai les etapes de l'art bizantí i si coneixen el context històric en
què es van desenvolupar.
Observar si reconeixen els principals
elements constructius de l'arquitectura bizantina i descriuen les
característiques dels edificis religiosos.
Confirmar que identifiquen els
exemples més representatius de l'arquitectura bizantina i valoren la
importància de Santa Sofia de
Constantinoble.
Observar si identifiquen les
característiques generals dels mosaics bizantins, especialment en allò
referent als aspectes iconogràfics.
Comprovar que descriuen correctament
els aspectes formals, tècnics i simbòlics dels mosaics de Monreale.
Constatar que utilitzen adequadament
el vocabulari específic de l'art bizantí.
Veure si saben situar en el temps i
l'espai la civilització islàmica.
Comprovar que coneixen les principals
característiques tècniques i constructives de l'arquitectura islàmica i la
seva evolució al llarg del temps.
Verificar que reconeixen els edificis
més importants de l'art islàmic
Observar si saben indicar les
característiques principals de la mesquita
de Còrdova i valoren la importància d'aquest conjunt monumental.
Comprovar que coneixen i fan servir
adequadament el vocabulari específic de la història de l'art bizanti i de
l’art islàmic
Comprovar que apliquen correctamentel
model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
2. Característiques de l’arquitectura
bizantina i islàmica
– Descripció
dels elements constructius de l'arquitectura bizantina: grans cúpules,
petxines o trompes, etc.
– Les
característiques tècnico-constructives de l'arquitectura islàmica i els
elements decoratius de l'art islàmic.
Obres analitzades: basílica de Santa Sofia de Constantinoble
i mesquita de Còrdova
3.Característiques del mosaic bizantí
Obres analitzades: mosaic de l’absis de Monreale
|
Temporització
4 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica i pictòrica
|
UNITAT 5 – ART ROMÀNIC
|
Objectius didàctics
Situar en el temps i a l'espai l'art
romànic.
Entendre el context històric en el
que es desenvolupa l'art romànic.
Conèixer les característiques
bàsiques de l'arquitectura romànica.
Conèixer les característiques
bàsiques de l'escultura i la pintura romàniques i valorar la seva importància
com a mitjà per transmetre la doctrina de l'Església.
Identificar els elements decoratius
de les portalades i els capitells romànics a partir de l'anàlisi d'algunes de
les obres més importants d'Europa i de Catalunya.
Deduir les característiques de les
talles devocionals en fusta mitjançant l’observació i el comentari d’una
Marededéu romànica i d’un Crist Majestat.
Conèixer les diferents tendències de
les pintures murals al fresc i de les pintures al tremp, i analitzar amb
atenció els frescos de Sant Climent de Taüll.
Reconèixer la importància del
patrimoni artístic i cultural del Romànic i interessar-se per la seva
conservació i divulgació.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Criteris d’avaluació
Descobrir si saben situar en el temps
i l'espai l'art romànic i comprenen les circumstàncies històriques en què es
va desenvolupar.
Veure si són conscients del poder que
va tenir l'Església durant l'Edat Mitjana i si relacionen la religiositat de
la societat medieval amb les característiques de l'art romànic.
Observar si coneixen les
característiques de l'arquitectura i de l'escultura romànica i utilitzen
rigorosament el vocabulari específic d'aquest tema en les seves explicacions.
Veure si identifiquen els elements
decoratius i iconogràfics de les portalades romàniques a partir de l'anàlisi
del timpà de Moissac i la portalada de Ripoll.
Comprovar que reconeixen les
tècniques pictòriques del romànic (al fresc i al tremp) i les característiques
formals de les talles en fusta.
Valorar si saben analitzar les
característiques de la pintura mural al fresc a partir de l'exemple de les
pintures de la volta de Sant Climent de Taüll.
Comprovar que coneixen i fan servir
adequadament el vocabulari específic de la història de l'art romànic.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història de l’Alta Edat Mitjana
– La
geografia i la cronologia
2. L’arquitectura romànica:
– Característiques
de l’arquitectura.
– Identificació
dels elements arquitectònics.
Obres analitzades: S. Vicenç de Cardona.
3. L’escultura romànica:
– Característiques
generals
– L'escultura
monumental i el relleu.
Obres analitzades: Verge romànic de Vecianaa, majestat
Batlló, portalada de Ripoll.
4. La pintura romànica :
– tècniques,
temàtica i estils.
Obra analitzada: conjunt iconogràfic de Taüll, frontal d’Avià i Tapis de la Creació.
|
Temporització
8 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 6 – ART GÒTIC
|
Objectius didàctics
Situar correctament en el temps i a
l'espai el desenvolupament de l'art gòtic.
Conèixer els condicionants socials,
econòmics i intel·lectuals de l'època i saber com van influir en el
desenvolupament de les manifestacions artístiques.
Distingir les característiques dels
diferents estils del gòtic: gòtic septentrional o francès i gòtic meridional
o cistercenc.
Valorar la importància que van tenir
les catedrals a l'art gòtic i les innovacions tècniques i constructives que
es van introduir en aquest període.
Identificar les principals catedrals
gòtiques a Europa i a Espanya.
Descobrir les característiques del
Monestir de Poblet i de l’església Santa Maria del Mar.
Comprendre l'evolució estilística del
gòtic civil i analitzar una obra típica del gòtic mediterrani: la Llotja de
València.
Reconèixer les característiques de
l'escultura gòtica als diferents països d'Europa, a Espanya i a Catalunya, a
partir de l'estudi d'algunes de les obres més representatives de cada zona.
Comprendre l'evolució de l'escultura
gòtica al llarg del temps: la seva independència de l'arquitectura i la
importància creixent de l’escultura exempta.
Conèixer les característiques
fonamentals de la pintura gòtica i establir les diferències entre els
diferents estils i tradicions.
Conèixer els trets específics del gòtic
flamenc a través de l'anàlisi d'algunes obres de Jan Van Eyck i del Bosco.
Identificar les obres d'art i els
pintors més importants del gòtic català.
Valorar la tradició gòtica com a part
important de la cultura nacional i europea.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
Desenvolupar la sensibilitat estètica
i ser capaços de gaudir contemplant i analitzant diferents obres d'art.
|
Criteris d’avaluació
Descobrir si saben situar en el temps
i l'espai el desenvolupament de l'art gòtic.
Comprovar que coneixen el context
històric de l'època i que relacionen els canvis en la societat amb els canvis
en la producció artística.
Veure si distingeixen les
característiques del gòtic septentrional i del gòtic meridional, i si saben
explicar les innovacions tècniques i constructives que va introduir
l'arquitectura gòtica, especialment en les catedrals.
Confirmar que coneixen les principals
catedrals gòtiques a Europa i a Espanya i que reconeixen les característiques
específiques del Monestir de Poblet i Santa Maria del Mar.
Valorar si saben explicar l'evolució
estilística del gòtic civil i analitzar, de manera detallada, una obra del
gòtic mediterrani.
Comprovar que coneixen els elements
més importants de l'escultura gòtica als diferents països d'Europa, així com
la seva evolució.
Descobrir si distingeixen els
diferents estils pictòrics del gòtic europeu i reconeixen les obres d'art i
els pintors més importants de cada estil.
Veure si analitzen correctament les
obres de Giotto, Van Eyck, El Bosch, Pere Serra i Lluís Dalmau.
Comprovar que coneixen i fan servir
adequadament el vocabulari específic de la història de l'art gòtic.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història de la Baixa Edat Mitjana.
– La
geografia i la cronologia
2. L’arquitectura gòtica:
– Característiques
de l’arquitectura.
– Identificació
dels elements arquitectònics.
Obres analitzades: conjunt de la Seu Vella de Lleida, Monestir de Poblet, Santa Maria del Mar,
la llotja de València.
3. L’escultura gòtica:
– Característiques
generals
– L'escultura
exempta gòtica.
Obres analitzades: Marededéu de Sallent de Sanaüja
4. La pintura gòtica :
– Les
principals escoles pictòriques i els pintors més representatius.
Obres analitzades: Giotto: Programa de La Capella Scrovegni o de
l’Arena, P. Serra: retaule de
l’Esperit Sant (Manresa), Jan van Eyck: Matrimoni Arnolfini, Bosch: El
jardí de les delícies, Ll. Dalmau: La
Marededéu dels Consellers.
|
Temporització
8 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
Comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 7 – ART DEL RENAIXEMENT I EL MANIERISME
|
Objectius didàctics
Situar en el temps i a l'espai les
principals etapes de l'art renaixentista: Quattrocento, Cinquecento i
Manierisme.
Comprendre els aspectes ideològics,
filosòfics i culturals de l'Humanisme i valorar el rol que desenvolupa la
figura del mecenes en el desenvolupament de l'art.
Conèixer la renovació dels sistemes
de representació que introdueix l'art renaixentista des del punt de vista
formal i compositiu.
Reconèixer les característiques
bàsiques de l'urbanisme i de l'arquitectura renaixentista.
Distingir les principals tipologies
arquitectòniques del Renaixement.
Comprendre la configuració espacial
de les esglésies renaixentistes a partir de l'anàlisi de l'església de San
Lorenzo, de Brunelleschi.
Comprendre les característiques de
les vil·les renaixentistes mitjançant l'anàlisi de la Vil·la Capra, d'Andrea Palladio.
Conèixer les característiques de
l'escultura del Quattrocento, el Cinquecento i el Manierisme a través de les
obres dels artistes més destacats.
Distingir els aspectes tècnics i
formals dels diferents estils pictòrics renaixentistes i analitzar algunes de
les obres més importants.
Identificar les característiques de
la pintura renaixentista a Espanya i reconèixer l'estil d'El Greco mitjançant
l'anàlisi de L'enterrament del Comte
d'Orgaz.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Criteris d’avaluació
Descobrir si saben situar en el temps
i l'espai les etapes principals de l'art renaixentista: Quattrocento,
Cinquecento i Manierisme.
Veure si comprenen la importància
dels canvis que va introduir l'Humanisme i valoren el paper que van tenir els
mecenes en el desenvolupament de l'art.
Comprovar que distingeixen les
principals tipologies arquitectòniques.
Observar si saben explicar com eren
les esglésies renaixentistes a partir de l'exemple de l'església de San
Lorenzo de Brunelleschi i la de San Pietro in Montorio de Bramante.
Confirmar que reconeixen les
característiques dels palaus i les vil·les renaixentistes, i que analitzen
correctament un d'aquests edificis.
Valorar si saben indicar les
diferències entre l'arquitectura del Quattrocento, la del Cinquecento i la
manierista.
Comprovar que reconeixen els grans
constructors renaixentistes, com Brunelleschi, Miquel Àngel i Palladio, així
com les seves obres més destacades.
Observar si coneixen els aspectes
tècnics i formals dels estils pictòrics renaixentistes i analitzen les obres
de Sandro Botticelli, Rafaello Sanzio, de Miquel Àngel, Ticià i el Greco.
Comprovar que coneixen i fan servir
adequadament el vocabulari específic de la història de l'art del Renaixement.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història del Renaixement: Humanisme
– La
geografia i la cronologia a la Itàlia renaixentista
– Les
etapes de l'art renaixentista: Quattrocento, Cinquecento i Manierisme
2. L’arquitectura renaixentista:
– Característiques
de l’arquitectura.
– Identificació
dels elements arquitectònics.
Obres analitzades: Església de San Lorenzo de
Brunelleschi, San Pietro in Montorio de
Bramante, Vil·la Capra (La Rotonda) de Palladio.
3. L’escultura renaixentista:
– Característiques
generals
– L'escultura
exempta i el relleu.
– Obres
analitzades: David de Donatello, el rapte de les Sabines de Giambologna
4. La pintura renaixentista:
– Els
estils pictòrics.
– La
tècnica, temàtica, escoles i artistes
Obra analitzada: Botticelli: Naixement de Venus, Rafael: l’Escola d’Atenes, Leonardo: La mare de Déu de les Roques, Miquel
Àngel: Volta de la Capella Sixtina,
Ticià: Dànae, El Greco: L’enterrament del senyor d’Orgaz.
|
Temporització
12 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
Comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 8 – ART DEL BARROC I ROCOCÓ
|
Objectius didàctics
Situar el desenvolupament de l'art
barroc i del rococó en el temps i a l'espai.
Conèixer el context cultural i
polític de l'Europa dels segles XVII i XVIII i valorar la càrrega ideològica
subjacent a l'art d'aquest període.
Reconèixer les solucions estètiques i
formals del Barroc.
Identificar els principals artistes
europeus del Barroc, i reconèixer les seves obres.
Distingir els diferents tipus
d'urbanisme que es desenvolupen al Barroc.
Analitzar el barroc palatí francès i
el seu contingut a través de la seva obra més representativa: el Palau de
Versalles.
Identificar els elements constructius
i decoratius de les esglésies barroques a partir de l'anàlisi de l'església
de San Carlo alle Quattro Fontane, de Borromini.
Conèixer les característiques
tècniques i formals de l'escultura barroca.
Reconèixer l'obra escultòrica de
Bernini i analitzar els aspectes formals i la temàtica d'una de les seves
escultures més conegudes: Apol·lo i
Dafne.
Distingir les característiques de
l'escultura religiosa espanyola del Barroc, conèixer les escoles més
importants i analitzar una de les seves obres.
Reconèixer la funció de la pintura
religiosa barroca i comparar les característiques de les diferents tendències
artístiques del segle XVII.
Conèixer les característiques de les
diferents escoles de pintura barroca (flamenca, holandesa, italiana i espanyola)
mitjançant l’anàlisi d’algunes de les obres més representatives.
Comparar entre si pintures de les
diferents escoles europees, incloses les espanyoles, i fer una síntesi
raonada de les seves diferències i punts en comú.
Comprendre la nova concepció de l'art
que introdueix l'estil Rococó, la temàtica de les obres i els elements
decoratius que utilitza.
Analitzar una de les obres
pictòriques més conegudes del Rococó: El Gronxador.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Criteris d’avaluació
Descobrir si saben situar l'art
barroc i el rococó en el temps i l'espai.
Comprovar que reconeixen els grans
artistes del Barroc i del Rococó.
Observar si identifiquen les
característiques de l'arquitectura barroca i analitzen correctament una de
les obres més representatives del barroc palatí francès.
Veure si reconeixen els elements
constructius i decoratius de les esglésies barroques, i distingeixen els
edificis més importants d'aquest estil.
Comprovar que coneixen característiques
tècniques i formals de l'escultura barroca.
Valorar si saben explicar la funció
de la pintura religiosa barroca i comparen les característiques de les grans
tendències artístiques del segle XVII.
Assegurar-se que identifiquen els
mestres principals de les grans escoles europees de la pintura barroca.
Confirmar que identifiquen els grans
pintors del Barroc espanyol i que reconeixen algunes de les seves obres.
Observar si saben explicar els canvis
en la concepció de l'art que introdueix l'estil rococó a partir de l'anàlisi
d'una de les obres de Fragonard.
Comprovar que coneixen i fan servir
adequadament el vocabulari específic de la història de l'art barroc.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història dels segles XVII i XVIII.
– La
geografia i la cronologia d’Europa
2. L’arquitectura barroca:
– Característiques
de l’arquitectura.
– Identificació
dels elements arquitectònics
– L'urbanisme
barroc
Obres analitzades: plaça de Sant Pere de Bernini, San Carlo alle Quattro Fontane de
Borromini, Palau i Jardins de Versalles
3. L’escultura barroca:
– Característiques
generals
– L'escultura
barroca italiana.
– La
imatgeria espanyola
Obres analitzades: Apol·lo i Dafne de Bernini, Oració a l’hort de Salzillo.
4. La pintura barroca :
– Els
estils pictòric.
Obra analitzada: Artemisia
Gentilleschi: Judit i Holofernes,
Rubens: Les tres Gràcies,
Rembrandt: La lliçó d’anatomia del
professor Tulp, Vermeer: Al·legoria
de la pintura, Velazquez: Las
Meninas, Fragonard: El gronxador.
|
Temporització
12 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 9 – ART CONTEMPORANI: SEGLES XVIII I XIX
|
Objectius didàctics
Comprendre el context històric dels
segles XVIII i XIX en el que es desenvolupen l'art neoclàssic, l'art
romàntic, Realisme, Impressionisme i Postimpressionisme.
Reconèixer els nuclis europeus en els
que es desenvolupen els diferents corrents artístics d'aquest període.
Reconèixer els diferents projectes
urbanístics que es plantegen a mitjans del s XIX.
Comprendre els canvis que es
produeixen a l'arquitectura a causa de la industrialització, i analitzar una
de les obres més emblemàtiques de l'arquitectura del ferro.
Analitzar les característiques de les
dues tendències arquitectòniques que sorgeixen a finals del segle XIX: el
Modernisme i l'Escola de Chicago.
Valorar la singularitat de l'obra
d'Antoni Gaudí a partir de l’anàlisi de la Casa Milà.
Conèixer les característiques
bàsiques de la pintura i l'escultura neoclàssica i analitzar l'obra d'un dels
escultors més destacats d'aquest estil.
Distingir els trets generals de la pintura
neoclàssica i reconèixer els seus màxims exponents.
Valorar el lloc que ocupa l'obra de
Francisco de Goya en la transició entre el Neoclassicisme i el Romanticisme
crític.
Comprendre l'evolució de l'obra de
Goya i analitzar un dels seus retrats.
Reflexionar sobre les arrels
ideològiques del Romanticisme i comprendre que és un moviment que afecta a
molts àmbits de la vida, i no només a l'art.
Distingir els trets fonamentals del
moviment pictòric romàntic i comparar-lo amb les tendències classicistes.
Analitzar l'obra Llibertat guiant el poble d'Eugène Delacroix.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
Comparar les diferents tendències
escultòriques del segle XIX i analitzar algunes obres per deduir-ne les
característiques principals.
Comprendre el context polític i
social en el qual es produeix la renovació pictòrica del Realisme i
identificar les obres més importants d’aquest estil.
Analitzar els precedents de
l'impressionisme a través de l'obra de Manet.
Reconèixer les principals aportacions
tècniques del moviment impressionista i analitzar, de forma detallada, una
obra de Monet.
Descobrir els plantejaments pictòrics
del postimpressionisme i conèixer els seus principals exponents, fent
especial incidència en l'obra de Paul Cézanne i de Van Gogh.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
Desenvolupar la sensibilitat estètica
i ser capaços de gaudir contemplant i analitzant diferents obres d'art.
|
Criteris d’avaluació
Descobrir si són capaços de situar en
el temps els diversos estils, tant arquitectònics com escultòrics i
pictòrics, que se succeeixen al llarg dels segles XVIII i XIX.
Comprovar que coneixen el context
històric i els nuclis europeus en els quals es desenvolupen els diferents
corrents artístics.
Veure si saben explicar les
característiques de l'arquitectura neoclàssica.
Confirmar que coneixen les
característiques bàsiques de l'escultura neoclàssica i analitzen l'obra
d'Antonio Canova, un dels escultors més destacats d'aquest estil.
Observar si distingeixen les
característiques de la pintura neoclàssica i reconeixen els màxims exponents
d’aquesta.
Verificar si analitzen l'obra El
jurament dels Horacis, de Jacques-Louis David.
Comprovar que valoren la singularitat
de l'obra de Francisco de Goya i que analitzen correctament l’obra El Tres de
Maig.
Descobrir si saben explicar les
arrels ideològiques del moviment romàntic i la seva influència en diversos
àmbits de la vida.
Veure si identifiquen els trets
fonamentals de la pintura romàntica i analitzen una de les obres més
importants d'Eugène Delacroix.
Veure si relacionen el creixement de
les ciutats amb els nous plans urbanístics de mitjan segle XIX.
Descobrir si reconeixen les obres i
els artistes destacats de l'arquitectura historicista.
Comprovar que reconeixen les
característiques de les dues tendències arquitectòniques que sorgeixen a
final del segle XIX: el Modernisme i l'escola de Chicago.
Assegurar-se que reconeixen les
diferents tendències escultòriques del segle XIX i saben analitzar una
escultura impressionista d'Auguste Rodin i una de Miquel Blay.
Veure si saben explicar en què
consisteix la renovació pictòrica del Realisme.
Confirmar que coneixen els principals
artistes impressionistes i que identifiquen les aportacions tècniques
d'aquest estil.
Observar si coneixen els
plantejaments pictòrics del Postimpressionisme i valoren la importància
d'aquest moviment com a porta d'entrada de l'art del segle XX.
Comprovar que coneixen i fan servir
adequadament el vocabulari específic de la història de l'art del segles XVIII
i XIX.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història dels segles XVIII i XIX.
– Aproximació
a la història de la segona meitat del segle XIX.
– La
geografia i la cronologia
2. L’arquitectura:
Segle XVIII i 1ª meitat del s. XIX
– Característiques
de l’arquitectura neoclàssica.
2ª meitat del s. XIX
– Característiques
de l’arquitectura del ferro.
– Característiques
de l’arquitectura de l’escola de Chicago
– Característiques
de l’arquitectura del Modernisme
– L'urbanisme
de Cerdà.
Obres analitzades: La Madeleine de Vignon, Tour Eiffel, Sullivan: Magatzems Carson, Domenec i Montaner: Palau de la Música Catalana, Gaudí: Casa Milà (La Pedrera).
3. L’escultura neoclàssica:
– Característiques
generals.
Segle XVIII i 1ª meitat del s. XIX
Obres analitzades: Eros i Psique de Canova
2ª meitat del s. XIX
Obres analitzades: Rodin: El pensador, Miquel Blay: Els primers freds.
4. La pintura:
Segle XVIII i 1ª meitat del s. XIX
– Pintura
neoclàssica.
– Goya
– Pintura
romàntica.
Obres analitzades: David: El jurament dels Horacis, Delacroix: La llibertat guiant al poble, Goya: El Tres de Maig.
2ª meitat del s. XIX
– Realisme
– Impressionisme
– Postimpressionisme.
– Expressionisme
Obres analitzades: Courbet: Enterrament a Ornans, Fortuny: La vicaria, Manet: El dinar campestre, Monet: Sol naixent. Impressió, Van Gogh: Nit estrellada (versió 1889), Cézanne: Els jugadors de cartes, Munch: El crit
|
Temporització
20 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
Comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 10 – ART CONTEMPORANI: SEGLE XX. PRIMERES
AVANTGUARDES
|
Objectius didàctics
Conèixer el context històric en el
que es desenvolupen les primeres avantguardes.
Comprendre les causes dels grans
canvis que es produeixen a les arts figuratives a la primera meitat del segle
XX.
Reconèixer els plantejaments tècnics
i constructius del Funcionalisme, analitzar les característiques del pavelló
alemany de Barcelona i valorar la importància de Le Corbusier en el
desenvolupament d'aquest corrent arquitectònic.
Conèixer les característiques de
l'arquitectura organicista a través de la figura i l'obra de Frank Lloyd
Wright.
Identificar els representants més
destacats del Fauvisme.
Distingir els diferents focus de
l'expressionisme que es desenvolupen a Europa.
Conèixer els inicis del cubisme
escultòric a través de l'obra de Pablo Gargallo.
Descriure les característiques
estilístiques del cubisme pictòric, a partir de l'anàlisi d’algunes de les
obres més rellevants d’aquest estil.
Comprendre els plantejaments ideològics
del Futurisme i del Dadaisme, i reconèixer les tècniques escultòriques i
pictòriques que utilitzen aquests moviments.
Valorar els canvis que introdueix
l'art abstracte, prenent com a exemple l'obra de Wassily Kandinsky
Relacionar l'art surrealista amb els
corrents psicològics de principis del segle XX i comparar les
característiques de les diferents tendències surrealistes.
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
Desenvolupar la sensibilitat estètica
i ser capaços de gaudir contemplant i analitzant diferents obres d'art.
|
Criteris d’avaluació
Valorar si coneixen el context
històric en què es desenvolupen les Primeres Avantguardes i comprenen les
causes dels grans canvis que es produeixen en les arts figuratives a la
primera meitat del segle XX.
Comprovar que saben relacionar la
nova arquitectura amb l'aparició de noves necessitats i la incorporació de
millores tècniques.
Descobrir si coneixen l'obra de Frank
Lloyd Wright, el principal representant de l'arquitectura organicista, i
valoren la seva influència sobre l'arquitectura posterior.
Comprovar que saben explicar les
característiques del Cubisme escultòric mitjançant l'anàlisi d'una obra de
Pablo Gargallo.
Assegurar-se que coneixen les
característiques generals de les diferents avantguardes pictòriques i els
artistes de cada tendència.
Valorar si saben analitzar obres dels
grans pintors avantguardistes de la primera meitat del segle XX i si saben
comparar entre si obres de diferents estils artístics.
Assegurar-se que utilitzen de manera
precisa el vocabulari específic de l'art de les Primeres Avantguardes.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que desenvolupen
iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història de la primera meitat del segle XX
2. L’arquitectura:
– Funcionalisme.
– Organicisme.
Obres analitzades: Pavelló alemany de Mies van der Rohe, Casa Kauffman o la casa de la cascada
de Wright.
3. L’escultura:
– Cubisme
– Futurisme
-- Surrealisme
Obres analitzades: Formes úniques de continuïtat en l’espai
de Boccioni, El profeta de
Gargallo, Nit de lluna de Leandre
Cristòfor, Dona i ocell de Miró.
4. La pintura:
– Fauvisme.
– Abstracció
– Surrealisme.
– Cubisme
Obres analitzades: L’habitació vermella de Matisse, Composició número IV de Kandinski, La persistència de la memòria de Dali,
Guernica de Picasso.
|
Temporització
10 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
UNITAT 10 – ART CONTEMPORANI: SEGLE XX. SEGONES
AVANTGUARDES
|
Objectius didàctics
Situar en el temps i a l'espai les
propostes artístiques de la segona meitat del segle XIX: les segones
avantguardes i les tendències postmodernes i revivals.
Comprendre les causes dels canvis que
introdueixen els corrents artístics en aquest període, i valorar la relació
entre filosofia i art en el Postmodernisme.
Analitzar les diferents tendències
arquitectòniques de la segona meitat del segle XX: del funcionalisme a
l'arquitectura d'autor.
Reconèixer els arquitectes més
importants de la segona meitat del segle XX.
Comprendre les causes de la crisi del
moviment Modern i del desenvolupament de l'arquitectura postmoderna, a Europa
i als Estats Units.
Distingir les característiques del
deconstructivisme mitjançant l'anàlisi del Museu Guggenheim de Bilbao, de
Frank O. Gehry.
Comprendre el paper que juga el
màrqueting a les arts plàstiques durant la segona meitat del segle XX.
Distingir les característiques
generals de les segones avantguardes pictòriques, així com les obres i els
autors més importants.
Descriure la tècnica i les variants
estilístiques de l'expressionisme abstracte, partint de l'anàlisi de les
obres de Jackson Pollock.
Reconèixer a Andy Warhol com a la
figura més influent del moviment Pop, i analitzar una de les seves obres més
conegudes: Sopa Campbell’s.
Identificar les tendències
postmodernes de l'últim terç del segle XX i els moviments revivals dels anys
80.
Resumir les característiques de
l'escultura de la segona meitat del segle XX i analitzar una obra d'Eduardo
Chillida..
Aplicar el model de comentari d’obra
arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
Desenvolupar la sensibilitat estètica
i ser capaços de gaudir contemplant i analitzant diferents obres d'art.
|
Criteris d’avaluació
Comprovar que saben situar en el
temps els diferents corrents artístics de la segona meitat del segle XX.
Valorar si saben explicar les
característiques generals de les Segones Avantguardes i coneixen els
principals representants.
Observar si distingeixen les
diferents tendències arquitectòniques de la segona meitat del segle XX i
saben analitzar un edifici desconstructivista.
Veure si coneixen els arquitectes més
importants de l'últim terç del segle XX.
Constatar que són capaços
d'identificar els elements diferenciadors de les Segones Avantguardes
pictòriques, les obres i els autors més importants.
Observar si reconeixen l’art cinètic
i l’obra escultòrica de Chillida.
–alorar si analitzen correctament els
aspectes formals i estilístics d’obres d'art de Jackson Pollock, Andy Warhol
i Frida Kahlo, i saben a quin estil pertanyen.
Confirmar que reconeixen els trets
generals de les tendències postmodernes de l'últim terç del segle XX i dels
moviments revival.
Comprovar si coneixen les
característiques de l'escultura de la segona meitat del segle XX, les obres i
els artistes més destacats.
Veure si saben comparar entre si
obres de diverses tendències, ja siguin escultòriques o pictòriques, i si fan
servir el vocabulari propi de la matèria.
Comprovar que apliquen correctament
el model de comentari d’obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica.
|
Competències bàsiques
Competència artística i cultural: mitjançant el
coneixement de les principals obres d’art del període, així com la seva
veritable immersió cultural, social i històrica.
Competència en el tractament de la informació i
competència digital: Mitjançant l’anàlisi de diverses fonts textuals, així
com la utilització de recursos digitals de l’assignatura.
Competència social i ciutadana: es pretén que
valoren les obres seleccionades i que puguin relacionar la importància del
patrimoni immediat.
Autonomia i esperit emprenedor: es pretén que
desenvolupen iniciatives personals de recerca.
Competència en comunicació lingüística: la
utilització de les tècniques i vocabularis adients a l’art del període.
|
Continguts
1. Introducció històrica
– Aproximació
a la història de la segona meitat del segle XX.
2. L’arquitectura:
– Característiques
de l’arquitectura deconstructivista.
Obres analitzades: Museu Guggenheim de Bilbao.
3. L’escultura:
– Característiques
generals
– Abstracció
– Louise
Bourgeoise
Obres analitzades: Chillida: Elogi a l’aigua, Louise Bourgeoise: Maman.
4. La pintura:
– Expressionisme
abstracte americà
– Pop
art
– Surrealisme
mexicà.
– Informalisme
.
_ Art conceptual
Obres analitzades: Pollock: Número 1, Warhol: Sopa Campbell’s, Frida Kahlo El
marxisme curarà els malalts, Tàpies: Creu
i R. Una i tres cadires de J. Kosuth
|
Temporització
10 hores
|
Materials i recursos
Exposició oral recolzada en
powerpoint
Dossier del tema (Moodle)
Fer les activitats marcades pel
professor (Moodle)
Comentari seguint les pautes
marcades, d’una obra arquitectònica, escultòrica i pictòrica
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada