|
|
·
Constatar que descriuen els trets generals de
l’activitat econòmica identificant els factors de producció i els agents.
·
Descobrir si saben explicar en què consisteix
la producció de béns i posen alguns exemples de béns de producció i de
consum.
·
Observar si saben com l'oferta i la demanda
regulen el funcionament del mercat.
·
Descobrir si valoren la rellevància econòmica
de la publicitat i l’impacte sobre les pròpies pautes de consum.
·
Comprovar que saben definir alguns conceptes
relacionats amb el mercat laboral.
·
Assegurar-se que descriuen una crisi econòmica
i que la relacionen amb els cicles econòmics.
·
Valorar si reflexionen sobre les repercussions
socials i econòmiques de les crisis econòmiques.
·
Observar si analitzen informació econòmica
d’un diari.ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 5. Identificar els principals elements de l’espai
geogràfic i les seves interrelacions per tal de prendre decisions respecte a
la configuració espacial de les activitats humanes amb criteris de
sostenibilitat.
|
-
Identificar recursos naturals
i relacionar-los amb les activitats econòmiques i les necessitats humanes que
satisfan.
-
Establir
relacions entre diferents elements o espais geogràfics amb diverses realitats
socials, polítiques o econòmiques.
|
|
Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica
a partir de la cerca, anàlisi i validació de fonts diverses per tal
d’interpretar l’espai, orientar-se i prendre les decisions, tot utilitzant el
vocabulari específic.
|
-
Utilitzar Internet per consultar i extreure informació
geogràfica, seleccionar-la i organitzar-la.
-
Analitzar i
utilitzar diferents tipus de gràfics, taules i esquemes per aprofundir en el
coneixement de diferents realitats i variables econòmiques.
-
Interpretar informació econòmica de diaris i altres
fonts d’informació.
-
Posar en pràctica procediments propis de la Geografia
per contrastar, comparar i analitzar diferents realitats socials, econòmiques
i polítiques.
|
|
Competència 7. Identificar models d’organització política, econòmica, territorials i
les desigualtats socials i econòmiques existents en les diverses escales per
comprendre com afecten a la vida dels ciutadans.
|
-
Identificar i descriure diferents realitats i sistemes
econòmics.
-
Definir i caracteritzar les bases de l’economia en el
món actual: activitat econòmica, producció, comercialització i consum.
-
Analitzar i descriure els factors de producció i els
agents econòmics.
-
Identificar i caracteritzar els sectors econòmics.
-
Analitzar i comprendre una crisi econòmica i les seves
repercussions econòmiques i socials.
|
|
Competència 9. Valorar el patrimoni artístic i cultural com a
expressió de la creativitat humana al llarg del temps per contribuir a la
seva salvaguarda i transmissió a generacions futures.
|
-
Apreciar el valor de textos de caire científic o de
divulgació sobre diferents aspectes de les Ciències Socials considerant el
seu valor com a eina de difusió del coneixement i com a literatura
científica.
|
|
Competència 10. Reconèixer i valorar els elements culturals
propis des del respecte a la diversitat cultural per contribuir a la cohesió
social.
|
-
Valorar la publicitat com
expressió cultural i artística.
-
Analitzar críticament la
publicitat i els anuncis valorant l’impacte sobre les pròpies conductes i
pautes de consum.
|
|
Competència 11. Construir
un pensament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Reflexionar críticament
sobre les pròpies pautes de consum i sobre el consum responsable.
-
Exposar l’opinió sobre la millor manera de resoldre un
problema, proposar possibles solucions i oferir arguments sòlids.
-
Interpretar i reflexionar sobre els continguts
treballats a la unitat.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
democràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Presentar davant els companys els
resultats de les seves recerques.
|
|
Competència 13. Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la
llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
-
Intervenir activament en l’organització i celebració
d’una assemblea amb la resta d’alumnes
-
Reflexionar sobre problemes socials de l’entorn
immediat derivats de la crisi econòmica.
|
TEMA
3 CONTINGUTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ
|
|
·
El sector primari i la identificació de les
activitats pròpies d’aquest sector.
·
L’agricultura al món actual.
·
Caracterització dels trets generals de
l’activitat agrícola al món actual.
·
Identificació dels condicionants de
l’activitat agrícola.
·
Les activitats agràries i els paisatges
agraris.
·
La ramaderia al món actual.
·
La ramaderia tradicional i la ramaderia de
mercat.
·
La pesca i l’agricultura.
·
La pesca artesanal i la pesca industrial.
·
Les principals zones pesqueres.
·
L’explotació forestal.
·
Identificació de les principals masses
boscoses del món.
·
Descripció de les característiques dels
diferents sistemes de conreu.
·
Classificació de paisatges agraris a partir de
l'observació de fotografies.
·
Els paisatges agraris a Espanya.
·
Identificació del paisatge agrari que
predomina a la pròpia Comunitat Autònoma.
·
L'agricultura de subsistència i l'agricultura
de mercat.
·
Identificació de diferents sistemes
d’agricultura de subsistència.
·
Caracterització dels sistemes d’agricultura de
mercat més comuns.
·
Reflexió i recerca d’alternatives a la
sobreexplotació dels recursos agraris dels països subdesenvolupats.
·
Els impactes negatius de les activitats
agràries.
·
El sector primari i els paisatges agraris a
Catalunya.
·
Anàlisi pautada d’una fotografia d’un paisatge
agrari.
·
Reflexió sobre situacions de desigualtat i
problemes alimentaris al món.
|
|
|
|
|
|
·
Observar que identifiquen els condicionants
físics de l'agricultura.
·
Comprovar que reconeixen els sistemes de
conreu que es practiquen en el món.
·
Verificar que coneixen la distribució
geogràfica de l'agricultura de subsistència i de l'agricultura de mercat.
·
Confirmar que coneixen els diferents tipus
d'agricultura de subsistència.
·
Assegurar-se que saben explicar quins són els
objectius de l'agricultura de mercat i els mitjans amb els quals compta per
aconseguir-los.
·
Comprovar que reconeixen i saben localitzar en
el mapa els diferents tipus de ramaderia que es practiquen en el món.
·
Observar si saben comparar entre si la pesca
tradicional i la pesca industrial i que coneixen els principals caladors del
món.
·
Constatar que saben explicar en què consisteix
l'explotació sostenible dels recursos.
·
Veure si descriuen els paisatges agraris i el
sector primària a Catalunya i a Espanya.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 5. Identificar els principals elements de l’espai
geogràfic i les seves interrelacions per tal de prendre decisions respecte a
la configuració espacial de les activitats humanes amb criteris de
sostenibilitat.
|
-
Identificar diferents espais
geogràfics del món i reconèixer les activitats del sector primari que hi
predominen.
-
Comprendre la informació que
transmeten fotografies o il·lustracions sobre diferents espais.
-
Interpretar les possibles relacions que s’estableixen
entre el medi i l’ésser humà i explicar les conclusions de les conseqüències
que poden tenir.
-
Diferenciar i descriure els
paisatges agraris d’Espanya i de Catalunya.
-
Reconèixer els condicionants
físics de l’activitat agrària.
-
Reflexionar sobre les
repercussions negatives de l’activitat agrària i les mesures que es poden
adoptar per minimitzar-les.
|
|
Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi
geogràfica a partir de la cerca,
anàlisi i validació de fonts diverses per tal d’interpretar l’espai,
orientar-se i prendre les decisions, tot utilitzant el vocabulari específic.
|
-
Utilitzar Internet per consultar i extreure informació
geogràfica, seleccionar-la i organitzar-la.
-
Analitzar i
utilitzar diferents tipus de gràfics, taules i esquemes per aprofundir en el
coneixement de diferents realitats i variables econòmiques.
-
Interpretar informació econòmica relacionada amb el
sector primari.
-
Posar en pràctica procediments propis de la Geografia
per contrastar, comparar i analitzar diferents realitats socials, econòmiques
i polítiques.
|
|
Competència 7. Identificar models d’organització política, econòmica, territorials i
les desigualtats socials i econòmiques existents en les diverses escales per
comprendre com afecten a la vida dels ciutadans.
|
-
Identificar els trets generals i les activitats
econòmiques pròpies del sector primari.
-
Valorar el pes econòmic del sector primari.
-
Diferenciar les activitats agràries tradicionals de les
de mercat.
-
Localitzar en un mapa diferents
tipus d’activitats del sector primari al món.
-
Caracteritzar el sector primari a Espanya i a
Catalunya.
|
|
Competència 10. Reconèixer i valorar els elements culturals
propis des del respecte a la diversitat cultural per contribuir a la cohesió
social.
|
-
Apreciar els paisatges
agraris d’Espanya i de Catalunya com a part del propi patrimoni natural i
cultural.
-
Valorar realitats
econòmiques, culturals i paisatgístiques d’altres indrets del planeta
valorant-les com a part de la diversitat del món.
|
|
Competència 11. Construir
un pensament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Exposar l’opinió sobre la millor manera de resoldre un
problema, proposar possibles solucions i oferir arguments sòlids.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
democràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Assumir el respecte al medi
ambient com a un valor fonamental.
-
Presentar davant dels companys els resultats de les
seves recerques, expressar i argumentar les seves opinions i mostrar respecte
vers els altres.
|
|
|
Competència 13. Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la
llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
-
Reflexionar i cercar informació sobre les desigualtats
econòmiques al món arribant a conclusions pròpies.
|
TEMA 4 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
· Les matèries primeres naturals i la mineria.
· Classificació de les matèries primeres en funció
del seu origen.
· Descripció d’una explotació minera.
· Els recursos minerals metàl·lics i no metàl·lics.
· La construcció: obra pública i obra privada.
· L’esclat de la bombolla immobiliària a Espanya
entre 1998 i 2007.
· Anàlisi de gràfics sobre l’evolució del sector
immobiliari a Espanya.
· Les fonts d'energia tradicionals i les fonts
d'energia alternatives.
· Localització de les fonts d'energia tradicionals.
· Localització dels països productors de recursos
minerals, petroli i gas.
· Valoració dels avantatges i inconvenients de les
diferents fonts d'energia.
· Classificació de les fonts d'energia segons la
seva importància econòmica.
· Anàlisi d'un gràfic de barres sobre el consum
d'energia renovable.
·
Pedreres,
graveres i abocadors.
·
Reflexió
sobre l’impacte mediambiental de les pedreres, graveres i abocadors.
·
Estudi de
diferents propostes per a minimitzar l’impacte mediambiental de les pedreres,
graveres i abocadors.
·
La gestió
dels residus nuclears.
·
Debat sobre
els aspectes positius i negatius de l’energia nuclear.
·
Investigació sobre els accidents nuclears de
Three Mile Island, Txernobil i Fukushima.
·
La mineria, l’energia i la construcció a
Catalunya.
·
Interpretació de les dades d’una factura de la
llum.
·
Anàlisi d’un mapa del consum d’energia al món.
·
Anàlisi sobre un text del boom immobiliari al
litoral espanyol i les seves repercussions mediambientals.
·
Investigació sobre un problema mediambiental
al propi entorn immediat o a la Comunitat Autònoma.
|
|
|
|
|
|
· Constatar que comprenen què és una matèria
primera i la seva importància econòmica.
·
Observar si identifiquen i saben classificar
els diferents tipus de matèries primeres.
·
Descobrir si identifiquen diferents tipus
d’explotacions i recursos miners.
·
Comprovar que reconeixen les característiques
de les fonts d'energia tradicionals.
·
Valorar si coneixen els avantatges i els
inconvenients de les fonts d'energia alternatives més importants.
·
Valorar que descriuen les activitats
relacionades amb la construcció i l’evolució del sector a Espanya a partir de
l’anàlisi de gràfiques.
·
Valorar si comprenen en què va consistir la
bombolla immobiliària i les seves repercussions.
·
Veure si caracteritzen la mineria, l’energia i
la construcció a Catalunya.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 5. Identificar els principals elements de l’espai
geogràfic i les seves interrelacions per tal de prendre decisions respecte a
la configuració espacial de les activitats humanes amb criteris de
sostenibilitat.
|
-
Identificar i classificar
diferents tipus de matèries primeres.
-
Reconèixer diferents espais
geogràfics del món i reconèixer les activitats del sector primari que hi
predominen.
-
Comprendre la informació que
transmeten fotografies o il·lustracions sobre diferents espais.
-
Interpretar les possibles relacions que s’estableixen
entre el medi i l’ésser humà i explicar les conclusions de les conseqüències
que poden tenir.
-
Identificar recursos
renovables i no renovables que es poden obtenir de la natura per a produir
energia.
-
Reflexionar sobre les
repercussions negatives de l’activitat minera i les mesures que es poden
adoptar per minimitzar-les.
|
|
Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi
geogràfica a partir de la cerca,
anàlisi i validació de fonts diverses per tal d’interpretar l’espai,
orientar-se i prendre les decisions, tot utilitzant el vocabulari específic.
|
-
Utilitzar Internet per consultar i extreure informació
geogràfica, seleccionar-la i organitzar-la.
-
Analitzar i
utilitzar diferents tipus de gràfics, taules i esquemes per aprofundir en el
coneixement de diferents realitats i variables econòmiques.
-
Interpretar informació econòmica relacionada amb
diferents activitats del sector primari.
-
Posar en pràctica procediments propis de la Geografia
per contrastar, comparar i analitzar diferents realitats socials, econòmiques
i polítiques.
-
Interpretar la informació exposada en una factura de la
llum.
|
|
Competència 7. Identificar models d’organització política, econòmica, territorials i
les desigualtats socials i econòmiques existents en les diverses escales per
comprendre com afecten a la vida dels ciutadans.
|
-
Reflexionar sobre la importància econòmica de
l’obtenció de matèries primeres.
-
Identificar els trets generals i les activitats
econòmiques pròpies de la mineria.
-
Descriure el sector de la construcció i les activitats
econòmiques que s’hi desenvolupen.
-
Localitzar en un mapa diferents tipus d’activitat
relacionades amb l’explotació de recursos minerals o de fonts d’energia.
-
Descriure els diferents tipus d’explotacions mineres.
|
|
Competència 11. Construir
un pensament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Desenvolupar un pensament
crític envers les activitats econòmiques que tenen un impacte molt negatiu
sobre l’entorn.
-
Exposar l’opinió sobre la millor manera de resoldre un
problema, proposar possibles solucions i oferir arguments sòlids.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
democràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte les presentacions
dels altres companys.
-
Assumir el respecte al medi
ambient com a un valor fonamental a la nostra societat.
-
Presentar davant dels companys els
resultats de les seves recerques, expressar i argumentar les seves opinions i
mostrar respecte vers els altres.
|
|
|
Competència 13. Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la
llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
-
Adoptar una postura crítica envers les explotacions
mineres i els recursos energètics contaminants.
-
Explicar en què consisteix el debat de les nuclears i
expressar una opinió personal al respecte.
-
Reflexionar i posicionar-se sobre la bombolla immobiliària i les seves
repercussions econòmiques i socials.
|
TEMA 5 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
La indústria i les activitats industrials.
·
Elements del procés industrial.
·
Classificació de les indústries: indústries de
bens de producció i industries de bens d’ús i consum.
·
Els tipus d’empreses.
·
Caracterització de l’empresa cooperativa.
·
Les revolucions industrials.
·
Identificació i comparació de les
característiques de les tres revolucions industrials.
·
Cronologia de les revolucions industrials.
·
El sistema de producció en cadena.
·
La tecnologia a la tercera revolució
industrial.
·
Les condicions laborals des de la primera
revolució industrial fins a l’actualitat.
·
Els factors tradicionals de la localització
industrial.
·
La localització de la indústria en el món
actual.
·
El procés de deslocalització industrial.
·
Classificació i comparació de les indústries
seguint diversos criteris.
·
Anàlisi d'un esquema sobre els factors de
localització industrial.
·
Les activitats industrials a Espanya.
·
Les multinacionals espanyoles del segle XXI.
·
Anàlisi d’un mapa sobre la presència
internacional del grup empresarial Inditex.
·
Estudi crític de situacions de desigualtat i
injustícia envers els treballadors de les industries als països pobres.
·
Caracterització de la OIT i de la OCDE i
descripció de les seves funcions.
·
La indústria petroquímica.
·
Les activitats industrials a Catalunya.
·
Elaboració d’un gràfic sobre l’evolució de la
producció industrial a Espanya.
|
|
|
|
|
|
·
Observar si comprenen en què consisteix
l’activitat industrial i quins són els elements del procés industrial.
·
Confirmar que saben classificar una sèrie
d'indústries segons el destí dels productes fabricats.
·
Veure si reconeixen els elements que formen
part del procés industrial i de la divisió tècnica i social del treball.
·
Constatar que descriuen, comparen i situen
cronològicament les tres revolucions industrials.
·
Verificar que són conscients de les
injustícies i infraccions dels drets humans comesos en diferents contextos
històrics i geogràfics dins el context de l’activitat industrial.
·
Comprovar que identifiquen els factors que
determinen la localització de la indústria.
·
Constatar que caracteritzen l’activitat
industrial a Espanya i a Catalunya.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets històrics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Obtenir una visió de conjunt
de l’evolució de l’activitat industrial als períodes que comprenen les tres
revolucions industrials.
-
Comparar activitats
industrials del passat amb les actuals ajudant-se de l’anàlisi
d’il·lustracions.
-
Situar cronològicament les
revoluciones industrials.
|
|
Competència 5. Identificar els principals elements de l’espai
geogràfic i les seves interrelacions per tal de prendre decisions respecte a
la configuració espacial de les activitats humanes amb criteris de
sostenibilitat.
|
-
Identificar diferents espais
geogràfics del món i reconèixer les activitats del sector secundari que hi
predominen.
-
Comprendre la informació que
transmeten fotografies o il·lustracions sobre diferents espais.
-
Interpretar les possibles relacions que s’estableixen
entre el medi i l’ésser humà i explicar les conclusions de les conseqüències
que poden tenir.
-
Localitzar geogràficament
diferents àrees industrials al món a Espanya i a Catalunya.
|
|
Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi
geogràfica a partir de la cerca,
anàlisi i validació de fonts diverses per tal d’interpretar l’espai,
orientar-se i prendre les decisions, tot utilitzant el vocabulari específic.
|
-
Utilitzar Internet per consultar i extreure informació
geogràfica, seleccionar-la i organitzar-la.
-
Analitzar i
utilitzar diferents tipus de gràfics, taules i esquemes per aprofundir en el
coneixement de diferents realitats i variables econòmiques.
-
Interpretar informació econòmica relacionada amb
l’activitat industrial.
-
Posar en pràctica procediments propis de la Geografia
per contrastar, comparar i analitzar diferents realitats socials, econòmiques
i polítiques.
|
|
Competència 7. Identificar models d’organització política, econòmica, territorials i
les desigualtats socials i econòmiques existents en les diverses escales per
comprendre com afecten a la vida dels ciutadans.
|
-
Identificar els trets generals i les activitats
econòmiques pròpies del sector industrial.
-
Descriure els elements del procés industrial.
-
Analitzar els factors de localització i
deslocalització.
-
Localitzar en un mapa diferents tipus d’activitat del
sector industrial al món, a Espanya i a Catalunya.
-
Caracteritzar el sector industrial a Espanya i a
Catalunya.
|
|
Competència 11. Construir
un pensament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Exposar l’opinió sobre la millor manera de resoldre un
problema, proposar possibles solucions i oferir arguments sòlids.
-
Analitzar fenòmens socials i
econòmics multicausals relacionats amb la localització i la deslocalització
industrial.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
democràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Presentar davant els companys els
resultats de les seves recerques, expressar i argumentar les seves opinions i
mostrar respecte vers els altres.
-
Comprendre la importància dels
drets humans, laborals i els de la infància.
-
Conèixer les institucions
internacionals que defensen els drets dels treballadors i treballadores als
països pobres.
|
|
|
Competència 13. Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la
llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
-
Reflexionar i cercar informació sobre les desigualtats
econòmiques al món arribant a conclusions pròpies.
-
Analitzar críticament diferents situacions d’explotació
laboral o de manca de respecte als drets humans i de la infància.
|
TEMA 6 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
Les activitats terciàries i els canvis socials
recents.
·
Identificació de les activitats del sector
terciari.
·
Valoració de la importància del sector
terciari en l'economia mundial.
·
Classificació de les activitats del sector
terciari.
·
La sanitat i l’educació com a servei.
·
Comparació dels serveis sanitaris dels països
pobres i dels països rics.
·
Definició d'alguns conceptes clau relacionats
amb el sector terciari.
·
Comparació de la importància del sector
terciari en els diferents països.
·
La tecnologia i els mitjans de comunicació.
·
Reflexió sobre els beneficis que ens aporta la
informàtica i Internet.
·
Anàlisi del procés d’homogeneïtzació cultural.
·
Definició dels conceptes de comunitat virtual
i món interconnectat.
·
La investigació, el desenvolupament i la
innovació.
·
Descripció i caracterització d’un parc
tecnològic.
·
I+D+i a Espanya.
·
Definició de conceptes i institucions
relacionades amb I+D+i a Espanya
·
Les xarxes socials virtuals i les relacions
humanes.
·
Anàlisi dels riscos en l’ús de les xarxes
socials.
·
Reflexió a partir de la interpretació d’un
text sobre l’obsolescència programada i el consum.
·
Anàlisi d’una taula de dades amb diferents
indicadors de salut al món.
·
Caracterització de l’evolució de la població
ocupada per sectors a Espanya entre 1900 i 2014.
·
Reflexió sobre la importància social i
cultural de la Wikipedia.
·
Elaboració de diferents tipus de missatges i
documents publicitaris.
|
|
|
|
|
|
·
Constatar que descriuen els trets generals del
sector terciari i que reconeixen les principals activitats d’aquest sector
econòmic.
·
Descobrir si reconeixen les diferents
submodalitats del sector terciari: terciari banal i terciari superior.
·
Comprovar que classifiquen correctament les
activitats terciàries en funció del servei que presten i del mercat al qual
es dirigeixen.
·
Comprovar que són capaços de descriure
l’evolució i la importància de l’educació i la sanitat a Espanya com a
serveis.
·
Descobrir si valoren les principals
repercussions socials, econòmiques i culturals de la tecnologia i els mitjans
de comunicació al món actual.
·
Assegurar-se que comprenen la importància de
la investigació, el desenvolupament i la innovació per al desenvolupament
econòmic d’un país.
·
Valorar si utilitzen adequadament les xarxes
socials per a relacionar-se.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 5. Identificar els principals elements de l’espai
geogràfic i les seves interrelacions per tal de prendre decisions respecte a
la configuració espacial de les activitats humanes amb criteris de
sostenibilitat.
|
-
Identificar en el propi
entorn immediat les diferents activitats dels sector terciari i del sector
públic que s’hi desenvolupen.
-
Comprendre la informació que
transmeten fotografies o il·lustracions sobre diferents espais.
-
Identificar diferents espais
geogràfics del món i reconèixer les activitats del sector terciari que hi
predominen.
|
|
Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi
geogràfica a partir de la cerca,
anàlisi i validació de fonts diverses per tal d’interpretar l’espai,
orientar-se i prendre les decisions, tot utilitzant el vocabulari específic.
|
-
Utilitzar Internet per consultar i extreure informació
geogràfica, seleccionar-la i organitzar-la.
-
Analitzar i
utilitzar diferents tipus de gràfics, taules i esquemes per aprofundir en el
coneixement de diferents realitats i variables econòmiques.
-
Interpretar informació econòmica relacionada amb el
sector terciari.
-
Posar en pràctica procediments propis de la Geografia
per contrastar, comparar i analitzar diferents realitats socials, econòmiques
i polítiques.
|
|
Competència 7. Identificar models d’organització política, econòmica, territorials i
les desigualtats socials i econòmiques existents en les diverses escales per
comprendre com afecten a la vida dels ciutadans.
|
-
Identificar els trets generals i les activitats
econòmiques pròpies del sector terciari.
-
Valorar el pes econòmic del sector terciari i conèixer
la diversitat d’activitats que es desenvolupen al sector.
-
Caracteritzar el desenvolupament de la sanitat i
l’educació a Espanya.
-
Analitzar les repercussions socials i econòmiques de la
tecnologia i els mitjans de comunicació.
|
|
Competència 9. Valorar el patrimoni artístic i cultural com a
expressió de la creativitat humana al llarg del temps per contribuir a la
seva salvaguarda i transmissió a generacions futures.
|
-
Apreciar el valor del textos de caire científic o de
divulgació sobre diferents aspectes de les Ciències Socials considerant el
seu valor com a eina de difusió del coneixement i com a literatura
científica.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer i valorar els elements culturals
propis des del respecte a la diversitat cultural per contribuir a la cohesió
social.
|
-
Valorar i utilitzar les
tecnologies de la comunicació per conèixer altres cultures i relacionar-se
amb una diversitat de persones a través de les xarxes socials.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Exposar l’opinió sobre la millor manera de resoldre un
problema, proposar possibles solucions i oferir arguments sòlids.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
democràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Assumir el respecte al medi
ambient com un valor fonamental.
-
Presentar davant els companys els
resultats de les seves recerques, expressar i argumentar les seves opinions i
mostrar respecte vers els altres.
|
|
|
Competència 13. Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la
llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
-
Reflexionar i cercar informació sobre les desigualtats econòmiques
al món arribant a conclusions pròpies.
|
TEMA 7 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
La funció dels transports.
·
Les xarxes i els transports terrestres.
·
Els transports aeri i marítim.
·
Caracterització de la revolució del transport
aeri a partir de l’anàlisi d’un gràfic.
·
Avantatges i inconvenients del transport
marítim.
·
Descripció dels diferents tipus de xarxes de
transport.
·
El transport públic.
·
El turisme i la seva importància econòmica.
·
Implicacions socials i culturals del turisme.
·
Localització dels principals focus del turisme
internacional.
·
Valoració de les conseqüències positives i
negatives del turisme.
·
El transport dels productes agraris.
·
Reflexió entorn a la imposició d’una taxa
turística com a eina de preservació mediambiental.
·
Els transports i el turisme a Catalunya.
·
Identificació i descripció de les xarxes i
mitjans de transport a Catalunya.
·
Caracterització de l’oferta turística de
Catalunya.
·
Valoració del patrimoni natural i històric de
Catalunya i el seu valor com a font d’atracció de l’oferta turística.
·
Anàlisi de dades de la procedència dels
turistes que visiten Catalunya.
·
Interpretació pautada d’una noticia
periodística.
·
Elaboració d’un mapa sobre la xarxa
ferroviària d’alta velocitat a Espanya.
·
Caracterització i valoració dels aspectes
positius del turisme rural.
·
Anàlisi del funcionament del Port de
Rotterdam.
|
|
|
|
|
|
·
Assegurar-se que coneixen els avantatges i els
inconvenients dels diferents mitjans de transport terrestre, marítim i aeri.
·
Comprovar que indiquen la funció dels
diferents mitjans de transport.
·
Constatar que interpreten gràfics i taules
sobre els transports i el turisme.
·
Valorar si caracteritzen la revolució dels
transports i el concepte de xarxes del transport.
·
Assegurar-se que són capaços de comprendre
l’impacte econòmic del turisme i les seves implicacions socials i culturals.
·
Observar si identifiquen i valoren aspectes
negatius i positius del turisme.
·
Descobrir si localitzen geogràficament els
principals nuclis turístics del món.
·
Observa si descriuen el procés de transport i
comercialització d’un producte agrari.
·
Veure si reflexionen sobre la utilitat de la
taxa turística.
·
Constatar que caracteritzen els transports i
el turisme de Catalunya.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 5. Identificar els principals elements de l’espai
geogràfic i les seves interrelacions per tal de prendre decisions respecte a
la configuració espacial de les activitats humanes amb criteris de
sostenibilitat.
|
-
Identificar diferents espais
geogràfics del món i reconèixer les activitats relacionades amb els
transports i el turisme que s’hi desenvolupen.
-
Comprendre la informació que
transmeten fotografies o il·lustracions sobre diferents espais.
-
Interpretar les possibles relacions que s’estableixen
entre el medi i l’ésser humà i explicar les conclusions de les conseqüències
que poden tenir.
-
Descriure infraestructures
del transport i com modifiquen l’entorn.
-
Identificar centres
turístics rellevants al món.
-
Reflexionar sobre les
repercussions negatives de l’activitat agrària i les mesures que es poden
adoptar per minimitzar-les.
|
|
Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi
geogràfica a partir de la cerca,
anàlisi i validació de fonts diverses per tal d’interpretar l’espai,
orientar-se i prendre les decisions, tot utilitzant el vocabulari específic.
|
-
Utilitzar Internet per consultar i extreure informació
geogràfica, seleccionar-la i organitzar-la.
-
Analitzar i utilitzar diferents tipus de gràfics, taules i esquemes per
aprofundir en el coneixement de diferents realitats i variables econòmiques.
-
Interpretar informació econòmica relacionada amb el
sector primari.
-
Posar en pràctica procediments
propis de la Geografia per contrastar, comparar i analitzar diferents
realitats socials, econòmiques i polítiques.
|
|
Competència 7. Identificar models d’organització política, econòmica, territorials i
les desigualtats socials i econòmiques existents en les diverses escales per
comprendre com afecten a la vida dels ciutadans.
|
-
Identificar els trets generals i les activitats
econòmiques pròpies del sector del transport i el turisme.
-
Valorar el pes econòmic del turisme i el transport.
-
Reconèixer la importància
dels transports pel desenvolupament econòmic i social.
-
Comprendre l’impacte de l’activitat turística als
països pobres i als països desenvolupats.
-
Caracteritzar el turisme i el seu impacte econòmic a
Espanya i a Catalunya.
|
|
Competència 10. Reconèixer i valorar els elements culturals
propis des del respecte a la diversitat cultural per contribuir a la cohesió
social.
|
-
Apreciar l’oferta turística
d’Espanya valorant la riquesa del propi patrimoni natural i artístic.
-
Valorar realitats
econòmiques, culturals i paisatgístiques d’altres indrets del planeta
valorant-les com a part de la diversitat del món.
|
|
Competència 11. Construir
un pensament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Exposar l’opinió sobre la millor manera de resoldre un
problema, proposar possibles solucions i oferir arguments sòlids.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
democràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Assumir el respecte al medi
ambient com un valor fonamental.
|
|
|
Competència 13. Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la
llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
-
Reflexionar i cercar informació sobre les desigualtats
econòmiques al món arribant a conclusions pròpies.
|
TEMA 8 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
L'activitat comercial.
·
Elements del comerç i característiques del
comerç actual.
·
Identificació dels factors que condicionen
l’activitat comercial.
·
El comerç interior: a l’engròs i al detall.
·
Anàlisi de dades sobre la despesa en consum de
les llars espanyoles.
·
El comerç exterior i els seus indicadors.
·
Els tipus de fluxos comercials.
·
Les importacions i les exportacions
espanyoles.
·
El comerç segons el grau de desenvolupament
dels països.
·
Les institucions de l’economia mundial.
·
El deute extern i les seves conseqüències als
països pobres.
·
Anàlisi de mapes temàtics i gràfics
relacionats amb el deute extern.
·
Diferenciació de la balança comercial i la
balança de pagaments d'un país.
·
Interpretació d'un mapa sobre els intercanvis
comercials en el món.
·
Localització dels principals blocs comercials
que existeixen en el món.
·
Localització de les regions que dirigeixen el
comerç internacional de capitals.
·
Valoració de la importància del comerç en
l'economia mundial.
·
El consum responsable.
·
Valoració crítica envers les pròpies pautes de
consum.
·
Reflexió sobre les conseqüències del consum
irresponsable.
·
El comerç interior a Catalunya.
·
Les importacions i les exportacions catalanes.
·
Anàlisi de gràfics sobre l’activitat comercial
a Catalunya.
·
Interpretació pautada de l’etiquetatge dels
productes.
·
Reflexió sobre la disposició dels productes a
una gran superfície comercial.
·
Anàlisi de dades sobre la disparitat del
nivell de consum al món.
|
|
|
|
|
|
· Descobrir si coneixen els elements que intervenen
en les activitats comercials.
·
Observar si saben explicar les
característiques del comerç interior i del comerç exterior, així com les
diferències entre la balança comercial i la balança de pagaments.
· Comprovar que coneixen els grans blocs comercials
del món.
·
Verificar
que saben explicar els diferents tipus de fluxos comercials que es produeixen
a escala planetària.
·
Valora si
comprenen què es el consum responsable i si són capaços de valora les seves
pròpies pautes de consum.
·
Veure si
analitzen el deute extern i les seves repercussions sobre els països pobres.
·
Descobrir si
caracteritzen el comerç interior i exterior a Catalunya.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 5. Identificar els principals elements de l’espai
geogràfic i les seves interrelacions per tal de prendre decisions respecte a
la configuració espacial de les activitats humanes amb criteris de
sostenibilitat.
|
-
Identificar diferents espais
geogràfics del món i reconèixer les activitats comercials que s’hi
desenvolupen.
-
Comprendre la informació que
transmeten fotografies o il·lustracions sobre diferents espais.
-
Interpretar les possibles relacions que s’estableixen
entre el medi i l’ésser humà i explicar les conclusions de les conseqüències
que poden tenir.
-
Situar en un mapa els fluxos
i els intercanvis comercials mundials.
|
|
Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi
geogràfica a partir de la cerca,
anàlisi i validació de fonts diverses per tal d’interpretar l’espai,
orientar-se i prendre les decisions, tot utilitzant el vocabulari específic.
|
-
Utilitzar Internet per consultar i extreure informació
geogràfica, seleccionar-la i organitzar-la.
-
Analitzar i
utilitzar diferents tipus de gràfics, taules i esquemes per aprofundir en el
coneixement de diferents realitats i variables econòmiques.
-
Interpretar informació econòmica relacionada amb
l’activitat comercial.
-
Posar en pràctica procediments propis de la Geografia
per contrastar, comparar i analitzar diferents realitats socials, econòmiques
i polítiques.
|
|
Competència 7. Identificar models d’organització política, econòmica, territorials i
les desigualtats socials i econòmiques existents en les diverses escales per
comprendre com afecten a la vida dels ciutadans.
|
-
Identificar els trets generals i les activitats
econòmiques pròpies del comerç.
-
Valorar el pes econòmic de l’activitat comercial.
-
Caracteritzar les activitats comercials a Espanya i a
Catalunya.
|
|
Competència 9. Valorar el patrimoni artístic i cultural com a
expressió de la creativitat humana al llarg del temps per contribuir a la
seva salvaguarda i transmissió a generacions futures.
|
-
Apreciar el valor del textos de caire científic o de
divulgació sobre diferents aspectes de les Ciències Socials considerant el
seu valor com a eina de difusió del coneixement i com a literatura
científica.
|
|
Competència 10. Reconèixer i valorar els elements culturals
propis des del respecte a la diversitat cultural per contribuir a la cohesió
social.
|
-
Valorar la publicitat com
expressió cultural i artística.
-
Analitzar críticament la
publicitat i els anuncis valorant l’impacte sobre les pròpies conductes i
pautes de consum.
|
|
Competència 11. Construir
un pensament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Reflexionar críticament
sobre les pròpies pautes de consum i sobre el consum responsable.
-
Exposar l’opinió sobre la millor manera de resoldre un
problema, proposar possibles solucions i oferir arguments sòlids.
-
Interpretar i reflexionar sobre els continguts
treballats a la unitat.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
democràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Presentar davant els companys els
resultats de les seves recerques.
|
|
Competència 13. Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la
llibertat i la igualtat entre homes i dones.
|
-
Reflexionar i cercar informació sobre les desigualtats
econòmiques al món arribant a conclusions pròpies.
-
Reflexionar, posicionar-se i expressar una opinió
personal sobre el deute extern dels països en desenvolupament.
|
TEMA
9 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
La
recuperació del segle XV: el creixement demogràfic i econòmic, el
desenvolupa-ment comercial, l'ascens de la burgesia i la consolidació de la
monarquia.
·
Els
principis bàsics del pensament humanista.
·
Els
humanistes i les acadèmies.
·
La
figura històrica d’Erasme de Rotterdam.
·
La
difusió de l’erasmisme.
·
La
impremta de Gutenberg i la seva contribució a la difusió de l'humanisme.
·
La
impremta als regnes hispànics.
·
La
Reforma protestant.
·
La
crítica de Martí Luter a l’Església.
·
Localització
en un mapa de la difusió de la Reforma.
·
Anàlisi
i comparació de la doctrina, el culte i l'organització de les esglésies
luterana, calvinista i anglicana.
·
La
Contrareforma catòlica: les mesures implantades per l'Església catòlica
contra les esglésies protestants.
·
Enumeració
de les mesures reformistes adoptades en el Concili de Trento.
·
El
tribunal de la Inquisició.
·
Les
guerres de religió.
·
Les
diferències entre catòlics i protestants.
·
Anàlisi
d’una pintura de l’època relacionada amb els conflictes religiosos.
·
Esquema
explicatiu del pensament humanista.
·
Interpretació
d’una mapa sobre la divisió religiosa a Europa.
·
Lectura
de fonts primàries sobre els processos de Reforma i Contrareforma.
·
Anàlisi
d’una pintura sobre els temples calvinistes.
·
Comprensió
d’un gràfic de barres sobre els llibres publicats vers l’any 1500.
·
Treball
col·laboratiu sobre les beques Erasmus.
|
|
|
|
|
|
·
Comprovar
si comprenen els factors polítics i econòmics que propiciaren la superació de
l’Edat Mitjana i l’inici de l’Edat Moderna.
·
Descobrir
si reconeixen les característiques fonamentals del pensament humanista.
·
Constatar
si copsen la rellevància d’Erasme de Rotterdam i l’erasmisme en la
conformació del pensament humanista.
·
Comprovar
si entenen el funcionament d’un taller d’impressió durant el segle XVI.
·
Constatar
si valoren la importància que va tenir la impremta en la difusió del
pensament humanista.
·
Observar
si entenen els arguments en què es basava la crítica de Martí Luter contra
l’Església catòlica.
·
Confirmar
que distingeixen les característiques de les principals doctrines
reformistes: la luterana, la calvinista i l’anglicana.
·
Observar
si comprenen les mesures que va impulsar l'Església catòlica per frenar
l’expansió del protestantisme.
·
Confirmar
si discerneixen les diferències entre el pensament catòlic i el protestant.
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets histò-rics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Relacionar l’augment demogràfic, agrícola i comercial
del segle XV.
-
Relacionar
els objectius religiosos de la Contrareforma amb l’art del barroc.
-
Confrontar les idees de
Martí Luter amb les preses al Concili de Trento.
-
Elaborar un esquema amb els
països protestants i catòlics.
-
Interpretar en un mapa la
ruta de les espècies que seguien els europeus.
-
Assenyalar en un mapa els
focus de difusió de l’humanisme.
-
Identificar en un mapa els
imperis i els Estats a l’Europa del s. XVI, així com les zones d’influència
del protestantisme i el catolicisme.
-
Explicar el trencament
religiós a Anglaterra i la irrupció de l’anglicanisme.
|
|
|
Competència 2. Interpretar
el passat a partir de la cerca, anàlisi i validació de diferents tipus de
fonts històri-ques, tot utilitzant el vocabulari his-tòrics adient.
|
-
Cercar
informació sobre la vida i l’obra de Maquiavel, Lucas Cranach el Jove, Erasme de Rotterdam, Leonardo da Vinci i Pico della Mirandola.
-
Entendre les conseqüències
culturals, socials i religioses de la impremta.
-
Identificar els postulats de
la Reforma i la Contrareforma, així com les dife-rències entre el protestantisme
i el catolicisme.
-
Comprendre i explicar els
principis bàsics de l’humanisme.
-
Descriure la crisi
espiritual de l’església abans de la Reforma.
|
|
|
Competència 3. Raonar que
el món actual és fruit de la interacció entre el passat i el present i que
condiciona el futur.
|
-
Elaborar un
esquema amb els països protestants i els catòlics.
-
Seleccionar i argumentar les cinc transformacions que
justifiquen l’inici d’u-na nova etapa històrica a la darreria del segle XV.
-
Comparar la invenció de la
impremta amb la d’Internet.
-
Explicar amb les pròpies
paraules la tolerància i la intolerància.
-
Identificar les imatges
religioses que es troben a les esglésies luteranes.
|
|
Competència 4. Prendre
conscièn-cia de la identitat individual i col·lecti-va com a subjectes
històrics.
|
-
Escriure una carta al papa i a Luter posant-se al lloc
d’Erasme.
-
Imaginar i escriure un diàleg entre Luter i el papa.
-
Explicar la vida i les idees del pensador Lluís Vives i
la influència que exercí en els regnes hispànics.
-
Caracteritzar els diversos estaments socials entre els
segles XV i XVI.
-
Valorar les desigualtats de gènere en la societat del
s. XVI.
|
|
Competència 8. Interpretar
i contex-tualitzar les manifestacions culturals i artístiques relacionant-les
amb els seus creadors i la seva època.
|
-
Interpretar textos sobre els
trets generals de l'humanisme i sobre la cultura i l'art del Renaixement.
-
Analitzar obres artístiques
de forma pautada i seguint indicacions.
-
Apreciar la importància
cultural i social de la invenció de la impremta.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer
i valo-rar els elements culturals propis des del respecte a la diversitat
cultural per contribuir a la cohesió social.
|
-
Identificar i descriure els
principals trets del pensament humanista.
-
Comparar i diferenciar el
pensament humanista i la mentalitat medieval.
-
Apreciar els valors
humanistes i la seva vigència en el món actual i a la nostra cultura.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Assimilar la importància de
la tolerància en la convivència social.
-
Comprendre i aplicar els
valors humanistes en la crítica i reflexió sobre situacions del món actual.
|
|
|
Competència 13.
Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la
igualtat entre homes i dones.
|
-
Analitzar críticament
situacions d’intolerància religiosa i reflexionar sobre la resolució pacífica
de conflictes a partir d’una actitud tolerant.
-
Reflexionar sobre les
pròpies conductes en relació a la tolerància i la intolerància.
|
TEMA
10 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
El retorn als models de l’Antiguitat en el
Renaixement.
·
L’ésser humà en el centre de l’art del
Renaixement.
·
El nou paper de l’artista renaixentista.
·
Els Mèdici com exemple de família de mecenes.
·
La Florència del Renaixement.
·
La figura de Lorenzo el Magnífic com exemple d’humanista
i mecenes.
·
L’arquitectura del Renaixement italià.
·
La Basílica de Sant Pere com exemple
arquitectònic del Cinquecento italià.
·
La pintura i l’escultura del Renaixement
italià.
·
Les tècniques de profunditat en la pintura: la
perspectiva lineal o geomàtrica i la pers-pectiva aèria o atmosfèrica.
·
L’expansió del Renaixement a Europa: Alemanya,
França i Flandes.
·
El Renaixement a Espanya.
·
El Greco, el gran pintor del Renaixement
espanyol.
·
L’arquitectura espanyola en el Renaixement.
·
L’escultura i la imatgeria religiosa a
l’Espanya del Renaixement.
·
El Renaixement a Catalunya.
·
L’arquitectura, l’escultura i la pintura
catalana del Renaixement.
·
Anàlisi i interpretació d’una pintura
característica del Renaixement.
·
Lectura comprensiva d’un text renaixentista sobre
la perspectiva.
·
Identificació dels elements arquitectònics
característics del Renaixement.
·
Comparació de dos estils pictòrics del
Renaixement: l’italià i el flamenc.
·
Anàlisi dels temes i les característiques
d’escultures emblemàtiques del Renaixement.
·
Treball col·laboratiu basat en una visita
virtual al Museo del Prado.
|
|
|
|
|
|
· Comprovar
si comprenen les característiques principals del nou esperit del Renai-xement
a partir de l’anàlisi de diverses manifestacions artístiques d’aquell
període.
·
Observar si relacionen les activitats
culturals de la família Mèdici amb el context social i econòmic de la
Florència dels segles XV i XVI.
·
Constatar si identifiquen les característiques
i els artistes principals de l’arquitectura, pintura i escultura de la Itàlia
del Renaixement.
·
Observar si reconeixen els elements
característics de l’arquitectura italiana del Renai-xement a partir d’un
exemple emblemàtic: la basílica de Sant Pere de Roma.
·
Comprovar si entenen les tècniques que van
utilitzar els pintors renaixentistes per donar profunditat a les seves obres.
·
Constatar si relacionen les manifestacions
pictòriques alemanyes i flamenques amb el context social i religiós de cada
territori.
·
Observar si distingeixen les característiques
específiques de la pintura del Greco i de l’arquitectura i escultura
espanyoles del Renaixement.
·
Constatar si entenen les causes de la relativa
feblesa del Renaixement a Catalunya respecte altres territoris europeus.
·
Observar si saben analitzar una pintura com a
obra artística.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets histò-rics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Identificar
els elements en comú entre els artistes del Renaixement i els pensadors
humanistes.
-
Relacionar
els temes dels artistes alemanys amb el luteranisme.
-
Relacionar el Renaixement
flamenc amb l’ascens d’una burgesia pròspera.
-
Comparar el quadre de
Brueghel el Vell amb les pintures italianes.
-
Analitzar les
característiques compositives d’un quadre renaixentista.
|
|
|
Competència 2. Interpretar
el passat a partir de la cerca, anàlisi i validació de diferents tipus de
fonts històri-ques, tot utilitzant el vocabulari his-tòrics adient.
|
-
Cercar a
Internet una pintura de Joan de Joanes i descriure-la.
-
Cercar informació sobre
l’evolució posterior dels Mèdici a Florència.
-
Cercar informació sobre dues
pintures i completar un quadre informatiu.
-
Consultar un recurs digital
sobre el MNAC i descriure un retaule.
-
Analitzar les tècniques
utilitzades pels pintors per crear la perspectiva.
-
Analitzar les
característiques compositives d’exemples il·lustratius de qua-dres del
Renaixement corresponents a diferents estils.
-
Definir el concepte
d’al·legoria a partir d’un quadre del Renaixement.
-
Analitzar les
característiques compositives d’exemples il·lustratius de l’ar-quitectura i
escultura del Renaixement.
|
|
|
Competència 3. Raonar que
el món actual és fruit de la interacció entre el passat i el present i que
condiciona el futur.
|
-
Consultar
la web del Museo del Prado i, en grups, elaborar un cartell i un quadre-resum
d’una pintura.
-
Respondre de forma argumentada a una pregunta sobre què
va repre-sentar el Renaixement respecte al passat.
-
Comparar l’interior d’una
església gòtica i una del Renaixement.
-
Explicar les diferències
entre la pintura de l’Edat Mitjana i el Renaixement.
|
|
Competència 4. Prendre
conscièn-cia de la identitat individual i col·lecti-va com a subjectes
històrics.
|
-
Explicar com era la Florència dels Mèdici i les activitats
d’aquesta família posant-se al lloc d’un jove pintor de l’època.
-
Escriure una carta de presentació dirigida a Lorenzo de
Mèdici.
-
Explicar les característiques de Lorenzo de Mèdici com
a mecenes i huma-nista a partir d’un fresc de Vannini.
|
|
Competència 8. Interpretar
i contex-tualitzar les manifestacions culturals i artístiques relacionant-les
amb els seus creadors i la seva època.
|
-
Conèixer els trets generals
de la pintura, l’escultura i l’arquitectura renaixentista i identificar
aquestes característiques en obres concretes.
-
Analitzar obres artístiques
de forma pautada i seguint indicacions.
-
Interpretar textos sobre els
trets generals de l'humanisme i sobre la cultura i l'art del Renaixement.
|
|
|
Competència 9. Valorar el patrimoni artístic i cultural com a
expressió de la creativitat humana al llarg del temps per contribuir a la
seva salva-guarda i transmissió en generacions futures.
|
-
Valorar les manifestacions
artístiques com a font de coneixement històric i cultural.
-
Apreciar la figura del
mecenes i la seva importància com a promotor de la cultura i l’art
renaixentista.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer
i valo-rar els elements culturals propis des del respecte a la diversitat
cultural per contribuir a la cohesió social.
|
-
Prendre consciència de la
vigència i del valor cultural i artístic del Renaixement com a part del
nostre propi llegat cultural.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Extreure conclusions,
reflexions i coneixements a partir de l’observació i anàlisi de
manifestacions artístiques.
-
Expressar opinions personals
raonades i argumentades sobre diferents obres d’art.
|
TEMA
11 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
L’organització de la nova monarquia dels Reis
Catòlics.
·
La Unió dinàstica entre les Corones de
Castella i Aragó.
·
L’expansió peninsular.
·
La política exterior dels Reis Catòlics.
·
La monarquia autoritària a Castella.
·
El pactisme a la Corona d’Aragó.
·
La unitat religiosa: l’expulsió dels jueus.
·
L’orientació econòmica dels regnes de Castella
i Aragó.
·
L’economia castellana basada en la ramaderia.
·
La política de redreçament a la Corona
d’Aragó.
·
La Sentència Arbitral de Guadalupe.
·
Les expedicions marítimes portugueses.
·
El projecte de Cristòfor Colom per arribar a
la Índia.
·
L’error de càlcul de Cristòfor Colom.
·
El descobriment d’un nou continent.
·
Els pobles precolombins.
·
La forma de vida dels asteques.
·
Comparació de diferents representacions de la
Terra al llarg de la Història.
·
Comparació entre una monarquia feudal i una
monarquia autoritària.
·
Interpretació d’un gravat sobre l’arribada de
Colom a Amèrica .
·
Lectura comprensiva d’un text històric sobre
el Consell de Cent de Barcelona.
·
L’expulsió dels jueus i la seva diàspora des
de la Península Ibèrica.
·
Treball col·laboratiu basat en la ruta de les
espècies que seguien els europeus.
·
Descripció dels viatges de Cristòfor Colom.
|
|
|
|
|
|
·
Comprovar si entenen en què va consistir la
Unió dinàstica entre els Reis Catòlics.
·
Observar si comprenen l’orientació de la
política interior i exterior dels Reis Catòlics.
·
Constatar si diferencien l’organització de les
corones de Castella i Aragó.
·
Valorar si entenen les motivacions dels Reis
Catòlics per forçar la unitat religiosa en els seus regnes i les
conseqüències socials que comportà aquest procés.
·
Verificar si comprenen la política econòmica de
les corones de Castella i Aragó.
·
Veure si saben descriure les conseqüències de
la Sentència Arbitral de Guadalupe.
·
Constatar si enumeren les causes dels grans
descobriments geogràfics.
·
Verificar si identifiquen els avenços tècnics
que van permetre les grans expedicions.
·
Veure si reconeixen els personatges
protagonistes de les grans expedicions marítimes.
·
Constatar si expliquen el projecte de
Cristòfor Colom i estableixen les diferències entre els seus plans i la
realitat.
·
Comprovar si descriuen les rutes i els
descobriments dels viatges de Colom.
·
Comprovar si resumeixen les característiques
de l'organització social, econòmica i política dels pobles precolombins.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets histò-rics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Explicar
argumentadament la política interior i exterior dels Reis Catòlics.
-
Descriure a
partir d’un mapa les expedicions marítimes portugueses i el procés de
diàspora dels jueus des de la Península Ibèrica.
-
Descriure els descobriments
de Colom durant els seus quatre viatges.
-
Explicar els descobriments
de Vasco Núñez de Balboa.
-
Relacionar els topònims
americans amb les expedicions de l’època.
-
Comparar diferents
representacions de la Terra al llarg de la Història.
-
Explicar les
característiques dels grans pobles precolombins.
-
Descriure la forma de vida
d’un poblat asteca.
-
Definir l’ús de la brúixola,
l’astrolabi i els portolans.
|
|
|
Competència 2. Interpretar
el passat a partir de la cerca, anàlisi i validació de diferents tipus de
fonts històri-ques, tot utilitzant el vocabulari his-tòrics adient.
|
-
Cercar informació sobre
determinats cartògrafs del període.
-
Cercar informació per saber
en què consistia cadascun dels mals usos.
-
Investigar a Internet com es
duia a terme un procés de la Inquisició.
-
Cercar informació en grup
sobre la ruta de les espècies.
-
Respondre preguntes sobre el
contingut del decret d’expulsió dels jueus i la forma d’elecció dels membres
del Consell de Cent de Barcelona.
-
Descriure l’arribada de
Colom a Amèrica a partir d’un gravat.
-
Descriure les parts d’una
caravel·la a partir d’una il·lustració.
|
|
|
Competència 3. Raonar que
el món actual és fruit de la interacció entre el passat i el present i que
condiciona el futur.
|
-
Debatre
sobre fenomens del passat que encara perviuen en el present.
-
Relacionar certs topònims actuals amb successos dels
segles XV i XVI.
-
Explicar les diferències
entre la monarquia feudal i l’autoritària.
-
Reconèixer en el present
pràctiques socials quotidianes del passat.
-
Explicar la projecció
cilíndrica de Mercator que encara avui s’utilitza.
|
|
Competència 4. Prendre
conscièn-cia de la identitat individual i col·lecti-va com a subjectes
històrics.
|
-
Redactar una crònica periodística d’un partit de pilota
asteca.
-
Imaginar i escriure un diàleg entre dos jueus l’any
1492.
-
Escriure un text dirigit a la reina Isabel posant-se en
el lloc de Colom.
-
Reconèixer el paper dels diversos col·lectius
religiosos de l’època.
|
|
Competència 8. Interpretar
i contex-tualitzar les manifestacions culturals i artístiques relacionant-les
amb els seus creadors i la seva època.
|
-
Interpretar textos valorant
la seva informació històrica i el seu valor literari.
-
Comprendre la concepció del
món en diferents períodes de la història a partir de l’anàlisi de mapes i
planisferis.
-
Analitzar obres artístiques
de forma pautada i seguint indicacions.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer
i valo-rar els elements culturals propis des del respecte a la diversitat
cultural per contribuir a la cohesió social.
|
-
Conèixer, valorar i
descriure els avenços científics, tècnics i culturals que van afavorir el descobriment
d’Amèrica.
-
Apreciar l’impacte cultural
del descobriment d’Amèrica i familiaritzar-se amb les cultures indígenes
americanes.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Analitzar de forma crítica
l’expulsió dels jueus i la implantació de la Inquisició durant la Monarquia
dels Reis Catòlics.
-
Comprendre la importància i
les repercussions polítiques, socials i econòmiques de la Unió dinàstica en
temps dels Reis Catòlics.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
demo-cràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
|
TEMA
12 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
La formació d’un imperi sota el regnat de
Carles I d’Habsburg.
·
El govern i la conservació de l’imperi sota el
regnat de Felip II.
·
L’oposició i els conflictes sota els regnats
de Carles I i Felip II.
·
Les revoltes de les Germanies.
·
L’exploració del continent americà.
·
La conquesta de Mèxic.
·
El progrés cap al sud del continent americà i
l’establiment de la ruta asiàtica.
·
La colonització d’Amèrica.
·
La primera volta al món de Fernando de
Magalhaes i Juan Sebastián Elcano.
·
La societat colonial a Amèrica.
·
El treball a les mines americanes.
·
L’explotació de les terres americanes a través
de les “encomiendas”.
·
Les causes de la revolució dels preus del s.
XVI: l’augment demogràfic, la pujada de la demanda i l’impacte del comerç
americà.
·
L’alça dels preus i l’empobriment de la
població.
·
La decadència de l’imperi hispànic.
·
Els “validos” dels monarques.
·
La fallida financera de l’imperi hispànic.
·
La crisi demogràfica i econòmica a la Castella
del s. XVII.
·
L’expulsió dels moriscos dels regnes
hispànics.
·
La societat estamental: els privilegiats i les
classes populars.
·
Les condicions de vida del s. XVII.
·
Comentari d’una pel·lícula històrica.
·
Les monedes del s. XVI.
·
La pervivència de les cultures indígenes a
l’Amèrica Llatina.
|
|
|
|
|
|
·
Comprovar si identifiquen l'herència
territorial que va recaure en Carles I.
·
Constatar si expliquen la forma de governar i
conservar l’imperi per part de Felip II.
·
Verificar si entenen els problemes i els
conflictes que hagueren d’afrontar Carles I i Felip II, especialment les
revoltes de les Germanies.
·
Observar si reconeixen els territoris
recorreguts al llarg de la primera volta al món.
·
Constatar si valoren críticament la forma
d’explotació del continent americà.
·
Comprovar si relacionen els diversos processos
que, combinats, van provocar la revo-lució dels preus durant el s. XVI i la
manera com aquesta afectà a la població.
·
Observar si identifiquen les causes que van
fer entrar l’imperi hispànic en decadència.
·
Comprovar si entenen en què consisteix una
fallida financera.
·
Verificar si comprenen els diversos factors
que van propiciar una crisi demogràfica i econòmica a la Castella del s.
XVII.
·
Valorar si entenen les conseqüències de
l’expulsió dels moriscos a diversos nivells.
·
Constatar si saben descriure les
característiques de la societat estamental del s. XVII.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets histò-rics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Explicar
els processos que van confluir en la revolució dels preus.
-
Descriure
els efectes de la crisi en l’agricultura, la indústria i el comerç.
-
Explicar els efectes de
l’arribada dels metalls preciosos a la Península.
-
Resumir com es va formar
l’imperi hispànic, especialment a través de la conquesta progressiva del
continent americà.
-
Explicar la ruta i els
fenomens geogràfics de la primera volta al món.
-
Reconèixer en un mapa els
països actuals que formaven l’imperi hispànic.
-
Definir les característiques
de la societat estamental dels segles XVI i XVII i els efectes que van notar
davant la revolució dels preus.
-
Analitzar les causes que van
portar a l’expulsió dels moriscos.
|
|
|
Competència 2. Interpretar
el passat a partir de la cerca, anàlisi i validació de diferents tipus de
fonts històri-ques, tot utilitzant el vocabulari his-tòrics adient.
|
-
Cercar informació per
contextualitzar el pensador Martín G. de Cellorigo.
-
Cercar informació en grup
d’un poble indígena de l’Amèrica Llatina.
-
Investigar les pèrdues
territorials de l’imperi hispànic al s. XVII i sintetitzar les causes de la
seva decadència a partir de les dades obtingudes.
-
Comprendre diversos textos
històrics sobre l’actitud dels governants da-vant els moriscos i els
indígenes.
-
Interpretar un gràfic sobre
la distribució territorial dels metalls preciosos.
-
Analitzar una pintura sobre l’expulsió
dels moriscos dels regnes hispànics.
-
Descriure dibuixos dels
habitatges característics del s. XVII.
|
|
|
Competència 3. Raonar que
el món actual és fruit de la interacció entre el passat i el present i que
condiciona el futur.
|
-
Debatre
prenent les posicions de determinats subjectes històrics, com els revoltats
de les Germanies o dels defensors dels drets dels indígenes.
-
Explicar els canvis en la dieta alimentària entre els
segles XVI i XVII.
-
Diferenciar la societat
espanyola del s. XVII amb la d’altres països.
-
Explicar les pràctiques
socials que perviuen en les societats indígenes.
|
|
Competència 4. Prendre
conscièn-cia de la identitat individual i col·lecti-va com a subjectes
històrics.
|
-
Redactar el viatge d’un personatge fictici a les mines
i a una “encomienda”.
-
Analitzar una pel·lícula històrica ambientada dins
l’imperi hispànic.
-
Explicar el paper de certs “validos” en l’evolució dels
regnes hispànics.
-
Identificar els grups socials més afectats per la crisi
del segle XVII.
|
|
Competència 8. Interpretar
i contex-tualitzar les manifestacions culturals i artístiques relacionant-les
amb els seus creadors i la seva època.
|
-
Analitzar obres artístiques
de forma pautada i seguint indicacions.
-
Interpretar i descriure una
escena de l’expulsió dels moriscos al segle XVII reproduïda en una pintura.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer
i valo-rar els elements culturals propis des del respecte a la diversitat
cultural per contribuir a la cohesió social.
|
-
Conèixer i valorar la
cultura de la població indígena d’Amèrica desen-volupant actituds a favor de
la diversitat cultural.
-
Valorar l’herència jueva i
musulmana en la pròpia cultura.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Reflexionar i analitzar
críticament diferents situacions d’intolerància i de conflicte polític i
religiós produïdes durant l’Edat Moderna.
-
Analitzar críticament
l’explotació de la població indígena durant la conquesta d’Amèrica a partir
del testimoni de Bartolomé de las Casas.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat demo-cràtica.
|
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Presentar davant els companys els
resultats de les seves recerques, expressar i argumentar les seves opinions i
mostrar respecte vers els altres.
|
TEMA
13 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
· La
relació de Catalunya amb la monarquia hispànica.
· Les
institucions de govern catalanes: les corts i la Diputació del General.
· Les
institucions reials a Catalunya.
· Els
conflictes amb l’autoritat reial.
· La
població catalana al llarg dels segles XVI i XVII.
· La
feina al camp.
· Les
activitats econòmiques de les ciutats.
· La
societat catalana a través de les rajoles de l’època: els grups privilegiats, els pagesos i els
artesans i menestrals.
· El
bandolerisme.
· La
pirateria i el cors.
· El
programa centralitzador del comte duc d’Olivares.
· La
guerra amb França.
·
La revolta catalana del 1640: el Corpus de
Sang.
·
La guerra contra la monarquia hispànica
(1640-1652).
·
Anàlisi i
elaboració d’un gràfic sobre les exportacions del port de Barcelona.
·
La vida a pagès a partir de l’anàlisi d’un
quadre d’Antoni Viladomat.
·
Lectura comprensiva d’un fragment del Quixot.
·
Anàlisi de
l’obra teatral musicada “Mar i cel” .
·
Treball col·laboratiu basat en les ciutats
catalanes del segle XVI.
|
|
|
|
|
|
· Confirmar si reconeixen les institucions de
govern de Catalunya a l’Edat Moderna i indiquen quines funcions tenia
cadascuna d’elles.
·
Constatar si identifiquen les institucions
reials a Catalunya i expliquen els conflictes que mantenien amb la monarquia.
·
Valorar si saben explicar l’evolució de la
població i l’economia catalanes al llarg dels segles XVI i XVII.
·
Comprovar si reconeixen i descriuen les
activitats econòmiques que es practicaven al camp i a les ciutats de
Catalunya.
·
Verificar si valoren les rajoles que
s’elaboraven el segle XVII com a font d’informació sobre les característiques
dels diversos grups socials d’aquell període.
·
Constatar si analitzen correctament les causes
de l’aparició del bandolerisme.
·
Observar si distingeixen entre el cors i la
pirateria.
·
Verificar si saben descriure les causes de la
revolta catalana del 1640.
·
Observar si saben descriure l’evolució del
conflicte contra la monarquia de 1640-1652.
·
Confirmar si saben interpretar un gràfic sobre
les exportacions del port de Barcelona.
·
Observar si analitzen un quadre sobre la vida
quotidiana de la pagesia catalana.
·
Constatar si saben realitzar un comentari de
text a partir d’un fragment del Quixot.
·
Comprovar si empren adequadament diversos
recursos digitals i saben analitzar varis gravats sobre la fesomia de les
ciutats catalanes al segle XVI.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets histò-rics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Relacionar
els fenomens del bandolerisme, la pirateria i el cors.
-
Argumentar
els motius dels conflictes entre les institucions tradicionals ca-talanes i
la monarquia hispànica.
-
Relacionar el context de la
guerra dels Trenta anys amb el Corpus de Sang i la revolta catalana contra la
monarquia.
-
Identificar en un mapa les
ciutats catalanes i les seves activitats econòmi-ques, així com les conseqüències
territorials del Tractat dels Pirineus.
-
Explicar la dinàmica de la
població catalana al llarg dels segles XVI i XVII.
-
Descriure la funció de les
mules dins l’economia catalana.
-
Consultar la versió antiga
de la lletra de l’himne català actual.
|
|
|
Competència 2. Interpretar
el passat a partir de la cerca, anàlisi i validació de diferents tipus de
fonts històri-ques, tot utilitzant el vocabulari his-tòrics adient.
|
-
Llegir de forma comprensiva
un episodi del dietari de Jeroni Pujades.
-
Extreure els objectius
polítics del comte duc d’Olivares a partir d’un text.
-
Extreure el context històric
a partir d’un fragment del Quixot.
-
Interpretar diversos
esquemes sobre les institucions de govern catalanes.
-
Analitzar les dades de les
exportacions del port de Barcelona i elaborar-ne un gràfic de barres.
-
Descriure un quadre sobre el
setge de Barcelona.
-
Descriure els grups socials
del s. XVII a partir de les rajoles de l’època.
-
Explicar la vida quotidiana
a pagès a partir d’un quadre d’Antoni Viladomat.
|
|
|
Competència 3. Raonar que
el món actual és fruit de la interacció entre el passat i el present i que
condiciona el futur.
|
-
Comparar
les fesomies de les ciutats catalanes del s. XVII amb les actuals.
-
Dibuixar una rajola característica del s. XVII que
representi un ofici actual.
-
Comparar la densitat de
població de la Catalunya del s. XVII
amb l’actual.
-
Interpretar un refrany
actual a partir del context històric dels ss. XVI i XVII.
|
|
Competència 4. Prendre
conscièn-cia de la identitat individual i col·lecti-va com a subjectes
històrics.
|
-
Explicar els diversos grups socials que constituïen la
Catalunya de l’Edat Moderna des de l’òptica d’un historiador.
-
Identificar els grups socials de l’Edat Moderna a
partir de les rajoles.
-
Reconèixer el grup social que va protagonitzar el
Corpus de Sang.
-
Caracteritzar el camperolat català a partir d’un quadre
d’Antoni Viladomat.
|
|
Competència 8. Interpretar
i contex-tualitzar les manifestacions culturals i artístiques relacionant-les
amb els seus creadors i la seva època.
|
-
Analitzar obres artístiques
de forma pautada i seguint indicacions.
-
Relacionar diferents obres
artístiques amb successos i formes de vida pròpies de la Catalunya dels
Àustries.
-
Interpretar textos valorant
la seva informació històrica i el seu valor literari.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer
i valo-rar els elements culturals propis des del respecte a la diversitat
cultural per contribuir a la cohesió social.
|
-
Familiaritzar-se amb la
cultura popular i la vida quotidiana de la població a la Catalunya dels
Aústries.
-
Conèixer l’origen i la
lletra de les diferents versions de l’himne dels Segadors.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Reflexionar i analitzar
críticament diferents situacions d’intolerància i de conflicte polític i
religiós produïdes durant l’Edat Moderna.
-
Analitzar críticament l’origen
i les repercussions de les revoltes de l’any 1640.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
demo-cràtica.
|
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
-
Presentar davant els companys els
resultats de les seves recerques, expressar i argumentar les seves opinions i
mostrar respecte vers els altres.
|
TEMA
14 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
La crisi a l’Europa del s. XVII: el descens
demogràfic i les guerres.
·
El comerç mediterrani a l’Atlàntic.
·
L’absolutisme monàrquic.
·
Les institucions de govern en els sistemes
absolutistes.
·
La teoria econòmica del mercantilisme.
·
Un dia a la cort de Lluís XIV o el Rei Sol:
una jornada a Versalles i la recepció a palau.
·
Els parlaments contra el poder absolut.
·
Les revolucions angleses del segle XVII.
·
El funcionament del parlamentarisme anglès.
·
El cas holandès.
·
Conflictes a l’Europa del s. XVII.
·
El protestantisme i el catolicisme.
·
Els imperis i els Estats.
·
Les conseqüències de la Pau de Westfàlia
(1648).
·
La Guerra dels Trenta anys.
·
Els conflictes religiosos (1618-1620).
·
El conflicte entre els danesos i els suecs
contra l’Imperi Alemany (1625-1635).
·
França contra els Habsburgs (1635-1648).
·
Anàlisi i comparació entre l’absolutisme i el
parlamentarisme.
·
Identificació de les diverses parts d’un palau
del segle XVII.
·
Origen i continuïtat del dia d’Acció de
Gràcies.
·
Caracterització del Palau de Versalles.
·
Debat sobre la necessitat de declarar la
guerra o d’evitar-la.
|
|
|
|
|
|
·
Descobrir si reconeixen les transformacions a
l'economia europea del segle XVII.
·
Veure si detecten els principis ideològics i
les institucions de la monarquia absoluta.
·
Comprovar si comprenen correctament la teoria
econòmica del mercantilisme.
·
Observar si entenen els principis ideològics
de l’absolutisme a partir d’una recreació d’un dia quotidià a la cort de
Lluís XIV o el Rei Sol.
·
Verificar si comprenen en què consistia el
parlamentarisme i els motius pels quals aquest sistema s’oposava a
l’absolutisme.
·
Comprovar si entenen el funcionament del
parlamentarisme anglès.
·
Observar si saben relacionar els conflictes
religiosos i polítics a l’Europa del s. XVII.
·
Confirmar si reconeixen les conseqüències que
comportà la Pau de Westfàlia.
·
Valorar si saben relacionar els diversos
conflictes que van esclatar a Europa per tal d’explicar per què una guerra es
va poder perllongar durant trenta anys.
·
Comprovar si saben comentar i comparar dos
textos històrics que defensaven, respec-tivament, l’absolutisme i el
parlamentarisme.
·
Valorar si saben buscar informació sobre
l’origen del dia d’Acció de Gràcies.
·
Valorar si saben debatre argumentadament sobre
el fenomen de la guerra.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets histò-rics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Interpretar
les dades d’un gràfic sobre la crisi demogràfica a Europa.
-
Explicar
les transformacions comercials i la crisi del sistema gremial.
-
Argumentar per què
Anglaterra no era una monarquia absoluta i com el seu sistema polític, així
com l’holandès, significava una limitació pel rei.
-
Argumentar el perquè la
Guerra dels Trenta anys va durar tant temps.
-
Dibuixar un eix cronològic
per situar-hi diversos successos.
-
Situar en un mapa les zones
on hi havia colònies o factories europees.
-
Identificar les zones
religioses en què es dividia Europa.
-
Reconèixer les diverses
parts d’un palau del segle XVII.
-
Analitzar les conseqüències
que va comportar la Pau de Westfàlia.
|
|
|
Competència 2. Interpretar
el passat a partir de la cerca, anàlisi i validació de diferents tipus de
fonts històri-ques, tot utilitzant el vocabulari his-tòrics adient.
|
-
Investigar quan es va
produir el viatge de Françoise a la cort de Lluís XIV.
-
Cercar informació a Internet
sobre J. B. Bossuet i John Locke, l’origen del dia d’Acció de Gràcies i el
Palau de Versalles.
-
Cercar informació sobre
conflictes armats en l’actualitat.
-
Diferenciar l’absolutisme
respecte els sistemes parlamentaris.
-
Interpretar un esquema sobre
les institucions absolutistes.
-
Descriure les
característiques constructives d’un palau del s. XVII a partir d’una
il·lustració, especialment el de Versalles.
-
Descriure la impressió d’una
recepció a Versalles a partir d’una pintura.
|
|
|
Competència 3. Raonar que
el món actual és fruit de la interacció entre el passat i el present i que
condiciona el futur.
|
-
Argumentar
sobre el fenomen de la guerra en el passat i el present.
-
Explicar la pervivència del dia d’Acció de Gràcies.
-
Diferenciar el sistema
absolutista respecte la monarquia autoritària.
-
Comparar la situació
política de dos territoris a partir de textos històrics.
-
Argumentar si el primer
parlament anglès era totalment democràtic.
-
Relacionar la llei de
l’habeas corpus amb la situació actual.
|
|
Competència 4. Prendre
conscièn-cia de la identitat individual i col·lecti-va com a subjectes
històrics.
|
-
Conscienciar-se de les persecucions a minories
religioses en el passat.
-
Definir les atribucions que conservava la noblesa en el
segle XVII respecte altre grups socials.
|
|
Competència 8. Interpretar
i contex-tualitzar les manifestacions culturals i artístiques relacionant-les
amb els seus creadors i la seva època.
|
-
Analitzar obres artístiques
de forma pautada i seguint indicacions.
-
Relacionar diferents
manifestacions artístiques amb el seu context històric per afavorir el seu
coneixement i comprensió.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer
i valo-rar els elements culturals propis des del respecte a la diversitat
cultural per contribuir a la cohesió social.
|
-
Apreciar l’aparició de
diferents corrents culturals i polítics sorgits o desenvolupats al segle XVII
i reflexionar sobre la seva vigència.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Analitzar críticament
diferents aspectes de les monarquies absolutes i de la societat de l’Antic
Règim.
-
Caracteritzar el
parlamentarisme anglès i valorar els seus aspectes positius enfront de
l’absolutisme.
|
|
|
Competència 12. Exercir de
manera autònoma drets i deures per conviure i participar en una societat
demo-cràtica.
|
-
Elaborar documents per compartir amb els companys
participant activament en l’activitat, aportant opinions pròpies i mostrant
respecte.
-
Participar activament en l’organització de treballs
col·lectius de forma cooperativa i escoltar amb respecte els altres companys.
|
TEMA
15 CONTINGUTS I CRITERIS
D'AVALUACIÓ
|
|
·
El naixement de la ciència moderna al segle
XVII.
·
Els nous mètodes d’investigació.
·
Les acadèmies científiques.
·
Els progressos de les ciències.
·
El judici a Galileu Galilei: contra la teoria
de l’heliocentrisme.
·
La revolució copernicana.
·
L’esperit de l’art del Barroc.
·
L’estètica barroca al servei de la propaganda
religiosa.
·
L’estètica barroca al servei dels monarques
absoluts.
·
L’arquitectura i l’escultura barroques.
·
El barroc als regnes hispànics.
·
El barroc a Catalunya.
·
La pintura del barroc.
·
L’escola italiana, francesa i flamenca de la
pintura barroca.
·
L’esplendor de la pintura holandesa.
·
El segle d’or de la pintura espanyola.
·
Els grans autors de la pintura espanyola:
Diego Velázquez, Zurbarán, Murillo i Ribera.
·
Anàlisi d’una pintura com a document històric.
·
Comparació entre l’estil renaixentista i el
barroc.
·
Lectura comprensiva d’un text de Galileu
Galilei.
·
La renovació del calendari.
·
Les festivitats religioses dins l’estètica
barroca.
·
Treball col·laboratiu sobre el patrimoni
artístic de la ciutat de Roma.
|
|
|
|
|
|
·
Comprovar si identifiquen els nous mètodes
d’investigació i els avenços científics com a factors desencadenants d’una
nova ciència al segle XVII.
·
Verificar si reconeixen la importància de la
figura de Galileu Galileu en la història de la ciència i els motius pels
quals fou jutjat per l’Església.
·
Constatar si entenen els principis de la
revolució copernicana.
·
Verificar si raonen correctament les
circumstàncies polítiques i religioses que expliquen l'estètica del moviment
barroc.
·
Avaluar si detallen les característiques de
l'arquitectura i l'escultura del barroc europeu.
·
Confirmar si observen i identifiquen les
característiques constructives de l’arquitectura i escultura als regnes
hispànics i, en particular, a Catalunya.
·
Comprovar si reconeixen les característiques
compositives generals de la pintura barroca europea i si saben diferenciar
les escoles italiana, francesa i flamenca.
·
Constatar si assenyalen les característiques
compositives de la pintura holandesa i identifiquen els seus principals
autors.
·
Observar si reconeixen les particularitats
dels principals artistes del segle d’or de la pintura espanyola.
·
Valorar si saben diferenciar les
característiques de l’art renaixentista i barroc.
|
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI: DIMENSIONS, COMPETÈNCIES I INDICADORS
|
|
|
|
|
|
|
Competència 1. Situar els
fets histò-rics rellevants dins d’una seqüència cronològica i
contextualitzar-los.
|
-
Explicar les relacions entre
l’art del Barroc i els objectius religiosos de la Contrareforma, així com amb
els propòsits dels monarques absoluts.
-
Relacionar
les diverses innovacions en l’àmbit de la ciència per tal de po-der
considerar que en el s. XVII es produí una revolució en aquest camp.
-
Descriure el telescopi
astronòmic que va inventar Galileu Galilei i relacio-nar la seva funció amb
el desenvolupament de les seves teories.
|
|
|
Competència 2. Interpretar
el passat a partir de la cerca, anàlisi i validació de diferents tipus de
fonts històri-ques, tot utilitzant el vocabulari his-tòrics adient.
|
-
Cercar dades sobre qui va pagar
el retaule de l’església de Santa Maria.
-
Cercar informació sobre un
quadre de Pieter Jansz Saenredam.
-
Cercar dades a Internet
sobre la renovació del calendari a finals del s. XVI.
-
Buscar informació sobre
obres arquitectòniques de la ciutat de Roma.
-
Llegir un text de Copèrnic i
explicar en què consistí la seva revolució.
-
Comprendre un text de
Galileu Galilei sobre les noves tècniques mèdiques.
-
Consultar la vida i l’obra
de Velázquez i explicar els motius pels quals és considerat el gran artista
del “Siglo de Oro”.
-
Descriure diversos quadres
de l’època per extreure’n el context històric o les tècniques compositives de
determinats corrents pictòrics.
-
Explicar la finalitat que
buscava l’escultura barroca en el context català.
-
Identificar les diferències entre
una església renaixentista i una de barroca.
|
|
|
Competència 3. Raonar que
el món actual és fruit de la interacció entre el passat i el present i que
condiciona el futur.
|
-
Exposar la
pervivència de la reforma del calendari del segle XVI.
-
Relacionar l’escenografia de les festes religioses
actuals amb l’art barroc.
-
Explicar el canvi de
mentalitat científica entre l’Edat Mitjana i la Moderna.
-
Comparar el barroc de
l’Europa protestant amb el de la resta de països.
-
Explicar quin sentit té
actualment el terme “barroc”.
|
|
Competència 4. Prendre
conscièn-cia de la identitat individual i col·lecti-va com a subjectes
històrics.
|
-
Relacionar certes frases pronunciades per figures
històriques rellevants amb el corrent de pensament al qual pertanyien.
-
Identificar i contextualitzar el judici de Galileu a
partir d’una pintura.
-
Prendre consciència de la difícil compatibilitat dels
avenços científics amb les creences religioses al llarg de la història.
|
|
Competència 8. Interpretar
i contex-tualitzar les manifestacions culturals i artístiques relacionant-les
amb els seus creadors i la seva època.
|
-
Conèixer els trets generals
de la pintura, l’escultura i l’arquitectura barroca i identificar aquestes
característiques en obres d’aquest període.
-
Analitzar obres artístiques
de forma pautada i seguint indicacions.
-
Interpretar textos sobre els
trets generals de la cultura i l'art del Barroc.
|
|
|
Competència 10. Reconèixer
i valo-rar els elements culturals propis des del respecte a la diversitat
cultural per contribuir a la cohesió social.
|
-
Identificar i descriure els
principals trets i avenços de la ciència, la cultura i l’art del segle XVII.
-
Apreciar la vigència de la
cultura científica desenvolupada durant el segle XVII.
|
|
Competència 11. Construir
un pen-sament crític i complex per formar-se una opinió pròpia i fonamentada
dels fets i fenòmens socials.
|
-
Adoptar actituds a favor de
la investigació, la critica i l’afany per conèixer a partir de la comprensió
de l’esperit científic desenvolupat al segle XVII.
-
Posicionar-se i expressar
opinions personals en relació a conflictes socials, polítics i culturals
sorgits a l’Europa del Barroc.
|
|
|
Competència 13.
Posicionar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la
igualtat entre homes i dones.
|
-
Analitzar críticament
situacions d’intolerància religiosa i reflexionar sobre la resolució pacífica
de conflictes a partir d’una actitud tolerant.
-
Reflexionar sobre el judici
a Galileu i les seves implicacions en relació al coneixement i a la
intolerància religiosa.
|
TEMPORALITZACIÓ
La matèria s’imparteix en 3 hores
lectives setmanals
La matèria està dividida en 2 blocs:
El primer bloc: de geografía humana i una part d’història moderna que comprèn de la unitat
1 a la 9.
1r TRIMESTRE Unitats
1 a 5
2n TRIMESTRE Unitats
6 a 9
El segon
bloc d' historia Moderna que
compren de la unitat 10 a la 15
3r
TRIMESTRE Unitat 10 a 15
CRITERIS ESPECIFICS D’AVALUACIÓ
Per a recollir dades sobre el procés
d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat, es proposen instruments d’avaluació
variats com ara: l’observació del comportament de l’alumnat (“comportament” en
el sentit ample de la paraula: el seu progrés o no, actitud en la classe i
davant el treball diari, etc.), proves escrites i orals, realització
d’activitats voluntàries o no (a indicació del professorat), aportació de
material , etc. El Departament vol subratllar la importància que té la llibreta
de l’alumne, que recull el seu treball diari, i que constitueix un bon mitjà
perquè tant el professorat com el propi alumne puguin fer un seguiment de tot
el procés d’ensenyament-aprenentatge.
−
Proves escrites : un mínim de dues per avaluació, cada
dues / tres unitats didàctiques. Consistiran en el desenvolupament escrit de
diverses qüestions relacionades amb els continguts de cada unitat. A cada prova
escrita podrà introduir-se coneixements i procediments de les unitats
anteriors. S’intentarà mantenir, sempre que es pugui, l’estructura utilitzada
en les activitats del llibre (eix cronològic, mapes, imatges, esquemes,
gràfics, definicions, resums...).
−
Diferents activitats realitzades a cada tema (mapes,
gràfics, estadístiques, comentaris d’un text, etc.) en diferents suports.
−
Valoració dels treballs que es faran durant el curs, tant
els individuals com els treballs en grup. (Es valorarà: claredat, rigor,
creativitat, autonomia, correcta expressió, presentació, puntualitat a la
presentació).
−
Observació a l’aula: preguntes orals relacionades amb la
matèria, participació activa i positiva per part de l’alumne/a (intervencions,
treball en grup, exposicions orals, participació en debats o discussions,
puntualitat en a l’aula, respecte al professor, companys i material, lliurament
del dossier en les dates marcades pel professor, Utilització correcta mitjans
telemàtics)
−
Dossier de classe amb els apunts i les activitats de cada
tema. (Es valorarà: organització, claredat, rigor, creativitat, autonomia,
correcta expressió, presentació, puntualitat a la presentació). La llibreta es
revisarà de forma periòdica.
Criteris de qualificació
La nota d’avaluació es calcula amb la ponderació següent:
60 % proves escrites + 20 % treball + 20 % actitud
a) Exàmens 60 % → Mitjana aritmètica de les proves escrites
(per a poder tenir en compte els apartats B i C i aprovar la matèria cal treure
com a mínim 2 en la mitjana).
b) Treballs 20 % →
Mitjana aritmètica de les notes de llibreta i treballs específics. (quadern,
petits treballs d’investigació, mapes, eixos....). treball diari (preguntes a
classe, realització i correcció d’activitats escrites o orals... ). actitud
envers l’assignatura (interès, participació a classe, realització de les
tasques, ajuda als companys...).
c) Actitud 20 % →
Observació a l’aula i preguntes orals
A final de curs, l’assignatura restarà aprovada quan s’hagin aprovat els tres trimestres o bé
la mitjana de les tres avaluacions sigui igual o superior a 5 punts, i com a
màxim s’hagi suspès una avaluació.
Recuperacions:
Cada professor al llarg del curs podrà desenvolupar estratègies adaptades a l’alumnat per tal de poder ajudar-lo a recuperar les avaluacions en que no hagi assolit les competències de la matèria.
A final de curs:
L’alumnat que no assoleixi les competències de la matèria al llarg del curs haurà de demostrar a la prova extraordinària que ha arribat a un assoliment satisfactori de les competències esmentades.
Alumnes amb la
matèria suspesa d’altres cursos
Si un alumne no supera l’avaluació extraordinària i passa de curs amb la matèria de ciències socials suspesa haurà de
tornar a presentar o refer el dossier de treball d’estiu i aprovar el primer trimestre
del curs.
|
|
_____________________________________________________________________________________________________
ls criteris especifics d'avaluació de 3r d'eso es troben al següent enllaç:
|
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada